Eksperiments: cilvēki arvien tic viltus interneta veikalu piedāvājumiem

Eksperimentā, kas veikts kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, nedēļas laikā vairāk nekā 9 200 Latvijas iedzīvotāju apmeklējuši viltus interneta veikalu,  un teju 10% no tiem vēlējušies veikt pirkumu, tādējādi pakļaujot sevi krāpniecības riskam. Izglītojošo kampaņu #PatiesiViltots, kas veltīta drošas iepirkšanās paradumu veicināšanai internetā, īsteno Omniva Latvija sadarbībā ar Swedbank un Xnet interneta veikalu.

Eksperimenta ietvaros tika radīts viltus interneta veikals superatlaides.lv, kura izveidē apzināti tika pieļautas dažādas nepilnības un izplatītas krāpniecības pazīmes. Piemēram, visām precēm bija 50-70% atlaide, nebija norādīti korekti uzņēmuma rekvizīti, netika publicēti privātuma politika, saistību atruna un lietošanas noteikumi. Pēc preču ievietošanas pirkumu grozā un pogas “Pirkt” nospiešanas apmeklētājiem parādījās informatīvs logs ar paziņojumu, ka šis ir viltus interneta veikals un aicinājums kritiskāk izvērtēt savus iepirkšanās internetā paradumus.

Omniva Latvija mārketinga vadītāja Ruta Pole stāsta: “Pirmās nedēļas laikā 810 cilvēki, kas apmeklēja viltus interneta veikalu, vēlējās veikt pirkumu, kas nozīmē, ka liela daļa sabiedrības joprojām nepievērš pietiekamu uzmanību dažādām droša interneta veikala pazīmēm, riskējot palikt gan bez naudas, gan bez pasūtītās preces.”

Kampaņas #PatiesiViltots ietvaros veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā tika secināts, ka 15% interneta veikalu klientu ir saskārušies ar situāciju, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta. “Ļoti bieži tieši cena ir noteicošais faktors, kāpēc klients izvēlas riskēt un iegādāties preci, tomēr aicinu neuzķerties uz šī vilinošā āķa un būt uzmanīgiem, izvērtējot neticami lielu atlaižu piedāvājumu ticamību,” aicina Ruta Pole.

Xnet interneta veikala pārdošanas vadītājs Gatis Šķudītis uzsver: “Veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja parādīja, ka tikai 16% pircēju vienmēr izlasa distances līgumu pirms piekrist tā nosacījumiem, un vēl retāk (14%) pievērš uzmanību uzticības zīmēm jeb Trust Mark, tomēr šīm būtu jābūt pazīmēm, ko pircējs pārbauda pirms iepirkšanās jaunā interneta veikalā.” Viens no veidiem, kā pārbaudīt veikala patiesos nolūkus, ir citu pircēju atsauksmes. Savukārt to, cik sen veikals darbojas, iespējams pārbaudīt lapā archive.org – jo jaunāks veikals, kas piedāvā visām precēm neticami zemas cenas un lielas atlaides, jo vairāk jāuzmanās no iespējamās krāpniecības, jo negodprātīgi uzņēmēji ir pamanījuši cilvēku kāri uz atlaidēm, kas ir spēcīgāka par piesardzību.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar