Kad spēles nav tikai spēles – ko bērni var mācīties, liekot puzles vai spēlējot galda spēles?
Domājot par pirmsskolas izglītību, bieži tiek uzskatīts, ka tur jau bērni tikai spēlē dažādās spēles un tā jau nav mācīšanās. Patiesībā dažādas rotaļas un spēles ir būtisks resurss, lai bērni mācītos, apgūtu jaunas zināšanas un attīstītu svarīgas prasmes. Ir spēles, kas trenē atmiņu un loģisko domāšanu, spēles komunikācijas un sadarbības prasmju stiprināšanai u.c. Turklāt mācīšanās caur spēlēm ir nodarbe, ko bērni var darīt kopā ar pedagogiem, kā arī kopā ar vecākiem, nostiprinot pirmsskolā iegūtās zināšanas.
Katrai spēlei ir savs mērķis un raksturs, kas palīdz attīstīt noteiktas prasmes. Piemēram, stratēģiskās domāšanas spēles rosina bērnus plānot vairākus soļus uz priekšu, izvērtēt situāciju un pieņemt lēmumus. Puzles vai citas līdzīgas spēles palīdz trenēt loģisko domāšanu, analizēt situācijas un meklēt risinājumus. Spēles, kur nepieciešams darboties pāros vai komandās, veicina spēju sadarboties un efektīvi komunicēt. Spēles kopumā iemāca bērniem, kāpēc ir svarīgi ievērot dažādus noteikumus un norādījumus. Tieši caur spēlēm bērni iemācās atpazīt savas un citu emocijas, kā arī attīstīt empātiju. Ja spēlē neizdodas uzvarēt, tas iemāca pacietību un izpratni par to, ka ne vienmēr ir iespējams uzvarēt un var mācīties arī no situācijām, kad kaut kas neizdodas. Spēles ir ļoti plaša pasaule – no vienkāršām, viegli saprotamām spēlēm, kas piemērotas pirmsskolas vecuma bērniem, līdz pat sarežģītākām spēlēm vecākiem bērniem un jauniešiem.
Spēles ir līdzeklis un instruments mācību procesā
Spēles kā mācību procesa elements bieži vien nepelnīti tiek atstāts novārtā. Galda spēles nav tikai izklaide bērniem vai veids, kā aizpildīt laiku. Turklāt tās sniedz ieguvumus ne tikai bērniem, bet arī pašiem pedagogiem. Spēlējot spēles, skolotāji var iepazīt bērnu domāšanas un radošuma procesu. Tas ļauj labāk saprast bērnu intereses, vajadzības un talantus. Bet tas savukārt palīdz pielāgot mācību procesu un atrast efektīvākās metodes. Pedagogi var ieviest spēles kā mācību rīku, piemēram, izmantot matemātikas spēles, kas veicina loģisko domāšanu vai valodas spēles, kas attīsta lasīšanas un rakstīšanas prasmes.
Lai veicinātu spēļu garu un radošu pieeju mācībām, mēs tiekamies ar pirmsskolu pedagogiem, aicinot viņus izmēģināt dažādas spēles pašiem un vēlāk ieviest tās kā daļu no mācību procesa. Nesen viesojāmies pirmsskolā “CreaKids”, kur ar skolotājiem spēlējām galda spēles un analizējām, kā katru no spēlēm var izmantot mācību procesā. Spēles var palīdzēt veidot pozitīvu atmosfēru un stiprināt saikni starp pedagogiem un bērniem.
Vecāku un bērnu kopējais laiks
Dažādas spēles ir arī lielisks veids, kā bērni un vecāki var jēgpilni pavadīt laiku kopā. Gan pieaugušie, gan bērni spēļu laikā kļūst atvērtāki, gatavi dalīties emocijās, un sajūtās, tāpēc spēles laikā ar bērniem var nepiespiesti pārrunāt dažādus jautājumus. Starp citu, tas palīdz ne tikai attiecībās starp vecākiem un bērniem, bet arī starp pieaugušajiem kopumā. Galda spēles nav tikai izklaides forma – tās ir rīks, kas palīdz ne tikai mācīties, atvērties, uzklausīt citus un dalīties savās sajūtās.
Spēles ir daudz vairāk nekā tikai izklaide – tās ir mācību, izziņas un izaugsmes instruments. Tās māca bērniem prasmes, kas nepieciešamas gan mācībās, gan ikdienas dzīvē kopumā. Spēlējot spēles kopā ar bērniem mēs parādam, ka mācīšanās un attīstība nekad nebeidzas.
“Brain Games” līdzdibinātājs Egils Grasmanis
Attēls: ilustratīvs (pexels.com)
HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS… Lasīt tālāk »