Eksperte: Dzīšanās pēc ātras peļņas krīzes periodā var radīt smagas sekas reputācijai
Pēc ārkārtas situācijas izsludināšanas veikalos bija novērojama paniska preču iegāde. Iedzīvotāji steidza iegādāties higiēnas preces, griķus, dezinfekcijas līdzekļus un citas lietas. Nebija ilgi jāgaida, kad daži tirgotāji vairākkārtīgi palielināja cenas virknei preču, cerot uz ātru peļņu. Mārketinga eksperte, Biznesa augstskola Turība docētāja Iveta Liniņa aicina uzņēmējus pārdomāt, vai īstermiņā iegūtais naudas apjoms atsvērs ilgtermiņa kaitējumu reputācijai, kas šādi tiek nodarīts. Tāpat viņa aicina uzņēmumus rūpīgi pārdomāt savu komunikāciju, jo patērētāju uztvere šobrīd ir saasināta – viss labais tiek uztverts kā desmit reizes labāks, taču arī sliktais tiek uztverts daudz dramatiskāk.
Ko es varu darīt citādāk?
Cilvēku masveidīgā iepirkšanās saistīta ar bara instinktu, taču daudz būtiskāks ir jautājums par uzņēmumu rīcību ārkārtas situācijas apstākļos. Saprotams, ka visi vēlas nopelnīt, taču tā vietā, lai paaugstinātu cenas, ir vērts padomāt – ko es varu darīt citādāk? Tāpat aicinātu katru uzņēmēju izvērtēt, vai īslaicīgā peļņa būs samērīga ar kaitējumu reputācijai un tēlam? Mēs dzīvojam tehnoloģiju laikmetā un straujas cenu izmaiņas ātri izplatās sociālajos tīklos.
Īstenot sociāli atbildīgas kampaņas
Ikvienam uzņēmējam šobrīd der atcerēties, ka patērētāju uztvere ir ļoti saasināta. Labās lietas mēs uztveram desmitkārtīgi labi, tāpat kā sliktās daudzreiz dramatiskāk. Tas nozīmē, ka jāīsteno ļoti pārdomāta un atbildīga komunikācija, izvērtējot ieguvumus un izmaksas. Iespējams, šis ir brīdis, kad skaļo reklāmu vietā daudz lietderīgāk būtu īstenot sociāli atbildīgas kampaņas, ko daudzi uzņēmumi arī veiksmīgi dara. Noteikti vērts minēt gan piemērus ar bezmaksas kafijām un maltītēm neatliekamo dienestu darbiniekiem, gan konkrētu iepirkšanās stundu ieviešanu riska grupu iedzīvotājiem u.tml. Arī šis kampaņas attiecīgajiem uzņēmumiem rada izmaksas, tomēr vienlaikus tas ir būtisks ieguldījums un žests, ko sabiedrība novērtē. Arī patērētājiem noteikti ir vērts aizdomāties ne tikai par sevi, bet arī par līdzcilvēkiem, izmantojot šo laiku pozitīvu emociju radīšanā. Labi, ja vari iegādāties 10 kg griķi, bet, vai vari pajautāt kaimiņos dzīvojošajiem senioriem, vai viņi var iegādāties kaut vienu kilogramu?
Piegādes un online meistarklases
Kā jau minēju, virkne uzņēmumu ir sapratuši situāciju un demonstrē spēju pārorientēties, bet tikpat liela daļa vēl nespēj saredzēt kopainu. Prieks, ka virkne ēdinātāju organizē piegādes. Iespējams, Latvijas restorāni var aizgūt pieredzi no Vācijas kolēģiem, kur ir iespēja online vērot, kā tiek gatavots pasūtījums, ko pēc tam piegādā klientam. Tiem restorāniem, kuri baidās, ka piegādes nodrošināšana var ietekmēt kvalitāti, der atcerēties, ka arī piegādāt ēdienu var skaisti un atbilstoši noformētu – ar galdautiem, traukiem un citiem piederumiem. Arī šādam pakalpojumam noteikti atradīsies patērētāji. Ja cilvēki nedodas uz kino, var atvērt brīvdabas kino automašīnām, restorāni un citi ēdinātāji var piedāvāt online meistarklases gatavošanā u.tml.
Tiešsaistes lekcijas un grupu darbi
Izglītības pakalpojumu sniedzēji ir pārgājuši uz attālinātajām studijām un mācīšanos, secinot, ka, pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, ir iespējams gan grupu darbs, gan lekcijas un pētījumu aizstāvēšana. Vēl vairāk – mana personīgā pieredze liecina, ka tiešsaistē nereti nodarbībā piedalās pat vairāk studējošo, nekā klātienē. Būtiskākais, kas jāņem vērā, ir nodarbības kvalitātes nodrošināšana, izvēloties piemērotāko tehniskāko risinājumu.
Pastāvēs, kas pārvērtīsies
Ārkārtas situācijā uzņēmējiem jāspēj pāriet uz citām pārdošanas metodēm, neatkarīgi no darbības sfēras. Piegādi un tiešsaistes pakalpojumu var ieviest dažādās sfērās, nepieciešama tikai vēlme rīkoties. “Pastāvēs, kas pārvērtīsies” – šie ikoniskie Raiņa vārdi šobrīd savu piepildījumu raduši pilnā apmērā un visās jomās!
Autore: Mārketinga eksperte, Biznesa augstskola Turība docētāja Iveta Liniņa
TOP Komentāri