Sarmīte Ēlerte: Ušakova plāns izgāzies
Sabiedriskā transporta diferencēto biļešu ieviešanas farsam, kura īstais iemesls bija Rīgas vēlētāju dvēseļu zvejošana par pašu rīdzinieku nodokļos samaksāto naudu, bija maz sakara ar rūpēm par rīdziniekiem. Tagad Rīgas domes priekšsēdētājs plāna izgāšanos cenšas iztēlot kā Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai uzvaru: “cīņas rezultātā brauciens maksās mazāk arī nerīdziniekiem – arī Rīgas viesiem būs jāmaksā 0,60 eiro” (apollo.lv,17.02.14.).
Tāpēc ir vērts atgādināt “lauķu” biļešu seriāla hronoloģiju. Pagājušā gada 17.septembrī Rīgas domes Satiksmes komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņiks pacilāti skaidroja rīdziniekiem, ka mainot tarifu no latiem uz eiro, tas tiks samazināts par santīmu uz leju, proti, līdz 0,70 eiro. Pavisam drīz pēc šīs ziņas, 29.septembrī, Ušakovs nāk klajā ar pilnīgi pretēju “prieka vēsti” sabiedriskā transporta pasažieriem – no 2014.gada 1.janvāra braukšanas maksa tiks palielināta par 71% līdz 1,20 eiro. Tas ir lielākais sabiedriskā transporta tarifu kāpums Latvijā kopš neatkarības atgūšanas. Pie varas esošajiem Rīgā tas bija nepieciešams, lai turpat paziņotu par dāsno atlaidi 50% apmērā rīdziniekiem un lai Rīgu pretnostatītu pārējai Latvijai. Uz šāda tarifa nepamatotību un Latvijas iedzīvotāju pretnostatīšanas nepieļaujamību atkārtoti norādīja opozīcijas Vienotības un nacionālās apvienības frakcijas deputāti.
Neilgi pēc tam Ušakovs uzsāk plašu un dārgu mēdiju kampaņu, aicinot Latvijas iedzīvotājus masveidā deklarēties Rīgā, turklāt reālā dzīvesvieta netiek uzskatīta par argumentu. Reklāmas kampaņa bija maldinoša, jo Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) bija pieprasījusi atcelt domes saistošos noteikumus, kas paredzēja atšķirīgas cenas Rīgā deklarētajiem un nedeklarētajiem.
Pret Ušakova plānu nostājās Vienotības un Nacionālās apvienības domes frakcijas. Mums bija nepieņems mēģinājums šķelt Latviju, pārvērst Rīgas centru par lielu autostāvvietu, apgrūtināt ārpus Rīgas dzīvojošajiem cilvēkiem iespēju doties uz darbu, valsts un pašvaldības institūcijām, apmeklēt medicīnas un kultūras iestādes, kuras no saviem nodokļiem uztur visi valsts iedzīvotāji.
Aicinājām VARAM izvērtēt un atcelt saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā. 20.decembrī VARAM atzina par prettiesiskām vairākas normas Rīgas domes noteikumos un pieprasīja tās atcelt. Valsts nepieļāva Ušakova sabiedrības šķelšanas plāna īstenošanos, tas vismaz uz laiku ir izgāzies. Uz laiku, jo, tuvojoties vēlēšanām, mēģinājumi to īstenot var turpināties jaunā noformējumā, ar jaunu retoriku.
Tādēļ nedrīkst pieļaut turpmākas Saskaņas centra/ Gods kalpot Rīgai manipulācijas ar “Rīgas satiksmi”. Pašvaldības kapitālsabiedrība nedrīkst būt slepena impērija, finansiāli necaurskatāms melnais caurumu, kurā rīdzinieku – nodokļu maksātāju nauda tiek lietota, piemēram, politizētas arodbiedrības finansēšanai. Ņemot vērā “Rīgas satiksmes” apgrozījumu un tās lomu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanā, tarifu noteikšana Rīgā ir jānodod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai.
Savukārt VARAM, strādājot pie likuma par Latvijas galvaspilsētu, vērts izskatīt iespēju pārņemt valsts ziņā funkciju nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus Rīgā. Galvaspilsētas sabiedriskais transports ir ļoti cieši saistīts ar visas valsts labu funkcionēšanu. Tas atbrīvotu Ušakovu un viņa biedrus no funkcijas, ar kuru viņi netiek galā, un pasargātu mūs visus no Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai indeves lietot Rīgas satiksmi politiskām manipulācijām.
TOP Komentāri