Latviešu nacionālā īpatnība – papīra kalendārs

Tuvojoties gada nogalei, preses un periodikas tirdzniecības vietās aizvien redzamāku vietu ieņem dažādu izmēru, formu un satura kalendāri. Un tas nav velti, jo kāds no tiem visu gadu tiks izmantots teju katrā mājsaimniecībā.

Mūsdienu pasaulē drukātais sienas vai galda kalendārs vairs nav nepieciešamība – teju ikvienam ir pieejami digitālie kalendāri – datorā, telefonā un pat pulkstenī. Līdz ar to mēs varam runāt par pāršķiramo kalendāru kā sava veida kultūras fenomenu. Tā ir tradīcija, kas Latvijā saglabājusies arī digitālo pārmaiņu laikmetā.

“Narvesen Baltija” mārketinga un komunikācijas departamenta direktore Ilze Dumceva uzsver: “Kalendāra iegāde ir ikgadēja tradīcija un mūsu tirdzniecības vietās klienti jau septembrī sāk interesēties, vai kalendāru segmentā gaidāmi kādi jaunumi. Un ik gadu klāsts patiesi tiek papildināts un pilnveidots – prieks par ražotāju izdomu un pieeju tik šķietami ikdienišķu produktu izstrādē. Tāpat par iemīļotu tradīciju ir kļuvusi mūsu ikgadējā loterija, kurā ikviens, kurš iegādājas vismaz divus kalendārus var laimēt dāvanu kartes no izdevniecības Latvijas mediji.”

Papīra kalendārs – vairumā mājsaimniecību

Pētījumā*, ko veica izpētes aģentūra “Forta Research”, noskaidrots, ka vismaz viens drukātais kalendārs ir 89% aptaujāto iedzīvotāju, bet 46% respondentu atbildējuši, ka to ir pat vairāk nekā viens. Salīdzinoši mazāk papīra kalendārus izmanto Rīgas iedzīvotāji, bet, piemēram, Vidzemē tos var atrast pat 95% mājsaimniecību. Zīmīga ir arī tendence – jo tālāk no pilsētas, jo populārāks ir drukātais kalendārs. Ja Rīgā to izmanto 83% iedzīvotāju, lielajās pilsētās – 89%, mazpilsētās – 93%, tad lauku mājās kalendāru atradīsiet 95% gadījumu.

Gaidīta dāvana

Ziemassvētku laikā kalendārs joprojām ir populāra un gaidīta dāvana. Kā liecina pētījums, vien puse – 51% aptaujāto, kalendāru iegādājušies paši, trešdaļa to saņēmuši kā dāvanu no kāda tuvinieka, savukārt 21% iepriecinājis darba devējs un tik pat daudzi kalendāru ieguvuši kādas mārketinga akcijas rezultātā. Zīmīgi, ka vairums apdāvināto atzinuši, ka arī tad, ja  nebūtu saņēmuši šādu dāvanu, kalendāru visticamāk iegādātos paši.

Pērk sievietes

Vēl kāds interesants aspekts – ģimenes kalendāru lielākoties iegādājas sievietes. 37% aptaujāto vīriešu apgalvo, ka tieši viņi izdara šo izvēli, vēl 33%, ka dara to kopā ar kādu citu, savukārt sievietes sevi kā atbildīgo par kalendāra iegādi atzīmējušas 81% gadījumu un vien 4% atklājušas, ka kalendāra iegādē nepiedalās.

Saturs svarīgāks par cenu

Aptaujātie atzīst, ka kalendāra iegādē akcijām nav tika liela nozīme, kā daudzām citām precēm. 75% aptaujāto atklāj, ka tos iegādājas gan ar atlaidēm, gan bez, tātad faktiski neatkarīgi no tā, vai ir akcija un vien 12% uzstāj, ka pērk vienīgi kalendārus ar atlaidi un gandrīz tikpat – 13% kalendāru iegādājas uzreiz par pilnu cenu, tiklīdz tas ir pieejams.

Sienas kalendāri – populārākie

Laiks noskaidrot, kādi tad ir iecienītākie kalendāri? Vispopulārākais ir A4 formāta sienas kalendārs – tos izvēlas precīzi puse aptaujāto. Līderim seko A3 formāta sienas kalendārs – tas atrodams 42% mājsaimniecību. Mazāk iecienīti ir galda kalendāri – tiem priekšroku dod 19% aptaujas dalībnieku, bet noplēšamais sienas kalendārs, kurš kādreiz bija atrodams teju katrā mājā savas pozīcijas ir zaudējis – to izvēlēsies 12% iedzīvotāju.

Zināt, ko svinēt

Aptaujā noskaidrota arī noderīga informācija kalendāru ražotājiem – kas ir svarīgākie kritēriji izvēloties kalendāru? Pirmkārt, svarīgi ir nenokavēt svētkus  – 66% aptaujāto atzīst, ka vissvarīgākais kritērijs ir – lai kalendārā būtu iekļautas visas svinamās dienas, gandrīz tikpat – 61% kalendāru izmantos, lai nepalaistu garām svarīgu cilvēku vārda dienas. Kalendāra vizuālais noformējums – attēli ir svarīgi pusei – 52% aptaujāto. 43% norāda, ka būtisks kritērijs ir cena. Interesanti, ka bildes ar dabasskatiem kalendāru pircēju vidū ir populārākas nekā bildes ar dzīvniekiem – rezultāts 15:11 dabas labā.

Kāds tad īsti ir ideālais kalendārs?

Tas ir sienas kalendārs, A4 formātā, kurā iekļautas svētku dienas un vārda dienas. Cipariem ir jābūt lieliem un labi saskatāmiem, ar pievilcīgu bildi.

*Forta Research pētījumā Interneta vidē tika aptaujāti 1132 iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem. Pētījuma pasūtītājs www.presesserviss.lv

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar