Aizspriedumu jūgā: kurā automašīnā ir vairāk vietas?
Ģimenes un aktīva dzīvesveida piekritēji parasti skaidri zina, kādu auto sev grib. Arī viņiem ir svarīgs braukšanas komforts, taču pirmajā vietā tomēr biežāk ir salona funkcionalitāte, piemēram, vienkārša bērnu sēdeklīšu nostiprināšana un vairāku mājdzīvnieku pārvadāšana bagāžniekā.
Uzņēmumi labi saprot šīs vajadzības, tāpēc tirgū nepārtraukti parādās jauni modeļi, kas piedāvā ideālu līdzsvaru starp praktiskumu un komfortu – nu, vismaz sākumā tā šķiet. Taču patiesībā daudzi no tiem ir pārāk lieli, pārāk augsti un pārāk plati, lai būtu patīkami pārvietoties pa pilsētu. Un ko tad darīt cilvēkiem, kuriem vajag trīs vienā – gan ērtu, gan plašu, gan ikdienā patīkamu automašīnu?
SUV – sinonīms ģimenes auto
MPV jeb daudzfunkcionālie pasažieru auto, kas reiz bija ģimenes auto zelta standarts, pakāpeniski pazūd no Eiropas ceļiem. To vietā nāk dažāda izmēra SUV – transportlīdzekļi, kas pēdējos divdesmit gados kļuvuši par universālu risinājumu ģimenei.
Guntars Pulss, ilggadējs Latvijas Gada auto žūrijas loceklis, ir bijis liecinieks gan Citroën C4 Picasso, Ford Galaxy un līdzīgu modeļu panākumiem, gan norietam. Viņam ir savs skaidrojums šīm pārmaiņām.
“Automašīnās ar SUV virsbūvi ir ērtāk iekāpt un izkāpt. Ja jums ikdienā ir daudz īsu braucienu – uz skolu, bērnudārzu, darbu, veikalu, mājup, šī lieta ir reāli liela priekšrocība,” saka Guntars. “Turklāt augstāka sēdpozīcija ļauj ceļgalus turēt aptuveni 90 grādu leņķī, kas ir ergonomiski vislabākais variants, lai braucējs mazāk nogurtu.”
Kā cilvēks, kurš katru gadu izmēģina desmitiem dažādu automašīnu, Guntars min vēl citas SUV priekšrocības. “Lielāks klīrenss un īsāka virsbūves pārkare ļauj bez bažām piebraukt pie apmalēm, kas zemākam auto var izrādīties bīstami augstas,” piebilst Guntars.
Tā ir taisnība. Atkarībā no vietējiem standartiem un citiem faktoriem apmales parasti ir 13–15 cm augstas. Tas nozīmē, ka Honda Civic, Toyota Corolla un tamlīdzīgu hečbeku vadītājiem pastāv risks saskrāpēt priekšējo buferi. Savukārt, braucot ar kompakto SUV, piemēram, KGM Torres EVX, kura klīrenss ir 16,9 cm, var noparkoties bez bažām.
Kompakts SUV var būt liels
Septiņvietīgie SUV savā ziņā ir kļuvuši par ģimenes auto etalonu. Tādi modeļi kā Audi Q7, BMW X7 un Volvo XC90 ir ļoti iekāroti sava komforta un ekstru dēļ. Tomēr visiem trim ir viens kopīgs trūkums – tie ir pārāk lieli pilsētai. To vidējais garums ir apmēram 5 metri – pamēģini nu ātri atrast stāvvietu un paspēt uz sapulci – kā nekā standarta vietas parasti ir īsākas par 4,8 metriem. Ar tik lielu transportu manevrēt var būt grūti pat daudz pieredzējušiem autovadītājiem.
Daļa cilvēku nolaiž rokas un ir gatavi pieciest zināmas neērtības, tomēr neatlaidīgākie jauno auto tirgū atrod arī tādus modeļus, kas lieliski apvieno plašumu ar manevrētspēju. Piemēram, Dienvidkorejas KGM ir izstrādājis 4,7 metrus garu SUV, kam ne tikai perfekti derēs standarta stāvvieta, bet kas ir arī tik ietilpīgs, ka konkurē ar piecmetrīgajiem milžiem.
KGM Torres EVX standarta konfigurācijā bagāžas nodalījuma tilpums ir 703 litri. Izņemot bagāžnieka grīdas paneļus, tas palielinās līdz 839 litriem – tas ir par 59 litriem vairāk nekā Audi Q7, par 89 litriem vairāk nekā BMW X7 un par veseliem 174 litriem vairāk nekā Volvo XC90. Respektīvi – pat nenolokot aizmugurējos sēdekļus, Torres EVX jūs bez problēmām saliksiet ne vienu vien īpaši lielo čemodānu un vēl vairākus iepirkumu maisus.
Komforts ir atkarīgs no konstrukcijas
Liels bagāžnieks ir vajadzīgs arī tiem, kam ir vairāk nekā viens mājdzīvnieks. Ja regulāri jāpārvadā arī ģimenes mīluļi, automašīnas izvēlē ir vērts ņemt vērā ne tikai vadāmību, dinamiku un degvielas patēriņu. Te svarīgi, lai automobilim būtu pēc iespējas zemāks slieksnis un stāvāka aizmugure. Lai gan šīs īpašības tradicionāli saistās ar universāļiem, patiesībā šīs priekšrocības tie mēdz zaudēt daudzu SUV priekšā. Parasti uzskata, ka garāka virsbūves aizmugures pārkare garantē lielāku bagāžnieku, taču mūsdienu krosoveri arvien vairāk pierāda, ka praktiskums nav atkarīgs tikai no gabarītiem.
Piemēram, populārajam Volkswagen Passat aizmugurējā pārkare ir 1119 mm, bet elektriskajam KGM Torres EVX – 1105 mm. Pirmajā mirklī atšķirība šķiet minimāla, bet abiem ir ļoti atšķirīgs dizains. Torres EVX aizmugure ir stāvāka un virsbūve augstāka, un tas nozīmē, ka telpas tur ir vairāk, kaut arī pārkare ir nedaudz īsāka.
Tas kārtējo reizi apliecina, ka automašīnas funkcionalitāte ir gudru inženiertehnisko risinājumu rezultāts, nevis viena dizaina elementa nopelns. Pat kompaktie krosoveri, kas apvieno plašumu un praktiskumu, pierāda, ka universāļi un lielie SUV nav vienīgie praktiskie automobiļi. Bieži vien šāds uzskats vairāk ir aizspriedumu auglis, nevis realitāte.
Foto: pubiliitātes (shutterstock.com)
TOP Komentāri