Vai mums pietrūkst drosmes iekļaujošajai izglītībai?

Tas ir tik tiešām dīvaini, ka 2023. gadā izglītības sistēmā joprojām darbojas pagājušā gadsimta 70. gados radīti principi, taču tāda ir realitāte t.s. bērniem ar kodu. Lai gan virkne valstu, kuru izglītības virzienam cenšamies sekot, piemēram, Somija, ir atteikusies no kodiem, bet Latvijā joprojām cenšamies risināt problēmas ar birokrātijas palīdzību. Kodi savulaik tika radīti, lai nodrošinātu piekļuvi segregētai speciālajai izglītībai. Laikā, kad cenšamies īstenot iekļaujošu izglītību, būtu jāvirzās prom arī no kodiem. Tāpat kā no pedagoģiski medicīniskajām komisijām, kas ir ideoloģiski novecojis mehānisms.

Nesen žurnālā “Izglītībā un kultūra” bija liels raksts par iekļaujošo izglītību. Jāteic, tas lika man vilties, jo esmu pavadījusi ilgu laiku strādājot pie iekļaujošās un speciālās izglītības vīzijas, jo īpaši, pie pedagoģiski medicīniskās komisijas reorganizācijas un “bezkodu” sistēmas idejas. It kā šķiet, visi taču esam vienisprātis, ka bērna interesēm jābūt pirmajā vietā, bet kāpēc tad nekādi nespējam pārgriezt nabassaiti ar padomju tradīcijām?

Izšķiroša loma agrīnai diagnostikai

Realitātē daudzi pedagogi un skolu vadītāji ļoti labi zina un saprot, kā strādāt ar skolēniem, kuriem ir dažādi traucējumi, taču nereti birokrātija un noteiktais kods to neļauj darīt. Arī speciālo izglītības iestāžu direktori dažādās diskusijās ir pauduši, ka atbalsta pārmaiņu nepieciešamību. Izšķiroša loma šajās pārmaiņās ir agrīnai diagnostikai un izpratnei visos izglītības līmeņos par to, ka visiem bērniem, kuriem ir saglabāts intelekts, būtu jāmācās vispārizglītojošās programmās, bet bērni ar smagiem funkcionāliem traucējumiem var mācīties gan speciālajās izglītības iestādēs, gan vispārizglītojošās skolās ar atbilstošu atbalstu. Šobrīd tā nav.

Arī Latvijā ir pozitīvie piemēri

Kodu kārtības atbalstītāji, visticamāk, teiks, ka tas palīdz aprēķināt finansiālā atbalsta apmēru un nodrošināt informācijas izsekojamību, taču citu valstu pieredze apliecina, ka atbalsts ir iespējams arī bez ideoloģiski novecojošiem mehānismiem. Šobrīd ir piemērotākais laiks pārmaiņām – notiek speciālo izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas process, notiek resursu konsolidācija (koncentrēts atbalsts speciālajās izglītības iestādēs), ir paredzēts Eiropas Sociālā fonda finansējums vides uzlabošanai. Ne tikai ārvalstīs, bet arī Latvijā ir vairākas ļoti mūsdienīgas speciālās izglītības iestādes, kuru vide un ideoloģija ir iekļaujoša un atbalstoša, piemēram, Valmieras Gaujas krasta vidusskola – attīstības centrs, šīs skolas var kalpot par piemēru citām. Svarīgi ir vecākos un bērnos radīt sajūtu, ka viņi ir līdzvērtīgi sabiedrības locekļi, kuri ar prieku mācās skolā, bet ar apzīmējumu “koda bērns” šo sajūtu nevar panākt.

Iekļaušanās, nevis iekļaujošā izglītība

Aizvadītā gada septembrī notika Izglītības kvalitātes valsts dienesta rīkota konference par iekļaujošo izglītību, kurā izkristalizējās divas tendences – skolu vadītāji mudina rast papildus līdzekļus atbalsta personālam, bet zinātnieki uzsver, ka nepieciešams nevis papildus personāls, bet jāpanāk situācija, kurā katrs pedagogs izprot un piemēro iekļaujošās izglītības principus. Bērna interesēm ir jābūt primārajām un noteicošajām piemērotākās skolas izvēlē, jāveido vienkārša un atvērta atbalsta sistēma, lai mazinātu arī vecāku bailes no pedagoģiski medicīniskajām komisijām, informācijai par atbalstu jābūt pieejamai un saprotamai. Neiztrūkstošs elements ir arī sabiedrības sapratne. Iekļaujošā izglītība patiesībā ir viens no tiem jautājumiem, kuru nevar atrisināt ar “lēmumu no augšas” – situāciju vislabāk izprot ģimenes un skolu vadītāji. Es pat vēlētos to dēvēt par iekļaušanās, nevis iekļaujošo izglītību, jo bērnam, ģimenei un pedagogiem ir jāiekļaujas šajā sistēmā pašiem, neviens no malas nevar to izdarīt.

Jāmaina pieeja

Strādājot skolā, šobrīd ir aizvien grūtāk darboties “pa vecam” – vairs nevar vienkārši pieņemt, ja bērnam ir, piemēram, disleksija, tad neko darīt, sak, klasē vienmēr ir kāds, kurš mācās sliktāk. Tie laiki, kad skolas neinteresējās, kāpēc visiem bērniem nav vienāds sniegums, kad sabiedrība izlikās neredzam cilvēkus ar īpašām vajadzībām, ir pagājuši. Pieeja ir jāmaina. Un tas nav nemaz tik grūti. Ja klasē ir bērni ar disleksiju, uzdevumu var dot audio formātā (tehnoloģijas to atļauj), var atļaut ilgāk pildīt noteikto darbu u.tml. Tāpat darbam ar bērniem, kuriem ar autiskā spektra traucējumi, atrodamas dažādas rokasgrāmatas un platformas, kur padomi un risinājumi jau ir pateikti priekšā, piemēram, platformā uzvediba.lv. Nesen viesojoties kādā Somijas skolā, katrā klasē redzējām aizslietņus, lai bērniem ar koncentrēšanās problēmām būtu vieglāk. Savulaik, aizslietnis klasē būtu kaut kas nepieņemams, bet šobrīd daudzas šādas metodes jau ir ierastas.

Horizontālās pārvaldības mehānismi

Visbeidzot, pārmaiņām (lai tās būtu jēgpilnas un ilgtermiņā) nepieciešami horizontālās pārvaldības mehānismi. Vienmēr ir viegli pateikt, ka likums neļauj neko darīt un gaidīt, kad Izglītības un zinātnes ministrija, pēc tam komisija, pēc tam direktors vai vēl kāds “no augšas” pateiks, kas jādara. Realitātē Latvijā turpinās bērna mētāšana pa komisijām – ja izglītības iestāde “netiek galā” ar bērnu, pedagogi nereti izvairās no problēmu risināšanas, tāpēc sūta uz komisiju, un tad visi gaida atzinumu, ka bērnam ir speciālas vajadzības (tas velkas ilgi), tiek piešķirts izglītības programmas kods, tad skola licencē programmu (kas arī ir diezgan ilgs process) vai aizsūta bērnu uz speciālās izglītības iestādi. Tad vēl ir tradicionāla atruna –neesmu ārsts, nevaru noteikt diagnozi. Atbildības novelšana no sevis uz citiem ir neveiksmju formula, un to veicina pašreiz spēkā esošā izglītības politika. Visam pa vidu ir vecāki, kuri ir nelaimīgi un bieži vien negrib pieņemt realitāti. Šī sistēma nekādi neveicina vispārēji iekļaujošu un atbalstošu pieeju.

Igaunijas un Somijas piemēri

Daudzu Latvijas skolu un to vadītāju idejas, kā uzlabot situāciju, pazūd zem kontroles smagās nastas, kamēr citviet pedagogu un skolu direktoru idejas tiek sadzirdētas un īstenotas. Jā, ir nepieciešama drosme, lai īstenotu jaunas pieejas. Igaunijā un Somijā, kur pēdējos gados tiek īpaši strādāts pie tā, lai pedagogiem būtu zināšanas un prasmes, kā īstenot iekļaujošo izglītību, ir dažādi veiksmīgi, arī netradicionāli, piemēri – vispārizglītojošas skolas, kurās ir klases bērniem ar mācīšanās traucējumiem, īpašas programmas bērniem, kuriem zudusi motivācija, ir depresija vai citas problēmas. Pašvaldība šādiem bērniem sniedz iespēju mācīties elastīgās grupās, kur uzsvars nav noteikta atzīmju sliekšņa sasniegšana, bet intereses radīšana par skolu un nākotni kopumā, kas nereti ir izšķirošais, lai izrautu jaunieti no sajūtas, ka dzīvē nav nekādu perspektīvu.

Varētu domāt, ka minētajās valstīs nav nekādu problēmu ar izglītības nozares budžetu, skolotāju trūkumu vai pandēmijas sekām, taču patiesībā tādas ir visur. Atšķirība ir tajā, kā tiek organizēta sistēma, ka pedagogi apzinās, ka viņi ir būtiska izglītības politikas daļa, ka visi procesā iesaistītie (skola, pedagogi, pašvaldība, vecāki) savstarpēji sadarbojas un cenšas maksimāli atbalstīt katru bērnu. Un reizēm ir nepieciešama tikai pacietība, nevis speciālā izglītība.

Zane Ozola, Neatkarīgās izglītības biedrības valdes priekšsēdētāja, privātās vidusskolas “Patnis” dibinātāja

339

TOP Komentāri

avatar
339 Komentāra topiki
0 Raksta atbildes
0 Sekotāji
 
Vislielākā reakcija
Karstākais komentāru topiks
339 Komentāru autori
OgdlhuJejrtoJmxxokKvewazDcrakn Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie vispopulārākie
Dloras
Viesis
Dloras

tricor for sale online fenofibrate online buy order tricor 160mg online cheap

Ckhiju
Viesis
Ckhiju

buy zaditor 1mg pills sinequan online buy tofranil 25mg generic

Wrvnvn
Viesis
Wrvnvn

tadalafil 40mg cheap cialis 5mg without prescription order viagra 50mg sale

Psjbjr
Viesis
Psjbjr

buy acarbose 25mg sale generic griseofulvin 250mg buy fulvicin 250 mg online

Vyryun
Viesis
Vyryun

buy mintop for sale buy minoxidil solution for sale best pills for ed

Chpayw
Viesis
Chpayw

buy aspirin 75mg online buy zovirax sale purchase zovirax

Milyib
Viesis
Milyib

dipyridamole 100mg usa plendil 5mg cost order pravachol 20mg online cheap

Hmqcrj
Viesis
Hmqcrj

order melatonin generic cerazette 0.075mg for sale danazol over the counter

Soidns
Viesis
Soidns

florinef over the counter loperamide 2mg without prescription buy loperamide 2mg generic

Zpkgfo
Viesis
Zpkgfo

buy duphaston paypal januvia 100 mg cheap empagliflozin online order

Arhsjq
Viesis
Arhsjq

buy prasugrel 10mg pill prasugrel tablet detrol 1mg over the counter

Xutbnw
Viesis
Xutbnw

monograph uk colospa 135mg price buy cilostazol 100 mg for sale

Lkoqiu
Viesis
Lkoqiu

buy ferrous sulfate 100 mg generic purchase actonel sale betapace medication

Azetur
Viesis
Azetur

pyridostigmine 60mg cheap feldene uk buy maxalt online

Llzjox
Viesis
Llzjox

enalapril online buy cheap lactulose buy duphalac generic

Yjgnwo
Viesis
Yjgnwo

betahistine 16 mg generic betahistine 16 mg pills probenecid tablet

Slirul
Viesis
Slirul

buy generic latanoprost online buy xalatan generic rivastigmine 3mg ca

Wubquv
Viesis
Wubquv

prilosec to treat heartburn order montelukast 10mg metoprolol usa

Xtkisa
Viesis
Xtkisa

buy premarin pills order sildenafil online cheap purchase viagra online cheap

Qxycve
Viesis
Qxycve

buy generic micardis over the counter buy generic telmisartan 80mg purchase molnupiravir pills

Rhpian
Viesis
Rhpian

cenforce 50mg usa order naprosyn 500mg without prescription chloroquine order

Lezswl
Viesis
Lezswl

buy generic tadalafil 40mg cialis savings card purchase sildenafil pill

Iaqeoi
Viesis
Iaqeoi

generic cefdinir 300mg lansoprazole tablet order prevacid 15mg sale

Qmhzak
Viesis
Qmhzak

order modafinil without prescription purchase promethazine online cheap buy deltasone sale

Cfknhh
Viesis
Cfknhh

buy absorica generic buy amoxil cheap order azithromycin 500mg

Ihuytf
Viesis
Ihuytf

buy lipitor 40mg pills buy atorvastatin 80mg generic norvasc 5mg generic

Christophermara
Viesis
Christophermara
Franciscomara
Viesis
Franciscomara
Collinunoxy
Viesis
Collinunoxy
Ryycqt
Viesis
Ryycqt

buy azipro 250mg online cheap buy prednisolone 20mg online cheap gabapentin 100mg for sale

Jensenmara
Viesis
Jensenmara
Masonunoxy
Viesis
Masonunoxy
Vfrfsi
Viesis
Vfrfsi

cost pantoprazole buy phenazopyridine for sale order phenazopyridine 200 mg sale

Vrgcll
Viesis
Vrgcll

free online slot machines casino slots buy furosemide 100mg generic

Lorenzomara
Viesis
Lorenzomara
Maximilianounoxy
Viesis
Maximilianounoxy
Dawsonmara
Viesis
Dawsonmara
Rsmcum
Viesis
Rsmcum

online slot machines buy doxycycline 100mg without prescription antihistamine pills over the counter

Wsvmuz
Viesis
Wsvmuz

buy amantadine 100 mg without prescription buy dapsone without prescription avlosulfon oral

Cameronunoxy
Viesis
Cameronunoxy
Ondfug
Viesis
Ondfug

real money casino app order stromectol generic ivermectin 4000

Dhsmie
Viesis
Dhsmie

play blackjack purchase levoxyl without prescription levothyroxine for sale

Mzkwzk
Viesis
Mzkwzk

buy generic medrol aristocort 10mg tablet aristocort 10mg generic

Dgewza
Viesis
Dgewza

buy clomid generic clomiphene uk how to get imuran without a prescription

Ukmcmm
Viesis
Ukmcmm

vardenafil ca tizanidine order buy generic zanaflex for sale

Lxijmy
Viesis
Lxijmy

purchase perindopril without prescription allegra usa allegra 120mg canada

Tgtfzy
Viesis
Tgtfzy

purchase phenytoin online order cyclobenzaprine 15mg for sale order ditropan pill

Tvjqvp
Viesis
Tvjqvp

order claritin sale buy priligy generic order dapoxetine 60mg generic

Kajxdr
Viesis
Kajxdr

ozobax over the counter elavil tablet buy toradol for sale

Itptds
Viesis
Itptds

buy baclofen 25mg pill order toradol for sale order toradol online