Mākslīgais intelekts aizstāj vides ilgtspēju: aktualitātes mārketinga un komunikācijas nozarē šogad

Pamazām uzlabojoties ekonomiskajai situācijai valstī, mārketinga un komunikācijas speciālisti uz nozares attīstību raugās optimistiski, taču ar lielu piesardzību. Daži faktori, piemēram, patērētāju lojalitāte zemākajai cenai, ir nemainīgi, tomēr šogad nozare ir piedzīvojusi izmaiņas prioritātēs – ilgtspēja pirmo reizi kopš 2021. gada ir izkritusi no Top 4, šogad 4. vietu ieņemot mākslīgajam intelektam. Pētījumu “Mārketinga un komunikācijas apskats 2025” jau piekto gadu veido reklāmas aģentūra “WKND”, stratēģiskās komunikācijas aģentūra “Deep White”, tirgus izpētes uzņēmums “Norstat” un Latvijas vadošais ziņu portāls “Delfi”. Jaunākais pētījums nu ir publicēts, ļaujot ikvienam speciālistam novērtēt un iepazīties ar situāciju savā nozarē.

Pētījums par mārketinga un komunikācijas nozarēm Latvijā “Mārketinga un komunikācijas apskats 2025” aplūko tādas tēmas kā komandu kopējais noskaņojums, resursu plānošana, kanālu izvēle, stratēģiju izstrāde un citas. Tomēr īpašs fokuss šogad tika pievērsts salīdzinoši jaunām aktualitātēm – mākslīgajam intelektam (MI) un talantiem jeb satura veidotājiem.

Ekonomikas izaugsmes atjaunošanās, kreditēšanas kāpums un tehnoloģiju attīstība rada jaunas iespējas, vienlaikus liekot uzņēmumiem pārvērtēt prioritātes – priekšplānā izvirzās komunikācija pašu kanālos, cenu konkurence un mākslīgā intelekta izmantošana. Zīmīgi, ka ilgtspēja pirmo reizi kopš 2021. gada ir izkritusi no Top 4 prioritātēm, šogad 4. vietu ieņemot mākslīgajam intelektam. Tas rosina domāt par uzņēmumu darbību laikā, kad ģeopolitiskā situācija nav stabila, bet tehnoloģijas turpina strauju attīstību, tāpēc rodas nepieciešamība taupīt resursus. Mākslīgais intelekts ietaupa laiku un naudu, bet vides ilgtspēja ir luksuss, nevis izdzīvošanas pamats.

“Vides ilgtspēja un atbildīga patērēšana pirmo reizi kopš 2021. gada ir izkritusi ārpus Top 4 prioritātēm. Tas ir likumsakarīgi gan ekonomiski, uzņēmumiem primāri domājot par “izdzīvošanu”, gan sabiedriski – šībrīža sociālajā telpā vairāk koncentrējoties uz personīgo labsajūtu, kas šogad pakāpusies līdz Top 3. Turklāt, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, pēdējo trīs gadu laikā ilgtspējas un sociālās atbildības stratēģiju esamība vai iniciatīvas to izstrādei samazinājušās par 11 %. Vai ilgtspējīgi lēmumi un atbildīga rīcība ir iespējami tikai mierīgos ekonomiskos un ģeopolitiskos apstākļos?” komentē Niklāvs Mekšs, reklāmas aģentūras “WKND” stratēģis.

Kamēr ilgtspējas jautājumi nozarēs nokļūst ēnā, priekšplānā ir izrāvies mākslīgais intelekts. Nozares speciālisti norāda, ka mākslīgo intelektu redz kā ieguvumu primāri tādēļ, ka tas ļauj ietaupīt laika un finansiālos resursus. Gandrīz puse speciālistu to lieto arī jaunu ideju ģenerēšanā. Tomēr būtiski ir tas, ka mākslīgais intelekts rada vienveidīgu saturu, it īpaši lietojot visplašāk izmantotos MI rīkus, piemēram, ChatGPT, kuru lieto ap 76 % nozares speciālistu. Vienveidīgs, nepielāgots saturs rada draudus oriģinalitātei.

Centienos padarīt savu zīmolu, produktu vai pakalpojumu oriģinālu, arvien biežāk mārketingā un komunikācijā tiek piesaistīti talanti, lai ar savu auditoriju un stilu piesaistītu patērētāju uzmanību. Gandrīz puse jeb 42 % speciālistu atzinuši, ka talantus izmanto tieši tāpēc, lai sasniegtu lielāku auditoriju, taču komunikācijā kā prioritāti tik un tā izvirza pašu kanālus.

Stratēģiskās komunikācijas aģentūras “Deep White” partnere Laura Pāne-Sermule norāda: “Laikā, kad patērētāji vairs nav lojāli zīmoliem, bet gan cenai, ir vēl svarīgāk spēt izcelties uz konkurentu fona. Talanti ir un būs efektīvs rīks uzmanības piesaistīšanai dabiskā ceļā un noturēšanai digitālās komunikācijas laikmeta uzplaukumā. Vairāk nekā trešdaļa speciālistu norāda, ka talanti palīdz vairot zīmola atpazīstamību un veicina klientu uzticēšanos. Lai pieredze un sadarbība ar talantiem būtu tiešām noderīga priekšrocība, ir jāspēj pielāgoties nozares aktualitātēm un veidot sinerģiskas attiecības.”

Ar pilnu pētījumu iespējamies iepazīties šeit: https://marketingavide.lv/#rezultati

Attēls: publicitātes

1

TOP Komentāri

avatar
1 Komentāra topiki
0 Raksta atbildes
0 Sekotāji
 
Vislielākā reakcija
Karstākais komentāru topiks
1 Komentāru autori
Edward Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie vispopulārākie
Edward
Viesis
Edward

Mūsdienās ir grūti atrast likumīgu aizdevumu daudzo krāpniecības shēmu dēļ, kas saistītas ar tiešsaistes reklāmām, bet par laimi es satiku šo vīrieti, kurš bija liels palīgs 20 000 eiro aizdevuma saņemšanā. Atzīstu, ka sākumā vilcinājos ar viņa piedāvājumu, bet galu galā sapratu, ka viņš ir patiesi nopietns un laipns. Es ļoti iesaku sazināties ar viņu, ja jums ir nepieciešams aizdevums; ar viņu var sazināties pa e-pastu ericmasseliebert@gmail.com.