Darba tirgū ienākošiem jauniešiem nav pietiekami attīstītas personīgās prasmes

Vairāk nekā puse (63%) uzņēmumu pārstāvju atzīst, ka darba tirgū ienākošajiem jauniešiem nav pietiekami attīstītas soft skills jeb personīgās prasmes, liecina “Tele2” un “Norstat” veiktā uzņēmumu aptauja. Kā iztrūkstošākās prasmes jauniešu vidū darba devēji atzīmē spēju risināt problēmas un konfliktus (35%), stresa noturību (34%), spēju pašorganizēties un plānot laiku (34%), kritisko domāšanu (33%).

Aptauja arī atklāj, ka darba devēju skatījumā būtiskākās personīgās prasmes ir komunikācijas prasmes, kritiskā domāšana, spēja strādāt komandā, līderība, spēja pašorganizēties un pieņemt lēmumus. Vienlaikus 89% uzņēmuma pārstāvju atzīst, ka soft skills ir svarīgas visām amatu pozīcijām – nav svarīgi, vai esi projektu vadītājs, direktors, inženieris vai iekārtu operators.

Savukārt “Zelta Zivtiņas Čempionāta” veiktās jauniešu aptaujas dati atklāj, ka skolās netiek pienācīgi attīstītas personīgās prasmes – tā domā 59% jauniešu vecumā no 16 līdz 19 gadiem. Viņuprāt, vismazāk skolā tiek attīstītas tādas prasmes kā stresa noturība, pašmotivācija, spēja pielāgoties pārmaiņām, kā arī spēja risināt problēmas un konfliktus.

Jāatzīmē, ka gan uzņēmumu pārstāvji, gan jaunieši uzskata, ka personīgās prasmes primāri būtu jāattīsta skolās. Tā domā 52% jauniešu un 72% uzņēmumu pārstāvji.

“Aptauju dati rāda – gan jaunieši, gan biznesa pārstāvji uzskata, ka darba tirgū personīgās prasmes ir svarīgas un nākotnē to nozīme aizvien pieaugs. Bieži sastopamas nepamatotas cerības, ka šīs prasmes jauniešiem iemācīs skolā. Taču šīs prasmes nav attīstāmas skolas solā, to atzīst arī uzņēmumu pārstāvji – jo tas nozīmē nevis vienkārši apgūt jaunu informāciju, bet pamatīgi strādāt ar sevi, sadarboties ar citiem mērķu sasniegšanai. Tādēļ jauniešu labākai nākotnei ir svarīgi, ka šo prasmju attīstībā iesaistās arī citas puses. Šī iemesla dēļ 17. gadu pēc kārtas rīkojam “Zelta Zivtiņas Čempionātu”, kas vērsts uz jauniešu soft skills attīstību. Šīs prāta un sporta spēles ir domātas pašiniciatīvas, komandas darba, situāciju risināšanas un līdera spēju attīstībai,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. 

Uzņēmumu un skolēnu aptaujas dati tika prezentēti “Zelta Zivtiņas Čempionāta” 17. sezonas atklāšanas pasākumā, kurā piedalījās Ministru prezidents Krišjānis Kariņš, Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša, Ekonomikas ministres padomniece digitalizācijas un inovāciju jautājumos Ieva Siliņa, ap 100 jaunieši, uzņēmēji un izglītības nozares pārstāvji. Zelta Zivtiņas Čempionāts” ir Eiropā lielākās jauniešu prāta un sporta spēles Zelta Zivtiņas Čempionāts”, kas ik gadu pulcē vairākus desmitus tūkstošu skolēnu. Čempionāts ir ne vien gaidītākais skolēnu aktīvā dzīvesveida notikums, bet arī vieta, kur jaunieši attīsta personīgās prasmes jeb soft skills, kas būs nozīmīgs dzinējspēks viņu turpmākiem profesionāliem panākumiem.

Uzņēmumu aptauja sadarbībā ar Norstat tika veikta šī gada martā un tajā piedalījās 539 uzņēmumi. Jauniešu aptauja tika veikta martā, aptaujājot 341 jaunieti vecumā no 16 līdz 19 gadiem.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar