Vai roboti pārņem mūsu ikdienu?

Sīva konkurence, degvielas un elektrības cenu pieaugums, kā arī augošās darbaspēka izmaksas pakļauj mazumtirdzniecību lielam spiedienam, vēl jo vairāk tāpēc, ka arī pircēju vēlmes palielinās. Covid-19 pandēmija ir vēl vairāk ietekmējusi šī brīža izaicinājumus un būtiski ietekmē darbaspēka pieejamību. Lai apmierinātu visas uzņēmumā iesaistītas puses un spētu nodrošināt ilgtspējīgu attīstību, daudzi uzņēmumi sāk ieviest automatizācijas un robotizācijas risinājumus savos piegādes ķēdes posmos. Taču jautājums paliek atvērts vai robotizācijas risinājumu ieviešana pilnībā aizstās cilvēka lomu?

“Pēc McKinsey Global Institute datiem, aptuveni pusi no mazumtirdzniecības uzņēmumu ikdienas procesiem var automatizēt, izmantojot pašreiz pieejamās tehnoloģijas. Kaut gan šādas aplēses varētu šķist satraucošas, iespējamās pārmaiņas nav saistītas ar cilvēku veicamo darbu zaudēšanu, bet gan tieši pretēji ar iespēju pārkvalificēties un radīt jaunas un atbildīgāku uzdevumu izpildi pieprasošas profesijas. Šobrīd tikai aptuveni 5% no visām mazumtirdzniecības profesijām var pilnībā aizstāt ar tehnoloģijām, taču arī šai daļai tas var rezultēties iespējā attīstīt savas prasmes un pildīt nozīmīgākus pienākumus nākotnē,” stāsta Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs.

Jau tagad daudzos pārtikas veikalos saskaramies ar automatizācijas risinājumiem, piemēram, pašapkalpošanās kases un pašskenēšanas ierīces, lai pircēji varētu ātrāk un bez saskarsmes ar fiziskiem pārdevējiem iegādāties vēlamos produktus. Mazumtirdzniecības tehnoloģiju risinājumu piegādātāja StrongPoint veiktajā pētījuma* tika noskaidrots, ka šādas iepirkšanās alternatīvas ir īpaši pieprasītas iepērkoties pārtikas veikalos Latvijā 25% pircēju izmanto pašapkalpošanās kases katru reizi, bet 38% reizēm kas norāda, ka pircēji labprāt integrē dažādus tehnoloģiju risinājums savās ikdienas gaitās.

“Domājot par tehnoloģiju attīstību un to iespējām nākotnē, tendenču noteicēji noteikti būs jaunā paaudze jeb “Z” paaudze. Saskaņā ar Generation Z as Future Customers 2027 ziņojumu, pircēji šajā vecuma grupā būs daudz atvērtāki automatizācijas un robotizācijas risinājumiem. Šāds novērojums ir saistīts ar to, ka tā ir pirmā paaudze, kurai visu mūžu ir bijis pieejams internets un tā sniegtās iespējas, tāpēc var tikai secināt, ka viņi pat sagaidīs attīstītus risinājumus mazumtirdzniecībā, it sevišķi piegādes vai veikala apmeklējuma laikā,” skaidro U. Začs.

Vērtējot situāciju no darbinieku perspektīvas, Vācijā tika veikts pētījums, kurā konstatēja, ka vairāk nekā 60% respondentu spētu viegli iedomāties robotu kā asistējošu kolēģi, turpretī piektdaļa jeb 21% norādīja, ka šādu risinājumu ieviešana būtu pat vēlama. Vairums tic, ka roboti darba laikā pieļautu mazāk kļūdu un viņu uzvedība būtu paredzamāka, kas atvieglotu ikdienas darbu izpildi. Mazumtirdzniecībā, kur daudzi cilvēku veiktie pienākumi ir viegli automatizējami, piemēram, preču klāsta papildināšana plauktos, cenu zīmju maiņa vai pirkumu izsniegšana, varētu būtiski atvieglot ikdienas procesus, investējot ilgtermiņā ietaupītos līdzekļus darbinieku izaugsmē.

Pandēmijas radītie izaicinājumi vēl vairāk veido pieprasījumu pēc risinājumiem, kas mazinātu fizisku kontaktu starp cilvēkiem, tajā pašā laikā ļaujot ikdienas procesiem netraucēti turpināties. Tāpat pandēmijas ietekmē e-komercijas attīstība ir sasniegusi neredzētu kāpumu, kam vairums interneta veikalu nebija gatavi, jo piegādes ķēdes posmi nebija paredzēti tik liela pasūtījumu skaita apstrādei. Pasūtījumu skaits ietekmē noliktavā pieejamo preču papildinājumu biežumu un attiecīgi arī piegādes laiku, kas pirkuma veicējam ir vissvarīgākais. Dažādi automatizācijas risinājumi, kas ļautu efektīvāk pārraudzīt un apstrādāt veiktos pasūtījumus, ilgtermiņā palielinātu uzņēmuma apgrozījumu un pircēju llojalitāti.

“Zinātniskās fantastikas filmas, iespējams, ir radījušas maldīgu priekšstatu par to, kā roboti izmainīs mūsu nākotni. Taču šādas tehnoloģijas spētu efektivizēt dažādus piegādes ķēdes procesus. Jaunā paaudze būs galvenie noteicēji robotizācijas un automatizācijas risinājumu attīstībā, tāpēc agrāk vai vēlāk mazumtirdzniecības uzņēmumiem nekas cits neatliks, kā pielāgoties pircēju prasībām,” uzsver Uģis Začs.

*“StrongPoint” pētījums veikts šī gada martā un aprīlī Baltijas valstīs, katrā aptaujājot 800 iedzīvotājus.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar