Ieteikumi: kā atrast darbinieku ar augstu pievienoto vērtību

Kvalificētu un motivētu darbinieku trūkums šobrīd ir problēma, ar ko saskaras dažādu nozaru uzņēmumi, tāpēc tiek meklēti jauni risinājumi darbinieku piesaistei, kā arī izmantotas jau labi iepazītas metodes. Vairāku uzņēmumu vadītāji un pārstāvji dalās savos ieteikumos par to, kā atrast darbinieku ar augstu pievienoto vērtību, uzsverot, ka atlases procesā ir jābūt balansam starp tehnoloģiju izmantošanu un cilvēcisko faktoru.

Izdevīgi gan jauniešiem, gan uzņēmējiem

Starptautiskās lidostas “Rīga” Personāla projektu vadītāja Sanita Šaitere stāsta: “Mūsu uzņēmums nemitīgi aug un attīstās, tāpēc darbs pie jaunu kolēģu piesaistes ir ļoti intensīvs. Saziņai ar potenciālajiem darbiniekiem izmantojam ne tikai mūsdienu tehnoloģijas, bet arī izvēlamies tikšanās klātienē, piemēram, Karjeras dienu ietvaros. Ir svarīgi tikties ar iespējamo darbinieku aci pret aci, saprast, kas viņu interesē, izzināt viņa vēlmes un palīdzēt izdarīt pārdomātu izvēli. Tiekoties ar studentiem, ir gandarījums par viņu interesi – jaunieši visbiežāk uzdod jautājumus par darba vidi, darba laiku, vēloties izzināt konkrētu amatu specifiku un darba ikdienu. Šāda veida klātienes pasākumi ir abpusēji izdevīgi – gan jauniešiem, gan darba devējiem, lai saprastu, vai intereses un redzējums sakrīt.”

Izprast potenciālo darbinieku un darba vidi

Tiekoties ar potenciālo darbinieku, ir būtiski ne tikai tas, ko viņš saka, bet arī, kā viņš to pasaka. Iespēja veidot klātienes sarunu ļauj darba devējiem analizēt arī kandidāta neverbālo komunikāciju, saprast sejas izteiksmi — mīmiku, skatienu, kādus žestus kandidāts izmanto — ekspresīvos, adaptīvos, žestus-signālus un balss intonāciju, kas lieti noder jomās, kurās darbiniekam ir tieši jākontaktējas ar klientiem.

Baltic Beach Hotel & SPA Viesu uzņemšanas nodaļas vadītāja Violeta Vihrova atzīst: “Mēs piedāvājam ļoti daudz darba un prakses vietas, tostarp arī jauniešiem un studentiem. Nenoliedzami, jaunus darbiniekus meklējam arī ar reklāmu, sociālo tīklu un mājaslapas starpniecību, taču, redzot cilvēku klātienē, mēs varam daudz labāk izprast, kādu darbu viņam piedāvāt, proti, piemeklēt attiecīgo novirzienu. Tā ir daudz interesantāk arī potenciālajam darbiniekam, jo viņam ir ērti uzdot visus sev interesējošos jautājumus.”

Sadarbība starp skolām un uzņēmējiem

“Ar tehnoloģijām nav iespējams aizstāt visu, bez cilvēciskā “pieskāriena” un klātbūtnes nav iespējams iztikt. Ir nepieciešama aktīva sadarbība starp skolām, augstskolām un uzņēmējiem, jo nepārtraukti rodas jaunas darba vietas, jaunas prasmes, kas jāapgūst, un to paveikt ir iespējams tikai sadarbojoties. Ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju attīstību un globalizāciju, uzņēmējiem jākļūst proaktīvākiem un vairāk jāiesaistās, piemēram, nākot un prezentējot darba iespējas jauniem cilvēkiem. Jauniešiem jāļauj sagatavoties un saprast, kas viņus gaida pēc augstskolas absolvēšanas. Es noteikti iedrošinātu dažādu industriju uzņēmējus būt aktīviem un tikties ar jauniešiem. Ar tehnoloģijām nav iespējams aizstāt visu, bez cilvēciskā “pieskāriena” un klātbūtnes nav iespējams iztikt. Ir nepieciešama aktīva sadarbība starp skolām, augstskolām un uzņēmējiem, jo nepārtraukti rodas jaunas darba vietas, jaunas prasmes, kas jāapgūst, un to paveikt ir iespējams tikai sadarbojoties,” stāsta Radisson Blu Elizabete un Radisson Blu Rīdzene viesnīcu ģenerāldirektors Džordžs Miu (George Miu).

Optimisms par nākotni

Viņš piebilst, ka, “lai gan tehnoloģijas strauji attīstās, ir nozares, kurās cilvēku resursus nekas nespēs aizstāt. Neviena tehnoloģija nespēj aizstāt emocijas, un tūrisma industrija balstās uz emocijām! Protams, cilvēkiem ir jāmācās un jāiet līdzi laikam, jo tehnoloģijas attīstās neticamos tempos, bet es ticu balansam starp tehnoloģijām un cilvēcisko faktoru. Tā ir kombinācija starp augstām tehnoloģijām un augstu pievienoto vērtību!

Tiekoties ar studentiem, es redzēju tās emocijas, kuras vēlas redzēt katrs darba devējs, tāpēc esmu ļoti optimistisks par nākotni.”

Izmantojot elektroniskos saziņas rīkus, ne vienmēr ir iespējams pietiekami precīzi formulēt, ko tieši darba devējs vēlas iegūt no darbinieka, un, ko piedāvā darbiniekam. Klātienes saruna ļauj atbildēt vai uzdot pat ļoti detalizētus jautājumus, attiecīgi, arī uzreiz secināt, vai ir patiesa un padziļināta interese par sadarbību – gan no darba devēja, gan darba ņēmēja puses.

Meklējot darba iespējas, jaunieši nereti izmanto tikai elektroniskos komunikācijas līdzekļus, kas, iespējams, neļauj parādīt visas priekšrocības un pozitīvās puses. Virkne darba devēju atzīst, ka CV vēl neko nepasaka, daudz būtiskāka ir klātienes komunikācija, piemēram, Karjeras dienas. Biznesa augstskola Turība ir viens no uzņēmumiem, kurš izprot darba devēju vēlmi atrast motivētu un ieinteresētu darbinieku, kā arī jauniešu vēlmi uzsākt darba gaitas, tāpēc, rīkojot pasākumu “Studentu un uzņēmēju meetup“, atgādinājām par to, cik svarīga ir komunikācija un spēja sevi prezentēt, lai atrastu savu sapņu darbu vai ideālo darbinieku.

TOP Komentāri

avatar