Iemācīties var visu, arī priekšmetus, kas “nesanāk”

Pamatskolā un vidusskolas sākuma posmā man nepatika ķīmija, bet šobrīd esmu absolvējis vienu no vadošajām Lielbritānijas universitātēm – Lankasteras Universitāti, specializējoties bioķīmijā un ģenētikā, un varu pavisam droši apgalvot, ka ķīmija ir daudz vieglāks mācību priekšmets, nekā varētu šķist. Līdzīgi noteikti ir ar daudziem mācību priekšmetiem, kuri skolēniem šķiet grūti – reizēm šādu priekšstatu rada pedagogs vai mēs paši, būvējot šķēršļus savā galvās. Ja ir vēlme kaut ko mācīties, saistīt savu dzīvi ar kādu konkrētu jomu, tas vienkārši ir jādara, iemācīties var visu, grūtākais ir uzdrīkstēties un noticēt sev.

Ja skolēnam nepatīk kāds mācību priekšmets, iespējams, ir vērts padomāt – vai šo priekšmetu māca īstais skolotājs? Vai skolēns mācās no viņam piemērotiem, mūsdienīgiem un interesantiem mācību materiāliem, sev ērtā veidā un formā? Bieži vien tieši šie ir aspekti, kas maldīgi liek domāt, ka skolēnam nepadodas vai neinteresē kāds mācību priekšmets.

Līdz pat 11. klasei man, maigi sakot, ļoti nepatika ķīmija. Patiesībā, es necietu šo priekšmetu, un, jāsaka godīgi, lielā mērā pateicoties skolotājai, kura pasniedza šo priekšmetu. Neilgi pirms 12. klases sākuma nolēmu, ka turpmāk mācīšos tālmācībā – mainījās ne tikai skolotāji, bet arī skola un pat mācību forma. Lēmumu par mācību formas maiņu lielā mērā ietekmēja gan tas, ka bija nepieciešams laiks sportam un treniņiem, gan tas, ka man bija apnikusi ierastā sistēma. Turklāt, dzīvojot tālu no skolas, ik dienu ļoti daudz laika pavadīju ceļā. Lai gan vecāki nedaudz bažījās par šādu lēmumu pirms noslēdzošā vidusskolas gada, fakts, ka beigu beigās visi Latvijas vidusskolēni tāpat kārto vienādus eksāmenus, palīdzēja pārliecināt arī viņus.

Jāsaka, ka man nebija grūti mācīties savā ritmā, vienmēr atradu laiku mācībām un spēju saplānot savu laiku. Iespējams, man bija vieglāk, jo patīk darīt lietas savlaicīgi, taču vidusskolas posmā jaunieši jau ir tādā vecumā, kad ir jāprot mācīties. Jāpiezīmē, ka tolaik daudzi skolotāji nesaprata manu lēmumu un bija skeptiski noskaņoti pret šādu mācīšanās formu. Šobrīd, pēc pandēmijas, attieksme jau ir mainījusies. Pretēji tā laika pedagogu prognozēm, es ne tikai nokārtoju visus vidusskolas eksāmenus, bet arī iestājos universitātē Lielbritānijā. Jāpiezīmē, ka tur nevienu nesatrauca tas, kādā formātā mācījos vidusskolā, daudz būtiskākas bija zināšanas un eksāmenu rezultāti.

Šobrīd esmu jau Lankasteras Universitātes absolvents, specializējos bioķīmijā un ģenētikā. Zināmā mērā pateicoties pandēmijai un prakses vietu trūkumam Lielbritānijā, man bija iespēja prakses periodu aizvadīt Latvijā, iegūstot industrijas pieredzi un praktiskās zināšanas. Šobrīd, sadarbojoties ar vadošajiem profesoriem, piedaloties pētījumos un izstrādājot zinātniskās publikācijas, varu droši teikt – ķīmija nav grūts priekšmets, par to vienkārši ir ļoti daudz stereotipu un mītu.

Iemācīties var visu un ļoti daudz no tā mēs, jaunieši, varam paveikt pašu spēkiem. Savulaik ļoti daudz izmantoju portālu Uzdevumi.lv, kas tolaik vēl nebija tik populārs un bagāts ar saturu kā tagad. Meklēju dažādas platformas, avotus tīmeklī, lasīju rakstus un skatījos video. Kad sapratu, ka vēlos ar šo jomu saistīt savu dzīvi, vērsos arī pie privātskolotāja. Šobrīd daudz un plaši tiek diskutēts par to, ka jaunieši nevēlas studēt tehniskajās jomās, domāju, ka tas lielā mērā ir saistīts ar bailēm no šiem priekšmetiem. Ja ir atbilstoši un kvalitatīvi mācību materiāli, mācību process var būt pavisam citādāks un nemaz nešķist grūts. Iemācīties var visu, arī tad, ja iepriekšējā pieredze attiecīgajā priekšmetā nav bijusi tā labākā un šobrīd atzīmes nav spožākās – visu iekavēto var pagūt un visus “zināšanu robus” aizpildīt. Turklāt, mūsdienās, kad ir tik daudz tiešsaistes avotu, to izdarīt ir vieglāk, nekā jebkad iepriekš. Dažreiz arī man bija sarežģīti brīži, kad nācās izaicināt sevi, taču galu galā atradu labu skaidrojumu vai lasīju materiālu lēnāk, lai varētu labāk saprast tēmu.

Turklāt, tieši STEM jomā ir daudz karjeras iespēju. Ar grādu matemātikā atveras daudzas karjeras durvis. Maldīgi uzskatīt, ka, piemēram, ķīmiķi var strādāt tikai laboratorijā. Ar izglītību ķīmijā veiksmīgi var vadīt, piemēram, ķīmijas uzņēmuma vai farmācijas kompānijas mārketinga nodaļu, protams, papildus nāksies apgūt aktuālāko mārketingā, tomēr, saliekot kopā abas lietas, pārsvars pār konkurentiem būs ļoti liels. Domājot par nākotni STEM nozarēs, jāsaprot, ka patiesās iespējas atklājas tikai sperot pirmos soļus šajā virzienā, tāpēc aicinu nebaidīties un neļaut dažām sliktām atzīmēm skolā kļūt par šķērsli veiksmīgai karjerai. Ja nav skaidrs, ar ko sākt, vislabāk piedalīties Ēnu dienās vai veikt nelielu Google izpēti – par nozari, tēmām vai profesiju.

Eiropas Tālmācības vidusskolas absolvents Filips Peisahovics

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar