Sākta kampaņa “Netici brīnumiem internetā!”
Pirmssvētku laikā, kad daudzi nevēlas saskarties ar cilvēku burzmām un tāpēc dod priekšroku Ziemassvētku dāvanu iegādei pie dažādiem e-komercijas tirgotājiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Eiropas patērētāju informēšanas centrs (ECC Latvia) informatīvajā kampaņā “Netici brīnumiem internetā!” vēlas atgādināt, kā ikviens pircējs, veicot dažas vienkāršas darbības, var pārliecināties par interneta veikala drošumu.
Vairāk nekā 81% iedzīvotāju pēdējo 6 mēnešu laikā ir iegādājušies kādus pirkumus internetā*. Tādejādi, gadu no gada augot e-vidē veikto pirkumu skaitam, vienlaikus pieaug arī PTAC un ECC Latvia saņemto sūdzību un sniegto konsultāciju skaits par internetā iegādātām precēm vai pakalpojumiem. Šogad tas patlaban sasniedzis jau 6275. Lielākoties patērētāji ir neizpratnē par atteikuma tiesību izmantošanu, kā arī bieži vien pasūtītā prece vispār netiek piegādāta, tāpēc PTAC un ECC Latvia uzsāk kampaņu “Netici brīnumiem internetā!”.
PTAC direktore Baiba Vītoliņa: “Īsi pirms ikgadējā iepirkšanās drudža sākuma vēlamies pircējiem atgādināt, ka, iepērkoties internetā, patērētājam ir tādas pašas tiesības uz kvalitatīvu preci, kā parastā veikalā, un precei ir jāatbilst par to sniegtajam aprakstam. Vienlaikus, veicot pirkumus pie sev nepazīstama e-komercijas pakalpojuma sniedzēja – īpaši sociālajos tīklos, ir svarīgi būt apdomīgiem un kritiskiem. Būtiski iepazīties ar e-veikala oficiālo adresi, tā digitālo sertifikātu un noteikti pārlasīt arī citu pircēju atsauksmes. Savukārt, ja tiek izmantotas cenu salīdzināšanas lapas, jābūt piesardzīgiem ar lētāko piedāvājumu izvēlēšanos. Cenas, kas ir pārāk “pievilcīgas” attiecīgajam produktam, salīdzinot ar tirgus cenām, var norādīt gan uz negodīgu pārdevēju, gan uz to, ka prece var izrādīties viltojums.”
Interneta vide negodīgiem komersantiem un krāpniekiem ir labvēlīga, jo tajā var anonīmi darboties no jebkuras pasaules vietas. Krāpnieki atrod arvien jaunus veidus, kā izmānīt finanšu līdzekļus un iegūt cilvēku personīgos datus, taču liela daļa metožu, kuras tiek izmantotas, ir balstītas uz cilvēku neuzmanību, iepērkoties un veicot citas darbības interneta vidē. Tāpēc, lai iepirkšanās pieredze pirmssvētku laikā būtu pozitīva un droša, ir svarīgi būt informētiem par principiem, kuri jāievēro, iepērkoties e-veikalos.
Seši vienkārši padomi, kā ikviens var gūt pārliecību, vai aiz izdevīgās interneta veikala reklāmas neslēpjas krāpšana:
- Izproti, kur un kādā valstī ir reģistrēts pārdevējs – mājaslapā jābūt norādītam uzņēmuma nosaukumam, adresei, kontaktinformācijai
- Izpēti atsauksmes un sūdzības par tirgotāju
- Netici līdzīgiem un slavinošiem komentāriem e-veikalā vai sociālajās vietnēs
- Pārliecinies par piedāvāto norēķinu veidu un to drošumu
- Ja iespējams, norēķinies ar bankas karti vai izmantojot starptautiski atzītas starpmaksājumu platformas (piemēram, PayPal)
- Esi kritisks – netici dāsniem solījumiem un pārāk lētām cenām
Vienlaikus PTAC un ECC Latvia aicina iedzīvotājus ziņot uzraugošajām institūcijām par gadījumiem, kad ir kādas problēmas ar pirkumiem internetā, kā arī tad, ja ieraudzītas fiktīvas un maldinošas reklāmas, kā arī nepatiesi piedāvājumi. PTAC un ECC Latvia mājaslapās vienmēr ir pieejama aktuāla un uzticama informācija par patērētāju tiesībām, kā arī pienākumiem. Veicot pirkumus Latvijā un saskaroties ar problēmām, iedzīvotāji aicināti vērsties PTAC, savukārt, veicot pirkumus no citām ES valstīm, jāsazinās ar ECC Latvia.
Informatīvās kampaņas “Netici brīnumiem internetā!” pamatmērķis ir informēt un izglītot patērētājus par viņu tiesībām un pienākumiem saistībā ar iepirkšanos internetā, kā arī izgaismot biežāk pieļautās kļūdas, veicot pirkumus internetā.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri