Trešdaļa Latvijas patērētāju izmanto mākslīgo intelektu, lai iepirktos
Adyen, globālā finanšu tehnoloģiju platforma, ko izvēlas vadošie uzņēmumi visā pasaulē, šodien publicējusi 2025. gada mazumtirdzniecības pārskatu, kurš veikts sadarbībā ar “Censuswide” un kurā secināts, ka Latvijā par 49 % pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kuri iepirkšanās procesā izmanto mākslīgo intelektu.
Aptaujājot vairāk nekā 41 000 patērētāju 28 valstīs, tostarp Latvijā, noskaidrots, ka vairāk nekā katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs (11 %) pēdējo 12 mēnešu laikā pirmo reizi izmantojis mākslīgā intelekta risinājumus, lai palīdzētu sev iepirkties. 46 % aptaujāto norādījuši, ka nākotnē būtu gatavi izmantot mākslīgā intelekta tehnoloģijas iepirkšanās nolūkos. Savukārt trešdaļa (33 %) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju norādīja, ka izmanto mākslīgo intelektu, lai palīdzētu sev iepirkties. Pircēji šo pieredzi vērtē pozitīvi — 44 % respondentu atzīst, ka mākslīgais intelekts sniedz iedvesmu, iegādājoties apģērbu, pārtiku un citus produktus. Turklāt 7 % aptaujāto norādīja, ka, pateicoties šai tehnoloģijai, viņiem rodas labākās idejas jaunu preču iegādei. Vēl 44 % pauda interesi izmantot mākslīgo intelektu, lai atklātu unikālus zīmolus, kas norāda uz uzņēmumu iespējām attīstīt sadarbības un krustpārdošanas stratēģijas, veicinot pārdošanas apjomus un klientu piesaisti.
X paaudzes un “Baby Boomer” paaudzes pārstāvji ir līderi mākslīgā intelekta pieņemšanā
Mākslīgā intelekta izmantošana iepirkšanās procesā kļūst arvien populārāka visās vecuma grupās, taču visstraujākais pieaugums pēdējo 12 mēnešu laikā novērots X paaudzes (44–59 gadi) un “Baby Boomers” paaudzes (60–78 gadi) vidū – attiecīgi 63 % un 59 % šo grupu pārstāvju atzīst, ka sākuši izmantot šo tehnoloģiju. Tomēr faktiskā MI lietošanas intensitāte joprojām atšķiras starp paaudzēm. Tikai 19 % iedzīvotāju vecumā no 60 gadiem un vecāki šobrīd izmanto mākslīgo intelektu, lai palīdzētu sev iepirkties. Šī rādītāja līmenis ir ievērojami augstāks jaunākajās paaudzēs — 56 % Z paaudzes (16–27 gadi) un 43 % tūkstošgades paaudzes (28–43 gadi) pārstāvju atzīst, ka aktīvi izmanto MI iepirkšanās procesā. Kopumā 47 % patērētāju norādījuši, ka apzinās – mazumtirgotāji var izmantot mākslīgo intelektu, lai sniegtu personalizētus produktu ieteikumus, tādējādi ietekmējot viņu iepirkšanās izvēles.
“Patērētāji pieņem mākslīgo intelektu vēl nepieredzētā ātrumā, jo atklāj, kā šī tehnoloģija maina iepirkšanās pieredzi,” norāda Tobiass Linds, vadošais direktors Ziemeļvalstīs un Baltijā. “Visticamāk, mēs ieejam laikmetā, kurā mākslīgais intelekts var kļūt par mūsu personīgo stilistu, palīdzot izvēlēties tērpus un produktus, kas pielāgoti individuālajai gaumei un vajadzībām. Mūsu pētījuma demogrāfiskie dati sniedza pārsteidzošus ieskatus, īpaši redzot, kā vecākās paaudzes arvien aktīvāk integrē MI savos iepirkšanās paradumos.”
Mazumtirgotāji pievēršas mākslīgajam intelektam izaugsmes veicināšanai
Kad Latvijas mazumtirgotājiem tika vaicāts, kādas stratēģijas viņi plāno izmantot ieņēmumu palielināšanai 2025. gadā, visbiežāk minētā bija mākslīgā intelekta un tehnoloģiju ieviešana. Divdesmit procenti aptaujāto norādīja, ka plāno investēt mākslīgajā intelektā, lai stiprinātu pārdošanas un mārketinga aktivitātes, savukārt 23 % norādīja, ka AI tiks izmantots, lai veicinātu produktu inovācijas.
“Mākslīgais intelekts vairs nav nākotnes solījums – tas ir kļuvis par neatliekamu nepieciešamību gan mazumtirgotājiem, gan patērētājiem,” uzsver Hollija Vērsta (Holly Worst), Adyen viceprezidente mazumtirdzniecības jomā. “Šī gada sākumā mēs ieviesām ‘Adyen Uplift’ – mākslīgajā intelektā balstītu maksājumu optimizācijas risinājumu, kas palīdz uzņēmumiem palielināt maksājumu konversiju, efektīvāk pārvaldīt krāpšanas riskus un samazināt ar maksājumiem saistītās izmaksas.”
“Izmantojot mākslīgo intelektu šādā veidā, mēs palīdzam mazumtirgotājiem radīt izcilu klientu pieredzi – ‘labie’ pircēji var ātrāk pabeigt pirkumu, kamēr aizdomīgi darījumi tiek laikus apturēti. Nav pārsteigums, ka mākslīgais intelekts kļuva par visbiežāk minēto izaugsmes virzītājspēku 2025. gadam,” viņa piebilst.
Papildus mākslīgajam intelektam joprojām būtiska ir vienota tirdzniecības pieredze visos kanālos.
Lai arī ieguldījumi jaunajās tehnoloģijās ir pozitīvi, tikai 23 % Latvijas mazumtirgotāju šobrīd piedāvā klientiem iespēju ērti iepirkties un veikt darījumus visos tiešsaistes un fiziskajos kanālos. Vēl 25 % uzņēmumu vadītāju plāno šādu iespēju nodrošināt nākamo 12 mēnešu laikā. Tāpat 20 % norādīja, ka plāno piedāvāt ekskluzīvu pieredzi veikalos, lai piesaistītu klientus.
Adyen 2025. gada mazumtirdzniecības ziņojumā atklāts, ka tehnoloģijas un tiešsaistes pieredze atver jaunus kanālus zīmoliem, lai sazinātos ar klientiem. 32 % patērētāju sagaida, ka varēs iepirkties uzņēmumos, izmantojot vairākus kontaktpunktus, tostarp sociālos tīklus, lietotnes un tiešsaistes veikalus. Aptuveni trešdaļa Latvijas patērētāju (31 %) jau izmanto sociālos tīklus iepirkšanās vajadzībām.
Tomēr, neskatoties uz augsto digitālo tehnoloģiju izmantošanas līmeni, Latvijas pircēji joprojām dod priekšroku fiziskajiem veikaliem (35 %), salīdzinot ar tiem, kuri izvēlas iepirkties tiešsaistē (16 %). Pircēji norāda, ka pirms pirkuma veikšanas vēlas redzēt un aptaustīt preci (47 %), izmēģināt preces (34 %) un novērtēt tūlītējas pieejamības priekšrocības, esot veikalā. Nedaudz vairāk nekā trešdaļa (36 %) aptaujāto atzīst, ka viņiem patīk iziet no veikala ar produktu pirkuma brīdī.
Pasaulē vadošie uzņēmumi aktīvi ievieš mākslīgā intelekta risinājumus iepirkšanās pieredzes uzlabošanai – piemēram, “ChatGPT” uzsācis iepirkšanās funkciju, par ko nesen ziņoja “Vogue Business”, savukārt “Amazon” prezentējis savu MI iepirkšanās asistentu “Rufus”. Arī finanšu giganti “Visa” un “Mastercard” nesen nākuši klajā ar jaunām mākslīgā intelekta iespējām iepirkšanās jomā. Šie piemēri apliecina, ka gan patērētāji, gan uzņēmumi ir gatavi uzticēties mākslīgajam intelektam kā iepirkšanās asistentam, padarot šo pieeju aktuālu un perspektīvu – ne vien kā aptaujas ideju, bet kā reālu risinājumu tirgū.
Foto: publicitātes
Thanks for sharing such a helpful blog—really enjoyed the insights! For those looking for a reliable battery shop near me, I suggest visiting National Automotive Power Solution. They offer a great range of batteries and top-notch service. Check out their website here: http://www.nationaldrivingranchi.com