Vai pedagogi ir atvērti inovācijām?

Mākslīgais intelekts (MI) ir kļuvis par vienu no aktuālākajiem tematiem un ienācis dažādās jomās – no veselības aprūpes un zinātnes līdz mākslai un izglītībai. MI risinājumi aktīvi tiek izmantoti dažādu nozaru uzņēmumos, un pētījumi liecina*, ka teju puse (41%) Latvijas uzņēmumu uztver MI kā palīgu darbā. Tomēr rodas jautājums, vai tas var būt efektīvs palīgs ikvienā nozarē un vai MI var sniegt vērtīgu atbalstu pat pirmsskolas izglītības vidē?

Pirmsskola ir vieta, kur bērni tiek rosināti atklāt, izzināt un eksperimentēt. Lai nodrošinātu tam atbilstošu vidi un iespējas, arī pedagogiem ir jādzīvo līdzi laikam, nepārtraukti jāattīstās un jāpielāgojas jauniem izaicinājumiem, un viens no tiem ir MI. Lai gan daudziem pedagogiem ir bažas par tā izmantošanu, ir svarīgi saprast, ka MI nav drauds – tas ir līdzeklis, kas var uzlabot pedagogu darbu un sniegt lielāku iespēju ietaupīto laiku veltīt kvalitatīvai un jēgpilnai laika pavadīšanai ar bērniem.

Kā MI rīki var palīdzēt tieši pirmsskolā?

Mākslīgais intelekts var sniegt daudzas priekšrocības pirmsskolas izglītībā. Tas ne tikai atvieglo rotaļdarbību plānošanu un dokumentēšanu, bet arīdzan ir kā palīgs ideju ģenerēšanā. Piemēram, MI var palīdzēt pedagogiem sagatavot mēneša plānus, strukturēt mācību saturu atbilstoši vecumposmam un vadlīnijām. Ar tā palīdzību var pielāgot dažādas aktivitātes un uzdevumus katra bērna individuālajām vajadzībām – ņemot vērā ikviena bērna intereses un spējas. Pedagogu atzīts un plaši pielietots rīks ir vizualizāciju radīšana, kas padara mācību procesu interesantāku, saprotamāku un aizraujošāku. Tāpat MI var būt lielisks līdzeklis, kā ģenerēt radošas idejas un aktivitātes labbūtības uzlabošanai darba kolektīvā.

MI rīki būs vienlīdz noderīgi pedagogiem ar pieredzi, kā arī jauniem skolotājiem. MI var ietaupīt laiku, kas citkārt tiktu patērēts manuālām vai administratīvām darbībām, kas nozīmē, ka pedagogiem paliek vairāk laika klātesošai komunikācijai ar bērniem.

Atvērtība inovācijām un jauniem risinājumiem

Pedagogi ir atvērti inovācijām un dažādiem digitāliem risinājumiem. Jau šobrīd ikdienas darbā tiek izmantoti vairāki mūsdienīgi risinājumi, piemēram, digitālās bites. Šīs – bērniem vienkāršās, draudzīgās un viegli uztveramās tehnoloģijas ļauj rotaļu veidā bez piepūles apgūt programmēšanas pamatprincipus. Bērni, paši izdomājot bites ceļu vai izpildot skolotājas norādījumus, liek bitēm kustēties. No vienas puses tā ir jautra rotaļa, taču realitātē tā ir programmēšana, kas attīsta bērnu loģisko domāšanu un radošumu.

MI rīkiem pavisam noteikti ir vieta arī pirmsskolas pedagogu ikdienā. Piemēram, ja mēneša tēma ir kosmoss, MI var piedāvāt idejas katras dienas aktivitātēm, sagatavot vizualizācijas, piedāvāt izglītojošus uzdevumus, kas atbilst ikviena bērna zināšanu, prasmju līmenim, un pat uzģenerēt pasaku par kosmosa tēmu! Tas palīdz pedagogiem koncentrēties uz kvalitatīvu un iedvesmojošu nodarbību vadīšanu. Lai sekmētu “sadraudzēšanos” ar jaunajām iespējām, svarīga ir sadarbība starp skolotājiem – cenšamies iknedēļas sapulcēs iekļaut pozitīvās pieredzes un prakses savstarpējo apmaiņu, organizējam un piedalāmies dažādās apmācībās, lai stiprinātu pedagogu profesionālo izaugsmi.

Pārvarēt bailes un izmantot iespējas

Daudzi pedagogi joprojām ir skeptiski par MI rīkiem, baidoties no dažādām lietām – sākot ar datu drošības riskiem līdz pat tam, ka MI varētu aizstāt skolotājus. Šeit svarīgi atcerēties, ka MI nedarbojas autonomi – tas ir instruments, kuru vada un praktiski pielieto pedagogs. Ja izmantojam to atbildīgi, kritiski izvērtējot piedāvātās iespējas, tas kļūst par ļoti noderīgu palīgu, kas nekad neaizstās mūs – skolotājus kā dzīvas būtnes. Tas var palīdzēt taupīt laiku, lai mēs varam veltīt vairāk uzmanības katram bērnam – sarunāties, ieklausīties un sadzirdēt lietas, kas uztrauc vai iepriecina ikvienu bērnu.

Mākslīgais intelekts nav drauds, bet iespēja, kas var uzlabot pirmsskolas pedagogu ikdienu. Tas neaizvieto skolotājus, bet atvieglo ikdienu un iedvesmo jauniem risinājumiem. Pedagogiem nav jābaidās no MI rīkiem – tie ir palīgi, kurus prasmīgi pielietojot, tiek iegūts laika resurss, kā arī viens no veidiem kā vēl uzlabot izglītības kvalitāti. Jo vairāk tos izmantosim, jo labāk sapratīsim to potenciālu. Pirmsskolas vecuma bērni ir ļoti zinātkāri un drosmīgi pētnieki, būsim tādi arī mēs – pētīsim MI iespējas un izmantosim tās savā labā. Mēs nevaram ignorēt tehnoloģiju attīstību, bet varam to pielietot gudri, lai veidotu jēgpilnu un bagātīgu mācīšanās pieredzi pirmsskolā.

*Biznesa vadības sistēmas “Jumis” izstrādātāja “Jumis Pro” pētījums.

Privātās pirmsskolas “CreaKids” filiāles vadītāja Lienīte Kukša

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar