Mīti un patiesība par attālinātajām studijām

Ir sācies jaunais studiju gads un studentiem visā Latvijā, atšķirībā no iepriekšējā gada, ir iespēja apmeklēt lekcijas klātienē, lai gan vairāki eksperti prognozējuši, ka visticamāk šāda situācija neturpināsies ilgi un vīrusa izplatības ietekmē atkal būs jāmācās no mājām. Attālinātajām studijām var būt vairākas priekšrocības un, ievērojot atbilstošus priekšnoteikumus, kvalitātes ziņā tās var būt līdzvērtīgas studijām klātienē. Turklāt, studijas tiešsaistē ir “jaunais normālais”, kas saglabāsies arī pēc pandēmijas, jo mūsdienu dzīves ritms paliek aizvien straujāks.

Attālinātās studijas ir šeit uz palikšanu, turklāt, visos līmeņos, pakāpeniski kliedējot dažādus mītus, kas pastāvējuši vairākus gadu desmitus. Lai gan pandēmija ir veicinājusi attālināto mācību ienākšanu mūsu ikdienā, tās saglabāsies arī nākotnē, jo cilvēki vēlēsies apvienot studijas, darbu, ģimenes dzīvi un citas lietas. Mūsdienu dzīves ritms nosaka, ka aizvien mazāk cilvēku būs gatavi doties uz studiju norises vietu, ja varēs “pieslēgties” studijām no mājām vai darbavietas. Šajā kontekstā gan vēlos atzīmēt, ka izšķiroša nozīme ir kvalitātei un atbilstošai metodoloģijai, jo ne viss, kas aizvadītajā studiju gadā tika piedāvāts studentiem un dēvēts par attālinātajām mācībām, patiešām atbilda šim jēdzienam. Kvalitatīvas attālinātās studijas jeb virtual learning ir daudz sarežģītāka sistēma, ko nevar radīt pāris mēnešos.

Mīts par „dzīvo” komunikāciju

Viens no izplatītākajiem mītiem – attālinātās studijas nespēj aizstāt “dzīvo” komunikāciju ar pasniedzēju vai kursabiedriem. Patiesībā, ja lekcijas vai semināri notiek tiešsaistē, ir iespējams diskutēt, prezentēt darbus un uzdot jautājumus tāpat, kā atrodoties klātienē. Protams, pie nosacījuma, ka nodarbības tiek rīkotas tiešsaistē, nevis piedāvāts tikai video ieraksts vai uzdevums, kas atsūtīts e-pastā. Pieslēdzoties lekcijai reālajā laikā, vienīgā būtiskā atšķirība – tiek ietaupīts laiks un līdzekļi, ko citkārt iztērētu ceļā.

Kvalitāte var būt līdzvērtīga klātienei

Ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi, attīstot attālinātās studijas, varu droši apgalvot, ka arī uzskats, ka attālinātās studijas nav tik kvalitatīvas kā klātienes, ir kārtējais mīts. Ja ir atbilstoša metodoloģija, neizpaliek arī kvalitāte. Šāda formula attiecas uz ikvienu studiju formu. Attālinātās studijas nebūs kvalitatīvas, ja 1:1 tika atkārtots klātienes lekciju saturs – jābūt gan pārdomātām metodēm, gan atbilstošai platformai, kurā ērti pieejami visi studiju materiāli, gan attiecīgam komunikācijas formātam. Lekcijas pavisam noteikti jāorganizē citādāk, nekā bijis ierasts līdz šim, un tas prasa arī mācībspēku sagatavošanu un apmācību. Tehnoloģiju un augstākās izglītības attīstība radījusi ārkārtīgi daudz resursu un instrumentu, ko varam izmanot, un attālināti var studēt pat rasēšanu. Ja ir tehnoloģijas, atbilstoša platforma, metodoloģija un zinoši mācībspēki, iespējas ir teju neierobežotas.

Motivācija nepieciešama ikvienā studiju formā

Ja izpildās visi iepriekš minētie nosacījumi, tad arī uzskats, ka “mācīties attālināti ir grūtāk, nekā klātienē”, ir tikai mīts. Ja materiāli ir viegli pieejami, uzdevumus papildina skaidri apraksti u.tml., tas nebūt nav grūtāk. Tāpat ir maldīgi uzskatīt, ka attālinātās studijas nozīmē daudz sarežģītāku laika plānošanu, jo arī klātienes studijās ir jāspēj izvirzīt prioritātes un plānot darbus, lai savlaicīgi pagūtu izpildīt uzdoto, lai apmeklētu visas lekcijas u.tml. Mācoties tiešsaistē, studiju process arī tiek izplānots visos tā posmos – kad jāpieslēdzas nodarbībām, kad jāiesniedz darbi, un kad var “apmeklēt” papildus konsultācijas. Ja cilvēks ir motivēts iegūt augstāko izglītību, nav nozīmes, kādā formātā mācīties. Savukārt, ja nav skaidri definēti mērķi un trūkst motivācijas, arī klātienē nebūs viegli mācīties, tāpēc, uzsākot studijas vai plānojot iestāties augstskolā, noteikti vispirms jāuzdod sev jautājums – kāpēc vēlos studēt? Lai definētu savus mērķus, nereti nākas iziet no komforta zonas, bet tas noteikti ir to vērts.

Mācību vides iekārtošana

Runājot par aizvadīto studiju gadu, jāatzīst, ka daudzviet bija vērojama attālināto studiju imitācija, jo lekciju ieraksti, kas tiek pārraidīti gadu no gada, vai uzdevumu nosūtīšana e-pastā nav tas pats, kas mācīšanās tiešsaistē. Kvalitatīvi organizētas attālinātās studijas (virtual learning) nozīmē līdz pat 90% vielas apguvi, tātad – tāpat kā klātienē. Grūtības, ko studējošie mēdz izjust, mācoties attālināti, visbiežāk saistās ar fiziskās mācību vides iekārtošanu – ja augstskolas telpās par to ir padomāts, tad mājās darba vide jāiekārto paša spēkiem. Tas pats attiecas arī uz attālināto darbu, jo tas, cik ergonomiski un pareizi ir iekārtota darba vai studiju vieta, ietekmē arī mūsu produktivitāti un koncentrēšanās spējas.

Kvalitatīva attālināto studiju pieredze sekmē to popularitāti

Attālinātās studijas nav nekas jauns – daudzviet pasaulē tās bija populāras arī pirms desmit gadiem, kad sākām strādāt ar šo formu. Bet pandēmija parādīja, ka liela daļa augstskolu tomēr nebija gatavas šādām formātam – trūka atbilstošu platformu, mācībspēku digitālo prasmju u.tml. Neraugoties uz mītiem, kuri, par laimi, pakāpeniski izzūd, jāapzinās, ka attālinātās studijas saglabāsies un kļūs tikai populārākas. Sabiedrības digitalizācijas pakāpe pieaug, attīstās arī cilvēku digitālās prasmes un aizvien vairāk topošo un esošo studentu vēlas saņemt pakalpojumu sev ērtāk laikā un veidā. Tie, kas izbaudījuši kvalitatīvu attālināto studiju pieredzi, aizvien mazāk vēlēsies atgriezties auditorijās. Ja kāds šaubās par attālināto studiju nākotni, atliek tikai ielūkoties e-komercijas apjomu pieaugumos. Pozitīva pieredze ar iepirkšanos internetā mudina mūs retāk izmantot klasiskos veikalus arī tagad, kad tos drīkst apmeklēt. Kāpēc, lai ar studijām būtu citādāk? Atslēgas vārds, protams, ir pozitīvā pieredze, ko rada metodoloģija, tehnoloģijas un nodarbības tiešsaistē – tā ir sistēma, kuras izveidē jāiegulda laiks, līdzekļi un zināšanas. Un spēlētājiem, kas vēlas būt konkurētspējīgi augstākās izglītības tirgū, ir jābūt gataviem to darīt!

Ekonomikas un kultūras augstskolas rektore Dr.oec., asociētā profesore Oksana Lentjušenkova

TOP Komentāri

avatar