Eksperiments: kāpēc pārvadātāji priecājas par ietaupītiem degvielas gramiem
Cilvēkam, kurš ikdienā brauc ar auto darba un ģimenes darīšanās, ietaupīt tikai vienu litru degvielas var nešķist būtiski. Daži neiztērēti eiro makā var nebūt pietiekami spēcīgs stimuls, lai mainītu braukšanas paradumus. Tomēr bilde krasi mainās, ja runa ir par kravas auto, kas ik gadu veic miljoniem kilometru.
Degvielas patēriņa efektivitātes meklējumos
Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas datiem pa Eiropas Savienības ceļiem pārvietojas 6,2 miljoni kravas vilcēju. Tie veic 77 procentus visu preču pārvadājumu pa sauszemi, un degvielas patēriņa samazinājums kaut vai par dažiem simtiem gramu dienā katrai mašīnai nozīmē ievērojamu ietaupījumu pārvadātāja kontā. Tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka smagā transporta ražotāji pastāvīgi meklē veidus, kā samazināt pat pašu modernāko dzinēju degvielas patēriņu.
Lai to panāktu, nepārtraukti tiek ieviestas modernas tehnoloģijas, taču eksperti ir vienisprātis, ka izšķiroša loma joprojām ir pašiem šoferiem. Tāpēc katru jaunu vai uzlabotu sistēmu visefektīvāk ir pārbaudīt reālos apstākļos – šādi testi ne tikai ļauj uzkrāt vērtīgus datus turpmākai analīzei, bet arī atrast veidus, kā autovadītāju prasmes atbilstu pastāvīgi evolucionējošo puspiekabju vilcēju iespējām.
“Latvijā ir augsts pieprasījums pēc taupīgiem kravas vilcējiem. Šīs valsts unikālais pilsētas un lauku maršrutu tīkls ir ideāls izmēģinājumu lauks tehnoloģijām, kas izstrādātas, lai degvielas patēriņu samazinātu līdz minimumam. Mūsu mērķis ir radīt auto, kas atbilst Latvijas transporta uzņēmumu vajadzībām un vienlaikus veicina videi saudzīgāku ekonomiku,” saka Ernests Jakubonis, Iveco vadītājs Baltijā.
Dažādi plašsaziņas līdzekļi katru gadu veic salīdzinošos testus, lai noskaidrotu, cik ļoti inženieri ir uzlabojuši savus produktus. Tomēr arī paši ražotāji veic eksperimentus un analizē savus jaunievedumus pēc iespējas reālākos apstākļos. Viens no labākajiem veidiem, kā to darīt, ir iefiltrēt mašīnas klientu autoparkos. Tieši tas šogad tika izdarīts vienā no lielākajiem Lietuvas transporta un loģistikas uzņēmumiem Vlantana. Tā šoferi izmēģināja Iveco S-WAY Fuel Hero vilcēju trīs mēnešus un šai laikā savāca vērtīgus datus, ko vēlāk izmantot rentabilitātes uzlabošanai.
Uzņēmumā Vlantana pastāvīgi strādā aptuveni 2000 šoferu, kuriem visiem ir viens mērķis – ik dienu samazināt degvielas patēriņu un CO2 emisiju. Lai pārbaudītu Fuel Hero spējas, Vlantana to salīdzināja ar cita ražotāja kravas auto.
“Fuel Hero trīs mēnešus kursēja no Lietuvas uz Itāliju un atpakaļ. Mēs speciāli izvēlējāmies tieši šo maršrutu, jo tajā gandrīz nepārtraukti tiek braukts ar pilnu kravu, vadītāji regulāri mainās un mašīna praktiski nekad nestāv. Mēs ne tikai gribējām izpētīt degvielas patēriņu, bet arī pārbaudīt puspiekabes izturību,” stāsta Vlantanas mācību centra vadītājs Žilvins Daģis.
Tā kā pa to pašu maršrutu brauca arī cita ražotāja vilcējs, uzņēmumam bija lieliska iespēja salīdzināt transportlīdzekļu darbības rādītājus līdzīgos apstākļos. “Protams, pilnīgi precīzam salīdzinājumam būtu nepieciešams stimulators. Mūsu iegūtie skaitļi ir relatīvi, jo reālie apstākļi brauciena laikā katru reizi ir citādi, arī šoferi brauc atšķirīgi. Taču tas bija vērtīgs pasākums, kurš ļāva ieraudzīt, kā viss notiek dzīvē,” norāda Žilvins Daģis.
Eko režīms – gan mazāk rūpju, gan taupīgāk
Rezultāti uzņēmuma pārstāvjus patiesi iepriecinājuši. “Kopumā tika nobraukti 78 tūkstoši kilometru. Vidējais degvielas patēriņš šajā laikā sasniedza 25,42 litrus uz 100 km, savukārt vilcēja un uzkrautas piekabes vidējais svars bija 34,38 tonnas. Tādam uzņēmumam kā mūsējais katra ietaupīta litra desmitdaļa ir ļoti nozīmīga. Un saskaņā ar mūsu aprēķiniem prasmīgs vadītājs patēriņu samazināja gandrīz par puslitru. Tāpēc mēs veicām detalizētu analīzi un izstrādājām šoferiem dažas rekomendācijas,” stāsta Vlantana pārstāvis.
Kā galvenos degvielas ietaupījuma faktorus viņš uzsver Iveco vilcēja efektīvo ekonomiskās braukšanas režīmu un labi kalibrēto autopilotu. Izmantojot palīgsistēmas, S-WAY Fuel Hero skenē ceļa reljefu vairākus kilometrus uz priekšu un īstajā brīdī izvēlas piemērotāko braukšanas ātrumu un transmisijas pārnesumu, lai saglabātu optimālu griezes momentu.
Salīdzinājumā ar citu zīmolu kravas auto itāļu modelī šoferis nevar manuāli atslēgt ekonomisko režīmu, tāpēc S-WAY Fuel Hero visu eksperimenta laiku brauca tieši ar to. Transportlīdzekļa ātrums bija ierobežots līdz 85 km/h, tāpēc ātrāk varēja ripot tikai lejup pa kalnu.
“Šī lieta mums ļoti patika. Citu kompāniju mašīnās šo režīmu var pārslēgt pats vadītājs. Pat mūsu testa laikā citas firmas vilcējs ne vienmēr brauca Eko režīmā. Tāpēc mēs varējām lieliski novērtēt, kāpēc degvielas patēriņš dažādos posmos atšķiras,” skaidro Žilvins Daģis.
Viņš stāsta, ka šoferi daudz izmantojuši arī autopilotu, un, kā atklāja datu analīze, tas ievērojami samazinājis degvielas patēriņu. Vlantana analītikas sistēmā, kas cita starpā novērtē vadītāja darbības pie stūres, šie rādītāji bija īpaši augsti tieši ekonomiskā režīma laikā.
“Tas nozīmē, ka mūsu šoferiem bija jāpieliek mazāk pūļu, lai izpildītu uzņēmuma prasības,” secina Žilvins.
Dati būs noderīgi ikvienam
Eksperimentā izmantotais Iveco S-WAY vilcējs ir aprīkots ar 13 litru dzinēju. Tā jauda ir 490 ZS, bet maksimālais griezes moments – 2300 Nm. Tas ir kalibrēts degvielas ekonomijai, braucot pa automaģistrāli. Hi-Cruise kruīza kontrole, kas savienojas ar globālās pozicionēšanas sistēmu, ļauj vieglāk izvēlēties optimālu pārnesumu kalnainā apvidū un maksimāli izmanto mašīnas inerci.
Ar dažādiem risinājumiem S-WAY Fuel Hero ierīkotās sistēmas ierobežo arī nevajadzīgu enerģijas patēriņu. Piemēram, gaisa kompresors, ģenerators un stūres pastiprinātāja sūkņi tiek darbināti tikai tad, kad tas nepieciešams.
“Eksperiments atklāja arī degvielas taupīšanu tukšgaitas režīmā. Piemēram, ja mašīna stāv un motors bezmērķīgi vai pārlieku ilgi tiek darbināts pa tukšo, sistēma to pati ņem un izslēdz. Salīdzinājumam – cita kravas auto patēriņš tajā brīdī bija pat par 26 litriem lielāks,” atklāj Žilvins.
Viņš norāda uz vēl vienu ekonomijas funkciju: kad mašīna stāv un šoferis atpūšas, galvenais akumulators automātiski atvienojas. Tas pagarina akumulatora kalpošanas laiku un palēnina izlādēšanos, tādējādi samazinot dzinēja slodzi un ekonomējot degvielu, esot tukšgaitā.
“Autovadītāji atzinīgi novērtēja arī pārnesumkārbu, jo īpaši tās vienmērīgo pārslēgšanos. Tāpat viņi slavēja priekšējos lukturus – tie ceļu izgaismojot lieliski, un izcili komfortablo sēdekli. Šis aspekts, kā zināms, tālbraucēja darbā ir ļoti būtisks. Savukārt mums kā uzņēmumam ir svarīga ne tikai degvielas patēriņa samazināšana, kas ļauj ietaupīt naudu, bet arī fakts, ka tādējādi mēs ierobežojam oglekļa dioksīda emisiju,” uzsver Žilvins.
Eksperimenta rezultāti tiks ņemti vērā, organizējot uzņēmuma šoferu apmācības – veidojot dziļāku izpratni par ekonomisku braukšanu. Taču iegūtie dati būs noderīgi ne tikai transporta uzņēmumam, bet arī ražotājam, tā kā ļaus pilnveidot savas sistēmas efektivitātes vārdā.
Foto: publicitātes
Para QuГ© Sirve El Cialis
Cialis 5 mg prezzo cialis prezzo cialis 5 mg prezzo