Latvijas dizaina “vienradzis” – neona māksla

Dzīvojam pasaulē, kur ik uz stūra mūs sveicina kāda izkārtne, spilgts, mirguļojošs reklāmas paziņojums, dienasgaisma veikalos, spoži izgaismoti telefona un datora ekrāni. Lampas, diodes, gaismekļi visdažādākajos formātos un intensitātē ir mums visapkārt. Tehnoloģijas ir attīstījušās gaismas ātrumā un kvalitāti nereti nomainījusi kvantitāte.

Līdzīgi ir ar neona tehnoloģiju, kas patiesībā ir viens no būtiskākajiem pagrieziena punktiem vides reklāmas attīstībā. Šo cēlgāzi 1898. gadā atklāja britu ķīmiķi Viljams Remzijs (William Ramsay) un Moriss Traverss (Morris Travers), savukārt pirmo lampu 1910. gadā radīja franču inženieris Georgs Kolods (Georges Claude). Pētot inertās gāzes, viņš atklāja, ka, caur tām vadot elektrisko strāvu, rodas gaisma. Ar neona lampām sāka aizvietot kvēlspuldzes gan izkārtnēs, gan telpu apgaismojumā. Šodien šo tehnoloģiju lielākoties nomainījuši vizuāli līdzīgi, bet daudz ekonomiskāki risinājumi – piemēram, led. Un tikai zinātājs spēj pamanīt atšķirību. Tomēr interesanti, ka Latvijā neona rūpniecības industrija savulaik bijusi ļoti attīstīta un mūsu ražojumi bijuši cieņā visā Padomju savienībā un ne tikai. Bijām sava veida “vienradži” šajā jomā. Pie mums ražoja un citām valstīm eksportēja gan šai tehnoloģijai nozīmīgā stikla caurulītes, gan aparātus, ar ko iepilda neona gāzi stikla detaļās.

Šodien Baltijā meistari, kas strādā ar neona risinājumiem, ir uz rokas pirkstiem saskaitāmi. Latvijā un Lietuvā ir pa vienam meistaram, kamēr Igaunijā neviens. Viens no šādiem meistariem ir Jānis Brolišs – Straume, kas ar neona mākslu un dizainu nodarbojas jau teju 20 gadus. Viņš ir entuziasts, kas atradis savu nišu un ir pārliecināts ne vien par šīs tehnikas un risinājuma neierobežotajām izpausmes iespējām, bet arī par to, ka neonam ir neatsverama vieta mākslas un dizaina pasaulē. To apliecina arī viņa darbi – gaismas ķermeņi, kas izceļas ar dažādiem impulsiem tik piesātinātajā vidē.

“Radīt neona lampu, burtus, izkārtni ir pilnīgs roku darbs, kurā rezultāts atkarīgs tikai un vienīgi no meistarības un nedaudz nejaušības. Stikla locīšana un detaļu uzpildīšana ar gāzi, krāsojumi un konstrukciju veidošana ir process, kas ievelk. Varu teikt, ka mans darbs ir arī mana atpūta un relaksācija, jo prasa pilnīgu atslēgšanos no visiem ikdienas notikumiem. Manuprāt, šī ir nepelnīti aizmirsta niša, kas ar savām iespējām krietni pārspēj masu produktus un risinājumus no Ķīnas. Tāpēc mani priecē cilvēku interese pamēģināt radīt pašiem un ar prieku dalos savās zināšanās un pieredzē, klusi cerot, ka pēc dažiem gadiem varēsim teikt, ka Latvijā neona māksla atkal uzplaukusi un ar saviem darbiem nesīsim Latvijas vārdu ārpus mūsu valsts robežām,” stāsta Jānis Brolišs-Straume.

Šo tehniku Jānis savulaik mācekļa statusā apguvis pie Lietuvas meistara, ilgus gadus praktizējis un iepazinis materiālu, tehnoloģiju, radot gan dažādas izkārtnes, gan mākslas darbus kopā ar Latvijā zināmiem māksliniekiem, piemēram, Kristianu Brekti, Kiwi u.c. Šobrīd viņš izveidojis zīmolu “Neon Light Room” un ne vien turpina radīt, bet arī nodod savas zināšanas tālāk, vadot meistarklases un ļaujot ikvienam izmēģināt savu roku procesā, kura rezultāts nekad nav pilnībā paredzams.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar