FM: Pērn būtiski pieauga iedzīvotāju izdevumi nepārtikas preču iegādei un pakalpojumiem
Pērnā gada decembrī, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pirms gada, mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā salīdzināmās cenās pieauga par 3,2%. Tas ir straujākais nozares kāpums pēdējo astoņu mēnešu laikā. Savukārt 2019. gadā kopumā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums bija mērens un zemāks nekā iepriekšējos divus gadus, veidojot 2,3%.
Decembrī mazumtirdzniecības izaugsmi visvairāk veicināja straujie pārdošanas apjomu kāpumi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā, mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecībā, kā arī tirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos. Turklāt pēc tirdzniecības apjomu krituma trīs iepriekšējos mēnešos decembrī kāpums par 3,5% tika reģistrēts autodegvielas tirdzniecībā. Tikmēr sesto mēnesi pēc kārtas samazinājās metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība (-4,8%). Tas radīja lielāko negatīvo ietekmi uz mazumtirdzniecības nozares izaugsmi decembrī un ko noteica pērn novērotā būvniecības aktivitātes normalizēšanās salīdzinājumā ar 2018. gadu.
Pērn kopā pieaugumu mazumtirdzniecībā noteica nepārtikas preču, atskaitot degvielu, mazumtirdzniecības kāpums par 4,0%. Tikmēr mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm palielinājās ievērojami lēnāk – par 1,2%, bet autodegvielas mazumtirdzniecība pieauga vien par 0,4%.
Jāsaka, ka mazumtirdzniecības attīstība pērn bija vājāka nekā to varētu sagaidīt, ņemot vērā labvēlīgo situāciju darba tirgū un samērā straujo darba samaksas kāpumu – strādājošo reālā darba samaksa 2019. gada trīs ceturkšņos bija palielinājusies vidēji par 4,5%. Papildus izdevumiem mazumtirdzniecībā, iedzīvotāji savus ienākumus turpināja uzkrāt – kopējie mājsaimniecību noguldījumi 2019. gada decembra beigās bija par 7,5% augstāki nekā pirms gada. Turklāt iedzīvotāji vairāk tērējuši pakalpojumiem, piemēram, ēdināšanas uzņēmumu apgrozījums faktiskajās cenās 2019. gada trīs ceturkšņos bija pieaudzis par 14,8% (divreiz straujāk nekā 2018. gada trīs ceturkšņos), izklaides un atpūtas uzņēmumu apgrozījuma kāpums bija seškāršojies, 2019. gada trīs ceturkšņos pieaugumam sasniedzot 24,1%, un citu pakalpojumu uzņēmumu, tajā skaitā, remontu, frizētavu, ķīmisko tīrītavu, apgrozījums šajā laika posmā palielinājās par 9,7% (salīdzinājumā ar kritumu 0,8% apmērā 2018. gada trīs ceturkšņos). Tas norāda, ka iedzīvotāju tēriņi precēm ir tuvu piesātinājuma robežai un būtiski kāpināt pirkšanas apjomus pie esošās demogrāfiskās situācijas ir sarežģīti. Savukārt izdevumu pieaugums pakalpojumiem norāda uz iedzīvotāju finansiālā stāvokļa uzlabošanos un stabilu valsts ekonomisko situāciju.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas apkopotajiem aptauju rezultātiem Latvijas patērētāju un mazumtirgotāju noskaņojums arī pērnā gada nogalē saglabājās stabils. Patērētāji pozitīvi vērtē savu finansiālo situāciju nākamajos divpadsmit mēnešos, taču tajā pašā laikā norāda uz darba zaudēšanas risku, jo patērētāju vērtējums par bezdarba gaidām 2019. gada decembrī ir strauji pieaudzis. Savukārt mazumtirgotāju skatījums par uzņēmējdarbības aktivitāti nākamajos trīs mēnešos saglabājas noturīgs, kas norāda, ka straujām pārmaiņām nozarē nevajadzētu notikt. Tādējādi šā gada sākumā līdzīgi kā 2019. gadā kopumā mazumtirdzniecībā sagaidāma mērena attīstība.
TOP Komentāri