Farmaceita kompetences stūrakmeņi ir plašās zināšanas un spēja iejusties pacienta situācijā

Farmaceita padomam iedzīvotāji uzticas, veselības krīzes notikumu gaisotnē profesijas loma augusi – farmaceits iedzīvotājiem ir vispieejamākais veselības aprūpes speciālists. Tomēr ikdienas vērojumi aptiekās liecina – apmeklētāji dažkārt pietiekami nenovērtē farmaceita kompetenci un farmaceitisko konsultāciju neizmanto pilnvērtīgi. Pasaules Farmaceita dienas gaisotnē ar saukli “Farmaceits – vienmēr uzticams tavai veselībai!” – par farmaceita kompetences stūrakmeņiem un jaunāko aptiekās.

Vadims Brižaņs aptiekas vadītājs, farmaceits „Mēness aptieka”: „Lai gan farmakoloģijas nozare ir diezgan konservatīva – ja reiz kas labs, cilvēkiem palīdzošs ir izgudrots, tas joprojām ir pieprasīts, vienlaikus tā milzu soļiem attīstās. Arī farmaceitiskā aprūpe un aptieku piedāvājums arvien pilnveidojas, farmaceits nemitīgi papildina zināšanas un ikdienas prasmes, tas ir stūrakmens mūsu profesionālajai izaugsmei. Aptiekās ienāk dažādi jaunumi, par kuriem mūsu apmeklētājiem ir būtiski zināt un mēs esam atvērti dialogam. Mūsu darbā svarīga empātija – spēja iejusties pacienta situācijā, saprast, ko viņš domā, kā jūtas, piedāvāt labāko risinājumu tieši konkrētā cilvēka veselībai.”

Inga Urtāne, Rīgas Stradiņa universitātes docētāja, Repharm farmaceitu profesionālo kompetenču centra vadītāja: „Mūsdienu farmaceita arsenālā ir ļoti daudzveidīgs aptiekas produktu klāsts ikdienas pašsajūtas veicināšanai un slimību profilaksei, par ko vienmēr ir vērts vaicāt farmaceitam. Taču būtisks farmaceita uzdevums saskarsmē ir izglītot un atbalstīt pacientu tieši zāļu lietošanas laikā. Farmaceitam ir svarīgi apzināt pacienta izpratni un līdzestības apmēru, to ietekmējošos faktorus veselības saglabāšanā un zāļu terapijas laikā, kā arī iespējami veicināt, lai pacients patiesi ir līdzestīgs – lai lieto medikamentus atbilstoši norādītajam, lai ievēro ārsta vai farmaceita ieteiktās izmaiņas dzīvesveidā. Aptiekas apmeklētāja un farmaceita dialogs palīdz noskaidrot faktorus, kuri ietekmē pacientu lēmumu lietot vai nelietot zāles, ievērot vai neievērot ārsta rekomendācijas un farmaceita ieteikumus.”

Farmaceits augstskolā mācās piecus gadus, zina cilvēka uzbūvi, bioloģiju un saprot, kā zāles organismā darbojas. Diagnosticēt slimības vai izmaiņas organismā ir ārsta kompetencē. Taču farmaceitam ir visplašākās zināšanas par zālēm, viņš pazīst slimības, simptomus, blaknes, kontrindikācijas, izvērtē, kādus medikamentus drīkst lietot kopā, kādus – nē, kas jālieto pirms, kas – pēc ēšanas, kā zāles mijiedarbojas ar pārtikas produktiem, cik ilgi medikamentu drīkst lietot un kad noteikti jāpārtrauc. Farmaceita uzdevums ir sniegt informāciju par zāļu lietošanu, blaknēm, mijiedarbību un pārrunāt ar pacientu neskaidros jautājumus.

Farmaceita ieteikumi no aptieku jaunumu klāsta

Multivitamīni – dalīti, taču vienā iepakojumā. Organismam ik dienu jāuzņem veselībai nepieciešamās minerālvielas un vitamīni. Ar uzturu tas ne vienmēr izdodas, tādēļ talkā var nākt multivitamīni. Vēl nesen vienā multiviatmīnu kapsulā vai tabletē bija viss – vitamīni, minerālvielas, dažreiz arī ekstrakti un eļļas. Pašlaik aptieku piedāvājumā ir preparāti, kuru sastāvs ir dalīts – uz plāksnītes jeb blistera atsevišķi ir kapsulas ar eļļā šķīstošiem vitamīniem un nepiesātinātajām aminoskābēm (omega-3, omega-6) un atsevišķi – ūdenī šķīstoši vitamīni. Šīs kapsulas jālieto dažādos laikos – ūdenī šķīstošos vitamīnus lieto pirms ēšanas, bet eļļā.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar