Nekustamo īpašumu tirgū jauna tendence – mājokļu vairāksolīšana

Neskatoties uz ģeopolitisko nestabilitāti, dzīvokļu darījumu skaits Rīgā šī gada pirmajos četros mēnešos bijis rekordaugsts. Kaut gan būtiski pieaudzis tieši jauno projektu un energoefektīvo mājokļu pieprasījums, ierobežotā piedāvājuma dēļ arī citi labi īpašumi, kas neizpilda šīs ekspektācijas, tiek pārdoti nepieredzēti ātri. Tas Latvijas nekustamo īpašumu tirgū ieviesis jaunu tendenci – piespiedu vairāksolīšanu (forced bidding), kad īpašumu iegādei piesakās vairāki pircēji, solot lielāku samaksu un paaugstinot objekta pārdošanas cenu.

Tādējādi tirgū veidojas situācija, ka daži potenciālie pircēji ir spiesti mājokļus īrēt, jo nevar atļauties nopirkt to, ko vēlas – nav piedāvājuma vai cenas pārsniedz viņu maksātspēju. Līdztekus tas nodrošina iespējas arī šobrīd realizēt energoNEefektīvus, bet labus dzīvokļus, dominējot tādiem rādītājiem kā lokācija, remonts, sabiedriskā transporta pieejamība u. tml.

Runājot par pircēju galvenajiem izvēles kritērijiem, Latio Nekustamo īpašumu darījumu vadītāja Elīna Dūce stāsta: “Bažas par īpašumu uzturēšanas izmaksām nākotnē likušas pircējiem kļūt daudz apdomīgākiem un piesardzīgākiem. Ja rocība atļauj, priekšroka vienmēr tiks dota energoefektīva īpašuma iegādei. Cilvēki ir gatavi maksāt par dzīvokļa pirkumu lielāku kvadratūras maksu, ja vien apkures rēķins solās būt zemāks. Arī uz agrāk tik iecienīto gāzes apkuri vairums šobrīd skatās ar bažām un pat skepsi. Tāpēc pieprasījumos pakāpeniski reabilitējas alternatīvās apkures iespējas – elektrība, malka.”

Līdztekus Latio nesen veiktajā pētījumā par dzīvojamo fondu secināts, ka 2021. gadā Rīgā oficiāli nav apdzīvoti 16 % īpašumu. Paredzams, ka lielākā daļa no tiem jau tuvākajā laikā nonāks tirgū, jo, sākoties apkures sezonai, to uzturēšana būs ļoti dārga.

Piespiedu vairāksolīšana (forced bidding) kā jēdziens nav nekas jauns, taču Latvijā tas līdz šim nav ticis plašāk izmantots. Termins radies no bridža kāršu spēles, un tas raksturo situāciju, kad, piesakoties nākamajam gājienam, nevar atkāpties no solītā. Mājokļu tirgū tas izpaužas šādi: uz vienu objekta apskati piesakās vairāki interesenti, ļoti ātri izlemj to pirkt, bet, ņemot vērā, ka potenciālie pircēji ir vairāki, katrs sāk solīt vairāk, paaugstinot objekta pārdošanas cenu.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar