Teju puse Latvijas iedzīvotāju, iepērkoties tiešsaistē, pievērš uzmanību preces sastāvam un tās izcelsmei

Jaunākās Mastercard un Finanšu nozares asociācijas veiktās aptaujas* dati liecina, ka 38 % Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī. Turklāt 47 % iedzīvotāju apliecina, ka, veidojot iepirkuma grozus tiešsaistē, pievērš uzmanību preces sastāvam un izcelsmei. Tas īpaši svarīgi ir 72 % jauno māmiņu. Savukārt, katram ceturtajam iedzīvotājam ir svarīgi, ka interneta veikals savu preci piegādes laikā iepako ilgtspējīgā un pārstrādājamā iepakojumā. 

Kā pircējiem veikt apzinātus, ilgtermiņā vērtīgus pirkumus un kāpēc tirgotājam veidot atbildīgu piedāvājumu un pārdomātu preču piegādes stratēģiju, komentē eksperti. 

Lai iepirktos ilgtspējīgi, domāšanas veids, iegādājoties preces tiešsaistē, ir ļoti līdzīgs kā klātienē. Adriāna Kauliņa, Swedbank Ilgtspējas attīstības vadītāja Latvijā sniedz padomus, lai pirkumus tiešsaistē veiktu apzinīgi: “Jādomā līdzi, cik daudz pērkam un patērējam, un jācenšas identificēt lieko. Aicinu atcerēties, ka pirkuma iegāde ir tikai daļa no mūsu izdevumiem un ar preci saistīto resursu patēriņa. Otru pusi veidos preces lietošana, tāpēc, piemēram, energoefektīvs pirkums būs dārgāks, bet atmaksāsies lietošanā. Tāpat vēlams vienmēr sev dot laiku apdomāt, vai pirkums patiešām ir nepieciešams. Ja vilina īpaši izdevīgas cenas, jāpatur prātā zelta likums – kvalitāte pār kvantitāti. Īpaši izceļams aspekts, iepērkoties internetā, ir piegādes veids – lai arī piegāde notiktu ilgtspējīgāk, jādod iespēja veikalam plānot piegādes optimāli un būtu jāizvairās no eksprespiegādēm.”

Biedrības Zaļā brīvība eksperte Selīna Vancāne papildina: “Izpārdošanas, bezmaksas piegādes un dāvanas par pirkumiem, dažādas akcijas var apžilbināt pircēju, kas rezultējas ar daudz nevajadzīgu pirkumu, ko vai nu atgriež vai izmet. Papildus ietekmes ir iepakojums, kas nereti sastāv no plastmasas, burbuļplēves un citiem neilgtspējīgiem materiāliem. Tomēr iepērkoties tiešsaistē ir iespēja arī kļūt ilgtspējīgākiem, ja ievēro dažus priekšnoteikumus gan no pārdevēju, gan no pircēju puses. Pircējam ieteicams izvērtēt vai tiešām nepieciešams pirkums un rūpīgi iepazīties ar detalizētu preces aprakstu, kā arī izvēlēties atbildīgus uzņēmumus, kas piedāvā ilgtspējīgas preces un iepakojumu. Pirkt tiešsaistē, aizstājot klātienes pirkumus, nevis papildinot braucienu uz veikalu. Savukārt, pārdevējiem būtiski ievērot ilgtspējīga patēriņa veicināšanu – ilgtspējīgas, sertificētas preces, īsas, izsekojamas piegādes ķēdes, godīgi un detalizēti preces apraksti un videi draudzīgs iepakojums, ko piegādā videi draudzīgā veidā.”

Lai veicinātu ilgtspējīgas izvēles tiešsaistes veikalu pirkumu grozos, ne tikai jāmaina patērētāju uzvedība, bet arī jāveicina tiešsaistes tirgotāju vēlme veidot atbildīgus biznesa modeļus. Viktors Toropovs, SEB bankas Ilgtspējas attīstības vadītājs stāsta: “Mūsdienās uzņēmumiem, tai skaitā arī e-komersantiem, arvien vairāk jāizprot ilgtspējīgas darbības principi, kuri biznesa vidē nu jau kļūst par jaunu normu, pateicoties dažādām jau spēkā esošajām un arī plānotajām prasībām no attiecīgajiem politikas veidotājiem. Pat ja pagaidām šīs prasības neskar konkrētā segmenta uzņēmumus, ir jābūt gataviem tendencei, kur arvien biežāk šiem aspektiem pievērsīs uzmanību gan uzņēmēji savstarpējās sadarbības ietvaros, gan patērētāji izvēloties tirgotājus. Sabiedrība arvien vairāk sagaida, ka uzņēmums savas ilgtspējas apņemšanās apliecinās arī ar darbiem un praktiskiem soļiem virzīsies pretī saviem vides, sociālajiem un arī pārvaldības mērķiem.”

Eksperti uzskaita trīs pamata pazīmes pēc kurām šobrīd var atpazīt ilgtspējīgu tiešsaistes veikalu – tā ir detalizēta informācija par produktiem, dabai draudzīgs iepakojums un pēc iespējas zaļāks transporta pakalpojumu nodrošinātājs. 

Piegādes sadarbības partnera izvēles nozīmīgumu īpaši izceļ virtuālā tirgus Svaigi.lv vadītāja Elīna Novada: “Viens no nozīmīgākajiem faktoriem tiešsaistes e-veikalu darbības ilgtspējībai ir tieši piegādes mehānisms, mūsu gadījumā – veidojot iespējami īsākas pārtikas piegādes ķēdes. Latvijā pārtikas transportēšanai piemērotas loģistikas sistēmas, kas var nodrošināt kvalitatīvu servisu visām iesaistes pusēm, vēl tikai attīstās. Tāpēc mēs kombinējam mūsu pašu kurjeru darbu ar ārpakalpojumu sniedzējiem. Svaigi.lv pasūtījumu pieņemšanu un izpildi organizējam centralizēti, un tas ir pirmais solis, lai nodrošinātu efektīvu transporta kustību un citu resursu izmantošanu.”

Tāpat eksperti uzsver, ka ilgtspējīgi domājošs uzņēmums neapstājas pie šiem trīs punktiem un lūkojas plašāk. Ilgtspēja ir stāsts arī par labu pārvaldību un sociālajiem aspektiem – vienlīdzību un iekļaušanu.

Digitālās vides piekļūstamības eksperts Pēteris Jurčenko uzsver: “Ja kāds pakalpojums diskriminē cilvēkus, to noteikti nevar saukt par ilgtspējīgu pakalpojumu. Nezinu nevienu pakalpojuma sniedzēju, kas mērķtiecīgi padarītu savu pakalpojumu nepiekļūstamu visiem, tomēr bez vērības un zināšanām par lietošanas ērtumu var zaudēt klientus. Svarīgi atzīmēt, ka digitālās vides piekļūstamības jautājumi var skart ik katru no mums, piemēram, arī brīžos, kad spīd spoža saule ekrānā vai apkārt ir lieli trokšņi, tātad tās ir jebkādas situācijas, kas var novērst uzmanību un traucēt pakalpojuma pieejamību digitālajā vidē.”

Lai arī Latvijas iedzīvotāji arvien biežāk rīkojas kā viedpircēji un digitālie iepirkšanās paradumi ir attīstījušies, ir jāmācās veikt arī ilgtspējīgus pirkumus. Piemēram, izvēloties vietējo ražotāju preces un pakalpojumus, ikdienas pirkumus plānojot iepriekš, atbalstot ilgtspējīgi domājošu uzņēmumu darbību, pievēršot uzmanību preces izejvielām/sastāvdaļām un to izcelsmei, kā arī tam, cik ilgtspējīgi tiek iepakotas preces. 

*Par pētījumu:

Mastercard un Finanšu nozares asociācijas Latvijas iedzīvotāju pētījums veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2022. gada janvārī, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

Foto: pexels.com

 

TOP Komentāri

avatar