Baltijas mazie un vidējie uzņēmumi nesteidzas ar mākslīgā intelekta ieviešanu
Reti kurš uzņēmējs mūsdienās šaubās par mākslīgā intelekta risinājumu iespējām un lietderīgumu – 87% uzņēmumu visā pasaulē uzskata, ka šīs tehnoloģijas nodrošinās viņiem nepieciešamās konkurētspējas priekšrocības. Tomēr Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu aptaujā noskaidrots, ka vismaz 60% vietējo uzņēmēju aizvien neuzskata mākslīgo intelektu par vienu no svarīgākajiem attīstības virzieniem. Tas ilgtermiņā var kavēt uzņēmuma konkurētspējas palielināšanu, jo priekšrocības, ko sniedz tehnoloģiju risinājumi, var ievērojami veicināt uzņēmuma procesu un funkciju automatizāciju.
Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu aptaujā noskaidrots, ka vairums respondentu aizvien neuzskata mākslīgā intelekta risinājumus par nozīmīgu virzienu ieguldījumiem. Latvijā šādi atbildējuši vismazāk uzņēmēju – 62%, tikmēr Igaunijā un Lietuvā šāda atbilde norādīta biežāk, attiecīgi 77% un 66% gadījumu.
Tomēr, lai gan vairums mazo un vidējo uzņēmumu ar mākslīgo intelektu nesteidzas, daļa no aptaujātajiem jau veiksmīgi ievieš vai plāno ieviest dažādus risinājumus. Latvijā šādu uzņēmumu ir visvairāk — 36%, līdzīga situācija ir Lietuvā — 32%, savukārt Igaunijā tikai 21% respondentu. Aptaujas dati gan liecina, ka lielā daļā no tiem uzņēmumiem, kuru attīstības virzienos mākslīgais intelekts jau ir iekļauts, tas aizvien atrodas tikai izpētes stadijā – tā norādījuši 19% Latvijas, 18% Lietuvas un 16% Igaunijas mazo un vidējo uzņēmumi. Ir pozitīvi, ka vismaz daļa uzņēmumu jau strādā pie tā, lai atrastu sev piemērotākos mākslīgā intelekta risinājumus, kuros ieguldīt un tādējādi attīstīt uzņēmējdarbību, tomēr, ņemot vērā tehnoloģiju straujo attīstību, ar šo kavēties nav ieteicams.
“Ieguldījumi mākslīgā intelekta risinājumos var būtiski uzlabot uzņēmumu darbības efektivitāti, veicinot klientu pieredzi un tādējādi arī klientu apmierinātību. Tas viss uzņēmumiem ir svarīgi, lai ilgtermiņā būtu konkurētspējīgāki. Tāpēc nevajadzētu atlikt investīcijas mākslīgā intelekta risinājumos, to testēšanu, ieviešanu un izmantošanu uzņēmējdarbībā. Tehnoloģiju risinājumi ilgtermiņā sniedz atdevi, tomēr vienlaikus jāņem vērā, ka šī ir jauna un aizvien augoša joma, kurā reizē ar jaunām iespējām parādās arī vēl nebijuši riski. Te jāatrod balanss starp savas konkurētspējas attīstību un ētikas un datu drošības aspektiem, lai no mākslīgā intelekta ieviešanas gūtu pozitīvu pienesumu,” uzsver Kerli Vares, Luminor bankas vadītāja Latvijā.
Mākslīgā intelekta risinājumi visbiežāk tiek izmantoti dažādu biznesa procesa vai lēmumu pieņemšanas automatizācijas ieviešanai, ražošanas kvalitātes kontroles uzlabošanai un dažādu risku novērtēšanā, palīdzot tikt galā ar atkārtojošiem sistemātiskiem darbiem. Tāpat populāri uzņēmuma darbības uzlabojumu virzieni ir datu analītika, klientu apkalpošana un pat krāpniecības atklāšana – tie ir uzdevumi, kuros ļoti noder mākslīgā intelekta spēja apkopot un analizēt datus, izdarīt secinājumus un mācīties no tiem, lai ar katru reizi izpildītu uzdevumus arvien labāk un precīzāk.
“Tieši tādēļ mākslīgā intelekta risinājumiem lielākais potenciāls ir tādās nozarēs, kuru pamatā ir dati vai vienkārši automatizējamas darbības, piemēram, ražošana, loģistika un arī finanses,” izceļ Kerli Vares.
* Luminor bankas aptauja veikta 2024. gada maijā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.
Foto: canva.com
TOP Komentāri