Atklāj kampaņu “Tēt, esi unikāls!” tēva lomas stiprināšanai Latvijā

Labklājības ministrija sadarbībā ar vecāku organizāciju “Mammāmuntētiem.lv” un biedrību “Tēvi” šodien, 21. novembrī, atklāj informatīvu kampaņu “Tēt, esi unikāls!”. Kampaņas mērķis ir stiprināt tēva lomu ģimenē un sabiedrībā, mazinot pastāvošos aizspriedumus un priekšstatus par sieviešu un vīriešu atbildības jomām un informējot par vecākiem pieejamajiem valsts atbalsta mehānismiem.

Latvijā ikvienam darbiniekam ir tiesības uz bērna kopšanas atvaļinājumu bērna dzimšanas vai adopcijas gadījumā. Turklāt bērna tēvam ir tiesības uz 10 kalendāra dienu ilgu atvaļinājumu jeb paternitātes atvaļinājumu, ko piešķir tūlīt pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas.

Labklājības ministrijas statistika un arī “Eurobarometer” 2018. gada jūnijā veiktā aptauja par darba un privātās dzīves līdzsvaru rāda, ka Latvijā bērna kopšanas atvaļinājumu galvenokārt izmanto sievietes – 63%. Tikai trešdaļa Latvijas tēvu ir izmantojuši vai apsver tēva atvaļinājuma izmantošanu. 31% nav domājuši vai plānojuši šādu iespēju izmantot, kas ir par 5% zemāks rādītājs nekā vidēji Eiropas Savienības valstīs. Savukārt 9% nav zinājuši, ka viņiem ir iespēja izmantot atvaļinājumu. Latvijā kopš 2013. gada ir būtiski pieaudzis paternitātes pabalsta saņēmēju skaits – no 8785 līdz vairāk nekā 10 250 tēviem pērn, 2019. gada pirmajā pusgadā paternitātes atvaļinājumā devušies 5015 tēvi.

“Latvijā tēti arvien aktīvāk tiek iesaistīti bērnu audzināšanā, kas ir pozitīva tendence, tomēr šī iesaiste varētu būt vēl plašāka. Piemēram, paternitātes atvaļinājumu izmanto aizvien vairāk tēvu, tomēr tā ir tikai puse no visiem jaunajiem tēviem. Kampaņas “Tēt, esi unikāls!” ietvaros vēlamies uzrunāt īpaši tētus, kā arī mammas un sabiedrību kopumā, aicinot gan izmantot pieejamos valsts atbalsta mehānismus, gan pavadīt vairāk laika kopā ar bērniem ikdienā. Nav universāla ideāla tēta, bet katrs tētis saviem bērniem ir vienīgais un tāpēc – unikāls,” norāda labklājības ministre Ramona Petraviča.

Lai mazinātu stereotipus par tradicionālajām dzimumu lomām sabiedrībā, kas joprojām ir viens no galvenajiem šķēršļiem sieviešu un vīriešu līdztiesībai ikdienā, un veicinātu tēvu iesaisti ģimenes dzīvē, kampaņas “Tēt, esi unikāls!” ietvaros ir izveidoti Latvijas tētu videostāsti. Tajos četri tēvi no Rīgas, Liepājas, Aizkraukles un Jelgavas dalās ar savu dzīves pieredzi un viedokli par tēva lomu ģimenē.

Kārlis Gedrovics, biedrības “Tēvi” pārstāvis: “Tēvu iesaistes līmenis bērnu audzināšanā un ģimenes dzīvē ir cieši saistīts ar to, kādi iesīkstējuši stereotipi valda sabiedrībā. Ar tiem joprojām sastopamies teju visās ikdienas situācijās, arī izglītības iestādēs, kopā ar bērniem saņemot medicīnas pakalpojumus un citviet. Sabiedrības attieksme mainās lēni, tāpēc ir būtiski iedrošināt tētus meklēt un izmantot iespējas kopā būšanai ar bērniem.”

2019. gada novembrī “Tēt, esi unikāls!” kampaņas ietvaros veiktā “Norstat” Latvijas iedzīvotāju aptauja liecina, ka katrs piektais aptaujātais vīrietis ar bērniem spēlēs un sarunās pavada mazāk par pusstundu kopīga laika dienā, savukārt aptaujāto sieviešu vidū tādu ir krietni mazāk – ir vien katra desmitā. Un tikai ceturtdaļa aptaujāto vecāku uzskata, ka ģimenei velta pietiekami daudz laika, – tā apliecina trešdaļa aptaujāto sieviešu un 20% vīriešu. Vīriešiem biežāk (52%) nekā sievietēm (44%) laika pavadīšanai ar bērniem un ģimeni traucē darbs un laika trūkums kopumā (vīriešiem – 49%; sievietēm – 42%).

“Jaunie tēti ir brīnišķīgi un redzam, ka viņi vēlas iesaistīties bērnu dzīvē, aprūpē un audzināšanā. Jā, bieži vien šiem labajiem nodomiem ir šķēršļi, viens no galvenajiem ir laiks. Kā saskaņot darba un ģimenes dzīvi – šis ir lielais jautājums, kas jārisina ne vien ģimenēm, bet arī darba devējiem, sekojot līdzi savu darbinieku. – vecāku vajadzībām. Pamazām pārmaiņas notiek un vecākiem, iespējams, aktīvāk un atklātāk par šo būtu jārunā ar savu darba devēju,” stāsta Inga Akmentiņa-Smildziņa, vecāku organizācijas “Mammāmuntētiem.lv” vadītāja.

Informāciju sagatavoja: Aiga Ozoliņa, Labklājības ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar