Kā motivēt bērnu rēķināt? Praktiski uzdevumi un ieteikumi
Matemātikas zināšanas ir neaizstājamas ne vien skolas laikā, bet arī turpmākajā dzīvē. Lai veicinātu bērna izpratni par matemātiku, ieteicams rosināt bērnu skaitļot un rēķināt jau no mazotnes. To var darīt ar rotaļām un praktiskiem piemēriem. Kā veicināt matemātikas apguvi bērnudārza un pirmo klašu vecumā, stāsta Rimi Bērniem ekspertes – ārste psihoterapeite Laura Valaine un trīs bērnu mamma Inga Akmentiņa-Smildziņa.
“Ikdienas dzīvē nereti rodas situācijas, kurās nepieciešamas matemātikas zināšanas, piemēram, veidojot budžetu, aprēķinot remontam nepieciešamo tapešu ruļļu skaitu vai plānojot, cik daudz miltu vajadzēs lielākai kūkai. Diemžēl matemātikas mācīšanās skolā rada galvassāpes daudziem skolēniem un viņu vecākiem,” teic Rimi Bērniem eksperte Laura Valaine.
Iesaka speciālists: “nē” matemātikas trauksmei
“Zinātniskajā literatūrā lieto terminu “matemātikas trauksme” (math anxiety) jeb “ar matemātikas mācīšanos saistīta trauksme”. Matemātikas trauksme var radīt negatīvu ietekmi uz smadzeņu reģioniem, kas ir atbildīgi par matemātikas apguvi, tādēļ vecākiem vajadzētu pamanīt, ka bērns piedzīvo trauksmi,” stāsta Laura Valaine un dalās ieteikumos, kā veicināt pozitīvu attieksmi pret matemātikas apguvi.
Mācīšanās pēc mūsdienu metodēm
Vecākiem jāapzinās, ka mūsdienās matemātiku māca citādi nekā “viņu laikos”, tādēļ mācību viela jāskaidro atbilstoši tam, kā tas tiek darīts mācību grāmatā, lai neradītu bērnam lieku stresu un dusmas, skaidrojot mācību vielu citā veidā.
Slavēt, nevis kritizēt
“Tādi komentāri kā “tas taču ir viegli”, “ko tieši tu nesaproti, ja es tev visu laiku stāstu vienu un to pašu!” utt. rada kaunu un nosodījuma izjūtu, savukārt kauns ir sarkanā signāla emocijas, kas apstādina bērna darbību un samazina produktivitāti,” skaidro Rimi Bērniem eksperte.
Mācīt pamanīt likumsakarības
Ir jāmēģina meklēt piemērus reālajā dzīvē – tādus, kas bērnu varētu ieinteresēt. Mācoties matemātiku, skaidrojumos var iekļaut bērna hobijus vai intereses, piemēram, runāt par to, kam bērns krāj naudu. Mācīšanās kļūst vieglāka, ja bērns pamana likumsakarības paša pieredzē.
Mazināt savu matemātikas trauksmi
Ikviens var apgūt matemātiku – ja tas neizdodas, tātad netiek lietota īstā metode un ir jāmeklē nākamā. Šī apziņa ir svarīga gan vecākiem, gan bērniem. Ja vecāki matemātiku uzskatīs par svarīgu un interesantu priekšmetu, arī bērns uz to sāks skatīties līdzīgi.
Lietot apbalvojuma, nevis soda sistēmu
Mācoties ir ļoti būtiski motivēt caur apbalvojumiem, nevis sodu! Vecākiem jāatrod lietas, par kurām bērnu paslavēt un ar kurām lepoties. Var veidot “bonusu sistēmu”, piemēram, sakrājot piecas uzlīmītes, bērns ir nopelnījis kāroto lietu.
Izkustēties!
10–15 minūšu izkustēšanās pirms mācīšanās palīdzēs bērnam koncentrēties. Fiziskās aktivitātes stimulē smadzeņu reģionus, kas saistīti ar matemātikas mācīšanos, tādēļ, ja bērns mācās saguris, var, piemēram, doties laukā un apskriet apkārt mājai, tad atgriezties pie mācīšanās.
Iesaka mamma: saskati matemātiku ikdienas dzīvē!
“Visvienkāršāk bērnu iepazīstināt ar matemātiku, vēršot uzmanību uz ikdienas darbībām – aprēķinot vai saskatot lietu daudzumu, garumu, svaru un izmēru,” iesaka mamma Inga Akmentiņa-Smildziņa, atgādinot, ka matemātikas apguve uzlabo atmiņu un citas pamata kognitīvās prasmes.
Saskaitīt lietas sev apkārt
“Jau agrīnā vecumā rosinājām bērnus skaitīt un salīdzināt, piemēram, bērna jakai ir daudz pogu, bet tētim – mazāk. Cik tad pogu katram ir?” pieredzē dalās trīs bērnu mamma, iesakot sākt ar maziem skaitļiem. Skaitīt var jebko – cik dakšiņu jāuzliek uz galda vakariņām, cik pakāpienu ir pie ārdurvīm, cik zivju peld akvārijā. Galvenais saglabāt spēles un zinātkāres veicināšanas noskaņu.
Galda spēles
Skaitļu izpratni veicina galda spēles, kurās ietverta skaitīšana. Piemēram, “Cirks”, “Riču Raču” un “Uno” – spēles, kurās izmantots metamais kauliņš, kā arī dažādas kāršu spēles – tajās veidojas izpratne, kurš skaitlis ir lielāks vai mazāks, cik kāršu iztērēts un cik jāpaņem vietā.
Atrast mājās dažādas formas
“Vai mājās vari atrast apļus un kvadrātus? Vai redzi kādu trīsstūri un ovālu? Un cilindra formu? Gaļas dēlītis ir taisnstūra formā, bet ola ir ovāla. Kāda forma ir skapim, galdam un tējkannai?” ar šādiem jautājumiem var bērnu mudināt meklēt formas un skaidrot to pazīmes.
Salīdzināt augumu, rokas, pēdas
Matemātika nav iedomājama bez mērīšanas. “Mūsu mājās ir siena, uz kuras tiek atzīmēts bērnu augums – viņi ar azartu mēra un rēķina, par cik centimetriem ir izauguši!” praktiskā piemērā dalās Inga Akmentiņa-Smildziņa. Mērīt un salīdzināt var arī bērna un vecāku rokas vai pēdas.
Uzminēt preču svaru lielveikalā
Veikals un tirgus ir lieliska vieta, kur apgūt, ieraudzīt un sajust matemātiku, piemēram, uzminot preces svaru. “Bērnībā man tika uzdots atjautības uzdevums: kas ir smagāks – kilograms spalvu vai kilograms akmeņu? Šādi uzdevumi lieliski mudina domāt un analizēt!” stāsta trīs bērnu mamma.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri