Pasaulē jau izmanto mākslīgā intelekta iespējas veikalos: kad tās būs pieejamas arī Latvijas tirgotājiem?

Mūsdienās daudzi pircēji, apmeklējot veikalu, nekautrējas doties uz pašapkalpošanās kasēm, lai ātrāk un ērtāk norēķinātos par pirkumu. Pašapkalpošanās kases, kas agrāk bija liels jaunievedums, ir kļuvušas par ierastu parādību, taču ar to tirdzniecības vietu pārveidošana un automatizācija nebeidzas. Tiek testēti un ieviesti jauni viedie mazumtirdzniecības risinājumi, mākslīgais intelekts un roboti.

Pašapkalpošanās kase mobilajā tālrunī

Mazumtirgotāji aktīvi interesējas par risinājumiem, kas palielinātu veikalu efektivitāti un palīdzētu klientiem nodrošināt labu iepirkšanās pieredzi, tāpēc ar vienkāršām pašapkalpošanās kasēm, kas daudzos Latvijas veikalos ir jau šobrīd, nepietiek.

“Arvien vairāk veikalu ievieš arī pašskenēšanas risinājumus – ar īpašu ierīci pircēji iet pa eju un uzreiz skenē preces, kas atrodas iepirkumu grozā. Kad pircēji iziet no veikala, viņiem atliek tikai samaksāt par tām. Citos veikalos pircēji to pašu var izdarīt vienkārši ar savu tālruni, kurā ir lojalitātes lietotne,” vēsta Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs.

Viedie ratiņi aizsāks jaunu pašapkalpošanās attīstības posmu

Nākotnē veikalos redzēsim arī ar modernām tehnoloģijām aprīkotus viedos ratiņus. Šie inovatīvie viedie ratiņi ir paredzēti, lai paātrinātu iepirkšanās procesu un samazinātu kasieru noslodzi, integrējot tehnoloģiju priekšrocības ikdienas iepirkšanās laikā.

StrongPoint klientu servisa vadītājs, U. Začs uzsver: “Jau ir dažādi viedo iepirkšanās ratiņu varianti. Tie ir aprīkoti ar viedajiem svariem, videokamerām un sensoriem, kas ļauj reģistrēt ratiņos ievietotās preces un uzreiz izveidot iepirkumu grozu. Par pirkumiem, kas ievietoti viedajā grozā, tiek samaksāts, izejot no veikala. Tās ir kā pašapkalpošanās kases uz riteņiem, kur ne kasierim, ne pircējam preces nav jāskenē. Lietotnē pircēji var redzēt ne tikai iepirkumu sarakstu, bet arī veikala izkārtojumu un atsevišķas nodaļas, īpašos piedāvājumus un citu noderīgu informāciju.”

Turklāt Latvijas mazumtirgotājiem automatizēti risinājumi ir aktuāli tabakas izstrādājumu pārdošanai, ņemot vērā aizliegumu izvietot šādus izstrādājumus pircējam redzamās vietās. Piemēram, mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā lielākie mazumtirdzniecības tīkli jau testē automatizētus risinājumus.

Mākslīgais intelekts vajadzības gadījumā apstiprinās pircēju vecumu

Viens no risinājumiem, kas jau tiek veiksmīgi ieviests vienā no Igaunijas mazumtirgotāju veikaliem ir pašapkalpošanās risinājumi ar vecuma ierobežojumu. Tomēr pašlaik, lai pašapkalpošanās kasēs iegādātos preces ar vecuma ierobežojumu, pircēja vecums ir jāapstiprina veikala darbiniekam. Lai ieviestu šādu tehnoloģijas risinājumu Latvijā, būtu nepieciešams veikt grozījumus likumdošanā, jo šobrīd esošais likums nosaka, ka mazumtirgotāja pienākums ir pieprasīt, lai persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu, iegādājoties preces ar vecuma ierobežojumu.

“Uz mākslīgo intelektu balstīti vecuma apstiprināšanas risinājumi samazina nepieciešamību pēc darbinieka klātbūtnes pie pašapkalpošanās kasēm. Šobrīd šādas sistēmas var noteikt personas vecumu ar augstu precizitāti, taču vecuma robeža parasti tiek uzstādīta nedaudz augstāk, nekā noteikts tiesību aktos, lai pasargātu no kļūdām. Ja mākslīgais intelekts novērtē, ka klienta vecums ir zem šīs robežas, vai ja to ir grūti noteikt, tad iesaistās pārdevēja palīgs,” norāda StrongPoint klientu servisa vadītājs, Uģis Začs.

Autonomie veikali kļūs arvien populārāki

Autonomi veikali savus pirmos soļus Latvijā jau ir spēruši, piemēram, degvielas mazumtirgotājs “Neste Latvija” izveidojis pašapkalpošanās veikalu “Neste Easy Deli” bez pārdevējiem. Šajos autonomajos veikalos nav kases, un pircēji par precēm norēķinās pašapkalpošanās kasēs vai arī nepieciešamā summa tiek automātiski atskaitīta no viņu konta, ja karte piesaistīta lietotnei.

“Jau šobrīd vairākas veikalu ķēdes mūsu reģionā ievieš autonomus veikalus, piemēram, Lietuvā jau ir vairāki autonomi veikali. Tajos tiek izmantotas progresīvas tehnoloģijas un mākslīgais intelekts, lai nodrošinātu autonomu iepirkšanos. Pasaulē aizvien vairāk tiek eksperimentēts ar dažādām autonomo veikalu koncepcijām, un ir tikai laika jautājums, kad veikali bez kasēm kļūs par ikdienišķu parādību,” stāsta StrongPoint klientu servisa vadītājs, Uģis Začs.

Vairāk pārtikas automātu

Vēl viens inovāciju virziens mazumtirdzniecībā ir pārtikas automātu tīkla paplašināšana. Tepat kaimiņos, Lietuvā mazumtirgotāji ievieš arī pirmos preču saņemšanas termināļus, kur tiešsaistē pasūtītās preces var saņemt klientam ērtākajā laikā.

“Cilvēki ir pieraduši izmantot pakomātus, kas ir kļuvuši par ikdienas rutīnu un ir plaši pieejami. Pārtikas automāti darbojas pēc līdzīga principa – vienīgā atšķirība ir zemas temperatūras uzturēšana, kas ļauj šādā veidā paņemt svaigu pārtiku, saldētus produktus u.c. produktus. Jaunāka modifikācija – pārvietojamie pārtikas automāti – var tikt uzstādīti vietās, kur pieprasījums pēc iepirkšanās palielinās tikai noteiktos gadalaikos, piemēram, piejūras kūrortos vai noteiktās vietās, kur ir īpaši liela apdzīvotība. Šis risinājums nodrošina elastīgumu gan tirgotājiem, gan pircējiem, tāpēc vairāki automāti jau darbojas, piemēram, Lietuvas piejūras pilsētās. Turklāt pārtikas automātu izmantošana ir ilgtspējīgāka nekā pasūtītās pārtikas piegāde katram pircējam individuāli, tāpēc pārtikas automāti ir īpaši populāri Skandināvijā,” norāda StrongPoint klientu servisa vadītājs, Uģis Začs.

Arvien vairāk robotu strādās veikalos

Pasaule strauji virzās uz mazumtirdzniecības robotizāciju. Nākotnē roboti ne tikai uzturēs veikalu tīrību, bet arī nodrošinās, ka plauktos ir pareizie produkti. Mazumtirdzniecības nozare turpinās attīstīties, izmantojot progresīvo tehnoloģiju sniegtās iespējas. Tas ļaus veikaliem strādāt efektīvāk un pircējiem iepirkties ērtāk. Laiks rādīs, kuri risinājumi iedzīvosies Latvijas tirgū.

“Roboti arvien vairāk tiks izmantoti veikala ikdienas uzdevumu veikšanai, kas padarīs veikalus efektīvākus un ļaus izvairīties no cilvēku kļūdām. Izrāviens šajā jomā varētu notikt jau drīz, jo robotizēti risinājumi jau ir tehniski pieejami, un mazumtirgotājiem tajos tikai jāiegulda līdzekļi. Kad to izdarīs lielie mazumtirdzniecības līderi, tam sekos viss tirgus,” vēsta StrongPoint klientu servisa vadītājs, Uģis Začs.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar