No dizaina procesu izstādes līdz Ešenvalda jaundarbam

Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” aizvadīta notikumiem bagāta Lieldienu nedēļas nogale – koncertzālē atklāta dizaina biroja “H2E” izstāde “Iz-aicinājums”, īpašā Lieldienu koncertā Liepājas un Minhenes zēnu kopkora skaistajās balsīs izskanējis Ērika Ešenvalda jaundarba pirmatskaņojums, savukārt krāšņajā koncertsērijā “Pasaule Lielajā dzintarā” aizvadīts atmosfērisks vokālās kamermūzikas vakars ar izciliem māksliniekiem no Zviedrijas un ASV.

Sākot no 14. aprīļa koncertzāles mākslas telpā skatāma starptautiski atzītā dizaina biroja “H2E” izstāde “Iz-aicinājums”. Izstāde akcentē dizaineru ikdienas izaicinājumus un aicina apmeklētājus ieraudzīt ne tikai skaisto rezultātu, bet arī ilgstošo procesu, kas slēpjas aiz dizaina izstrādes. Izstādē būs apskatāmas skices, “ideju vētras”, pārdomas, dizainu variācijas, vides objekti un video materiāli no četriem dizaina biroja darbības virzieniem – grafikas, ekspozīcijas, telpas un navigācijas. Tā dos iespēju ielūkoties spilgtāko dizaina biroja darbu “aizkulisēs”.

Šī izstāde parāda to, kas radošam cilvēkam notiek galvā, kad tiek strādāts pie kāda projekta, un te jūs redzat, tā ideja te paceļas, te arī nolaižas. Šeit ir redzams tas process. Tas, ko patiesībā cilvēki neredz. Viņi parasti redz tikai skaisto rezultātu, bet tas process ir ļoti ilgs un sarežģīts un prasa daudz enerģijas un spēka – tas ir tas par ko mēs gribam jums pastāstīt,” izstādes atklāšanā atklāja viens no biroja vadošajiem dizaineriem un līdzdibinātājiem Holgers Elers. Dizaina biroja darba procesu un vērtību izstāde bez ieejas maksas koncertzāles mākslas telpā Civita Nova būs skatāma ik dienu līdz 8. jūnijam.

Lielās piektdienas koncertā apmeklētājus priecēja zēnu kormūzikas pērles un īpaši pirmatskaņojumi kopā ar Minhenes zēnu kori diriģenta Ralfa Ludeviga vadībā, Franku Oitmani pianista / ērģelnieka lomā un citiem īpašiem viesiem. Koncerta pirmajā daļā kristāldzidro vācu zēnu balsīs skanēja Baha, Mendelszona, Šūberta, Dženkinsa, Vivaldi, Mocarta un citu garīgās mūzikas repertuāra klasiķu darbi. Vakara noslēgumā, autoram klātesot uz skatuves, tika pirmatskaņots pasaulē novērtētā pašmāju komponista Ērika Ešenvalda īpaši šim notikumam radītais jaundarbs – divas lūgšanas mūzikā. Uzrunā klausītājiem komponists atklāja, ka šo darbu radījis, domājot par savām īpašajām atmiņām no zēnu kora gadiem, kad Liepājas rajona zēnu kori satikušies mūzikā sadziedāšanās koncertos.

Skaņdarbi “Ķēniņa dēli un meitas” un “Svētīgi tie, kas nav redzējuši un tomēr tic” vienotā skanējumā apvienoja Minhenes un Liepājas Mūzikas, mākslas un dizainas vidusskolas zēnu korus, pievienojoties Liepājas Simfoniskā orķestra solistiem – sitaminstrumentālistei Martai Kauliņai-Pelnēnai, flautistei Egijai Sproģei un trompetistam Mārtiņam Zujam. Iezīmējot Minhenes un Liepājas zēnu koru sadarbību un sadraudzību, jaundarba otro daļu diriģēja LMMDV kora vadītāja Ilze Balode. Koncerts tapa sadarbībā ar fondu “Uniting History”.

Sestdien, 16. aprīlī izzinošajā notikumu sērijā “Pasaule Lielajā dzintarā” spilgtais zviedru mecosoprāns Anna Sofija fon Otere (Anne Sofie fon Otter) un enerģiskais stīgu kvartets no Ņujorkas “Brooklyn Rider” ar programmu “Mīlas un nāves dziesmas” klausītājiem atklāja mīlas un melanholijas muzikāli skaisto savienību divu dažādu komponistu – Rufusa Veinraita un Franča Šūberta dziesmās. Mūziķu apvienība ar šo koncertu vēlējās radīt Šūberta laika intīmo kamermūzikas gaisotni, kad publika un mūziķi atradušies viesistabā un kopīgi un netraucēti baudījuši mākslas bruvību.

Koncertu atklāja Veinraita dziesmu cikls “Trīs angļu valši” – “Ieklausies karalienē”, “Kopīgs draugs” un “Veroties monarhu nākšanā”, kas nekad nav ticis ierakstītas, taču dāvināts mūziķiem tieši šai programmai. Pēcāk sekoja fon Oteres spēcīgais Šūberta skaņdarba “Nāve un meitene” dziedājums un šī darba apjomīgās stīgu kvarteta daļas “Brooklyn Rider” mūziķu – vijolnieku Džonija Gandelsmena (Johnny Gandelsman) un Kolina Džeikobsena (Colin Jacobsen), altista Nikolasa Kordsa (Nicholas Cords) un čellista Maikla Nikolā (Michael Nicolas) apbrīnojamā saspēlē, kas mijās cauri trīs Šūberta “Ziemas ceļa” dziesmām – “Ceļa rādītājs”, “Trīs saules” un “Vientulība”. Koncerta noslēgumā mūziķi izpildīja Veinraita “Trīs dziesmas Lulū”, kuras, kā koncertā atklāja fon Otere: “komponists šo darbu uzrakstīja pēc neveiksmīga operas pieteikuma kritiķiem – šajās trīs dziesmās jūtamas dusmas, mazliet sevis žēluma un eksistenciāla pārdzīvojuma.” Pēc šī emocionālā snieguma klausītāju ovāciju un vētrainu aplausu iedvesmoti, mūziķi izpildīja vēl vienu muzikālo piedevu no Šūberta daiļrades.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar