Pieprasījums pēc spēļu izstrādes speciālistiem vairākkārt pārsniedz piedāvājumu

Spēļu izstrādes nozarē pieprasījums pēc speciālistiem jau dažus gadus vairākas reizes pārsniedz piedāvājumu. Uzņēmumi ir gatavi pieņemt arī teju tikko mācīties sākušus studentus, uzreiz pēc iestāšanās augstskolā. Kļūšana par spēļu izstrādātāju paredz arī lielas horizontālās attīstības iespējas. Nozarē ir dažādas profesijas, kurās var sākt strādāt, ja apnīk programmēt. Piemēram, var gūt pieredzi 3D dizainā vai spēļu scenāriju rakstīšanā. Būtisks ieguvums ir arī globālais tirgus: var atrast darbu ārvalstu uzņēmuma pārstāvniecībā Latvijā, bet pēc tam pārcelties uz ārzemēm. Latvijas spēļu izstrādātājiem ir reālas iespējas veidot karjeru kādā spēļu gigantā, piemēram, “Nintendo”, “Blizzard” vai “Ubisoft”.  

Spēļu izstrādātājs (game developer) — ir speciālists, kurš rada spēles darbam nepieciešamos elementus, piemēram, programmas kodu, vizualizāciju, skaņas dizainu, spēles koncepciju, modeli, animāciju, spēles mehānikas testus u.c. To iespējams darīt gan patstāvīgi, gan arī komandā. Šādas komandas sastāvs ir tieši atkarīgs no projekta budžeta, un ja finansējums ir minimāls, spēles izstrādātājs pilda vairāku speciālistu funkcijas. Viņš vienlaikus var būt gan projekta vadītājs, gan spēles dizainers, gan 2D-3D mākslinieks, skaņas režisors, testētājs un vēl daudz kas cits.

Iespēja strādāt individuāli vai lielā uzņēmumā

Spēļu izstrādātāji strādā studijās, kas specializējas dažādu veidu un žanru spēļu radīšanā. Parasti tās rada, pārdod un virza spēles. Tāds ir, piemēram, ASV uzņēmums “Bethesda”, kas rada trīsdimensiju spēles datoriem un konsolēm, tostarp “Fallout” un “Doom”. Viņu kolēģi Somijā, uzņēmums “Rovio”, veido tikai 2D spēles viedtālruņiem un planšetdatoriem, piemēram, “Angry Birds” un “Bad Piggies”. Darbojas arī nelielas studijas — “indie segments” (saīsinājums no angļu valodas independent  — neatkarīgs), kas publicē tikai dažas spēles. Ir arī individuāli izstrādātāji, kuri paši veido spēli no sākuma līdz beigām. Strādājot individuāli ir ērti palīdzēt uzņēmumiem risināt problēmas ar viņu produktiem, bet pašu projekts var būt aizraušanās, kas nes labus ienākumus.

Spēļu tirgus apjomi katru gadu palielinās par aptuveni 25-30%

Latvijā iegūtā pieredze ir ļoti vērtīga un bieži ir pamats karjerai ārvalstu uzņēmumos. Latvijas datorspēļu izstrādātāji ir pieprasīti Francijas un Vācijas tirgos. Pandēmija un attālinātais darbs ir tikai stimulējuši šīs tendences attīstību. Runājot par nozari kopumā, jāmin, ka spēļu industrija ir viens no visvairāk augošajiem IT tirgiem. Spēļu tirgus apjomi katru gadu palielinās par aptuveni 25-30%, ienākumu ziņā tā jau ir pārspējusi mūzikas un kino tirgu, turpinot augt. Ja vēl nesen spēles uzskatīja par kaut ko nenopietnu, tad šodien spēļu izstrādātājs ir ļoti perspektīvs karjeras virziens.

Spēcīgākie Latvijas uzņēmumi

Kopumā datorspēļu izstrādes industrija attīstās pietiekami strauji, un ik pa laikam parādās nelieli, taču jaudīgi uzņēmumi, kas izstrādā populāras spēles. Piemēram, uzņēmums “Sabre Games”, kas aktīvi paplašinās un uzņem komandā perspektīvus jaunos speciālistus. Starp spēcīgākajiem spēlētājiem Latvijas tirgū būtu jāizceļ uzņēmumu “Estoty”, kas specializējas mobilo spēļu radīšanā, un daudzi izstrādātāji to vērtē, kā ļoti iekārojamu darba devēju. Vēl viens veiksmīgs vietējais uzņēmums ir “BeetRoot Lab”, kas pavisam nesen piesaistīja desmit miljonus eiro no investīciju kompānijas “Exantech” un ieguva izdevīgu kredītlīniju lietotāju piesaistīšanas finansēšanai un spēles mārketingam.  Pie mums darbojas arī Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācija un notiek dažādi nozares pasākumi — konferences, izstrādātāju tikšanās un forumi. Būtiskākais, kas jāuzsver – darbs Latvijas uzņēmumā ir lieliska iespēja profesionāli pilnveidoties un iegūt vērtīgu pieredzi, kuru pēc tam var izmantot gan vietējā tirgū, gan arī lielās ārvalstu kompānijās.

Izglītības nozīme karjeras veidošanā

Iegūt izglītību šajā profesijā ir tikpat svarīgi kā jebkurā citā jomā. Nepietiek tikai ar vēlmi spēlēt. Daudzi kandidāti spēļu izstrādātāja amatam bieži nepareizi izprot to, kāds ir šis darbs, viņiem trūkst praktiskas pieredzes, taču ir vēlme strādāt spēļu industrijā. Izglītība ieinteresētam cilvēkam sniegs nepieciešamo zināšanu minimumu un ieliks pamatus attīstībai, kas ļaus kļūt par lielisku izstrādātāju. Tā veido kopainu un spēļu izstrādes metodoloģijas izpratni, kā arī sniegs sākotnējo praktisko pieredzi, īstenojot personiskos studiju projektus. Tas viss būtiski palielina iespēju iegūt darbu lielā spēļu izstrādes uzņēmumā.

Savas spēles ir jāsāk veidot iespējami ātrāk

Visi ar spēļu izstrādi saistītie procesi Latvijā ir ļoti labi noorganizēti, un izstrādātājiem – iesācējiem ir plašas iespējas saprast, ko dara spēļu izstrādātāji, un izveidot karjeru. Daudzi jaunieši aizraujas ar šo jomu, taču ne visi saprot, ar ko sākt, kam jāpievērš uzmanība. Iesācēji bieži vien nenovērtē spēļu veidošanas procesa sarežģītību un jau pēc dažām “Unity” nodarbībām vēlas radīt lielas spēles, kas līdzinātos “Skyrim”. Praksē to izdarīt nevar, pat savācot veselu komandu. Apgūstot mehāniku un izprotot nozari, viņi saprot, ka radīt nelielas spēles ir pat interesantāk. Kopumā jāsaka, ka savas spēles ir jāsāk veidot iespējami ātrāk. Vēlams, lai jau pirmajās darba pārrunās varētu parādīt darbu portfolio – tā darba devējiem ir vieglāk saprast izstrādātāja līmeni pabeigtajos projektos. Un, protams, vienmēr jāatceras, ka svarīgs ir ne tikai izveidoto spēļu mērogs, bet arī to tehniskā unikalitāte. Ikvienam, kurš vēlas sākt savu ceļu šajā jomā, varu ieteikt – radiet! Spēļu izstrāde ir ļoti radoša. Savā ziņā tā apvieno radošumu, izklaidi un tehnoloģijas.

Uzņēmuma “Sabre Games” līdzīpašnieks, spēļu izstrādātājs, Ekonomikas un kultūras augstskolas lektors Andrejs Birzgals

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar