Pētījums: pārtikas cenu pieaugums veicinājis pircēju migrāciju starp veikaliem izdevīgāka piedāvājuma meklējumos

Latvijas iedzīvotāju izmaksas pārtikai kopš 2022. gada sākuma ir visai nozīmīgi pieaugušas, un tas ir novedis pie izmaiņām vietējo pircēju uzvedībā. Tostarp ir samazinājusies lojalitāte zīmoliem un pieaugusi pircēju migrācija starp dažādu zīmolu veikaliem izdevīgākā piedāvājuma meklējumos, liecina Mego pasūtītais Kantar šā gada februārī veiktais pētījums par iedzīvotāju pārtikas iegādes ieradumiem Latvijā.

Meklē izdevīgāko veikalu

Pārtikas cenu kāpums ir mudinājis cilvēkus rūpīgāk plānot pirkumus, un pircēji ir sākuši apmeklēt lielāku veikalu skaitu. Salīdzinoši bieži šobrīd var novērot, ka cilvēki, veicot lielāku plānotu iepirkšanos, apmeklē vismaz trīs dažādu zīmolu pārtikas veikalus, lai būtu droši, ka iegādāsies preces par visizdevīgāko cenu.

Vidēji pārtikas preču iegādei viena mājsaimniecība šobrīd tērē 355 eiro mēnesī. Salīdzinoši lielāki tēriņi (virs 400 eiro mēnesī) norādījuši pircēji vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem. Savukārt salīdzinoši zemāki kopējie izdevumi par pārtiku ir jauniešiem (21–29 gadi) un gados vecākiem cilvēkiem (60–74 gadi), kā arī cilvēkiem, kas dzīvo vieni.

Pats svarīgākais un nozīmīgais faktors veikalu izvēlē, pēc iedzīvotāju domām, ir finansiālais izdevīgums – veikals rada sajūtu, ka iepirkties tajā ir izdevīgi, tur var ietaupīt. Ekonomiska, izdevīga cena šogad kā faktors, kas ietekmē pircēju veikala izvēli, ir īpaši nozīmīga, un tai ir liela ietekme uz pircēju uzvedību. Uz šo tendenci ar dažādām sociāli orientētām aktivitātēm reaģē arī veikalu tīkli. Piemēram, viens no lielākajiem mazumtirdzniecības tīkliem Latvijā Mego par vienu no mērķiem izvirzījis nodrošināt zemas produktu cenas 90 galvenajiem pārtikas produktiem un precēm, tostarp pienam un piena produktiem, olām, gaļai un gaļas izstrādājumiem, sadzīves ķīmijai un citiem ikdienas lietošanas produktiem.

Zem-Zem cenu akcijas mērķis ir ilgtermiņā veicināt lētāku pārtikas produktu pieejamību gan Rīgas, gan arī reģionu iedzīvotājiem. Tā nav īstermiņa kampaņa, bet stratēģisks uzņēmuma lēmums – nodrošināt pieejamas cenas galvenajiem pastāvīgā sortimenta produktiem, kas cilvēkiem ir nepieciešami ikdienā,” saka Mego mārketinga vadītājs Aleksandrs Afanasjevs.

Iedzīvotāji vidēji iepērkas 2–3 reizes nedēļā

Vidēji Latvijas iedzīvotāji iepērkas 2–3 reizes nedēļā, tostarp galvenajā iepirkšanās reizē, kas visbiežāk ir nedēļas nogalē, tiek iegādātas pamata pārtikas preces ilgākam laika periodam, savukārt iztrūkstošās preces tiek papildus iegādātas nedēļas gaitā mazākos pirkumos. Šis iepirkšanās modelis būtībā nav mainījusies kopš 2022. gada.

Pamata pirkuma gadījumā dominējošā nozīme ir cenai (67 %), ērtai veikala atrašanās vietai (ir pa ceļam – 53 %), kā arī īpašiem piedāvājumiem, izpārdošanas akcijām (50 %) un plašam preču sortimentam (39 %). Pie tam arvien pieaugošāka nozīme pircēju piesaistē ir akcijām un preču izpārdošanai.

Nedēļas gaitā veikto mazāko pirkumu gadījumā izšķirošais faktors ir veikala atrašanās vieta (62 %), tomēr arī šajā gadījumā pieaugoša loma ir izdevīgai cenai, ikdienas akcijām un īpašajiem piedāvājumiem. Vēl viens nozīmīgs faktors, kurš nav tik svarīgs pie lielākiem pirkumiem – pie kasēm nav garu rindu: kasieri strādā raiti, bez kavēšanās, to skaits ir pietiekams (21 %).

“Pētījums parāda, ka Mego klientu vairākums ir biežie pircēji, kas pārtiku Mego iegādājas pat 4–5 reizes nedēļā – 88 % apmeklētāju iepērkas divas reizes nedēļā un biežāk. Iedzīvotāji atzinīgi novērtē to, ka salīdzinājumā ar citiem veikaliem Mego pie kasēm nav garu rindu, telpas nav pārblīvētas ar precēm un ir ērti pārvietoties, kā arī Mego veikalos ir pieejama visgaršīgākā kulinārija,” uzsver Mego valdes loceklis.

Sievietes Latvijā salīdzinoši biežāk ir atbildīgas par pārtikas un citu sadzīvei nepieciešamo preču iegādi, kamēr vīrieši atzīst, ka attiecībā uz šo preču iegādi atbildību dala. Un tieši sievietēm īpašie piedāvājumi, akcijas un izpārdošanas ir salīdzinoši svarīgāks faktors pārtikas preču iegādes gadījumā nekā vīriešiem.

Aptauju “Pārtikas tirdzniecības veikalu tirgus izpēte Latvijā” pētījumu kompānija Kantar veica 2025. gada februārī, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 1000 iedzīvotāju vecumā no 21 līdz 74 gadiem.

Attēls: publicitātes

16

TOP Komentāri

avatar
16 Komentāra topiki
0 Raksta atbildes
0 Sekotāji
 
Vislielākā reakcija
Karstākais komentāru topiks
16 Komentāru autori
n2fxlb8qgx2imyhfrg27clcrw Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie vispopulārākie
mjver
Viesis
mjver

can i purchase generic clomid without insurance can you buy clomiphene without rx clomiphene usa clomiphene tablet price where to get generic clomiphene pill where to get generic clomid price how can i get clomid price

cialis tadalafil generic
Viesis
cialis tadalafil generic

This is the big-hearted of scribble literary works I in fact appreciate.

ciprofloxacin and flagyl taken together
Viesis
ciprofloxacin and flagyl taken together

More posts like this would create the online elbow-room more useful.

uzly4
Viesis
uzly4

order zithromax – tindamax 500mg for sale metronidazole 200mg cost

wpyho
Viesis
wpyho

order semaglutide online cheap – semaglutide us periactin 4 mg canada

tsmke
Viesis
tsmke

order generic motilium 10mg – buy tetracycline 250mg buy flexeril generic

b4ir6
Viesis
b4ir6

inderal 20mg over the counter – cheap methotrexate 5mg buy generic methotrexate 5mg

lsmnk
Viesis
lsmnk

cheap amoxicillin online – cheap amoxicillin for sale order ipratropium 100mcg

xyhtd
Viesis
xyhtd

azithromycin 500mg sale – tinidazole 300mg oral nebivolol 5mg drug

pf2ik
Viesis
pf2ik

augmentin price – atbioinfo.com ampicillin online

gapvd
Viesis
gapvd

buy generic nexium – https://anexamate.com/ buy nexium generic

clcrw
Viesis
clcrw

buy warfarin 2mg generic – https://coumamide.com/ hyzaar for sale

frg27
Viesis
frg27

brand mobic 15mg – https://moboxsin.com/ meloxicam 15mg pill

2imyh
Viesis
2imyh

order prednisone generic – aprep lson buy generic deltasone 40mg

b8qgx
Viesis
b8qgx

buy erectile dysfunction meds – fastedtotake.com best ed pills non prescription

n2fxl
Viesis
n2fxl

amoxicillin where to buy – https://combamoxi.com/ amoxil where to buy