“Visskaļāk” tvīto futbola fani, kas atrodas spēlē klātienē
HTC veiktais pētījums atklāj, ka futbola fani ar ierakstiem, kas veikti Twitter vietnē, vērojot spēli klātienē, veido vairāk nekā trešdaļu (35%) no visām spēles sarunām, kas parādās sociālajā tīklā. Pētījums tika veikts, lai noskaidrotu, cik daudz un dažādas sociālo tīklu sarunas veido futbola fani Eiropas stadionos.
Pirmajā šāda veida pētījumā dati tika apkopoti pirmajās četrās šīs sezonas UEFA Čempionu līgas spēlēs, kur noskaidrojās, ka Twitter lietotāji stadionā veido desmit reizes vairāk Twitter ierakstu nekā tie fani, kas spēli skatījušies televīzijas tiešraidē, turklāt fani stadionā aktīvi dalījušies ar spēles bildēm un ziņojuši par nozīmīgākajiem momentiem laukumā, lai pārliecinātos, ka mājās palikušie redz, kur atrodas ierakstu publicētājs.
Ieraksti par lielajiem futbola mačiem šobrīd ir vieni no pazīstamākajiem Twitter platformā – ar vairāk kā 83% faniem, kuri futbola spēles laikā lieto papildu ekrānu – viedtālruni, kuram ir centrāla loma fanu mijiedarbībā ar spēli. Turklāt visvairāk tas novērojams tieši spēles laukumā, kur, pateicoties spēles uzstādījumiem un atmosfērai, fanu diskusija ir daudzveidīgāka. Salīdzinot fanu Twitter sarunas stadionā ar pārējiem ierakstiem konkrētajā valstī, pētījumā atklāts, ka stadionā esošajiem faniem patīk iespēja būt zinošiem amatieriem par aktuālo spēles norisi – minot spēles gaitu (24% Twitter ziņu), vārtus (23% Twitter ziņu)un vadītājus (14% Twitter ziņu). Turklāt faniem patīk sociālajos tīklos lielīties ar savu spēles vakaru – sākot no neskaitāmiem pašportretiem jeb “selfijiem” līdz pat 3000 Twitter ierakstiem par pašu stadionu.
Pētījumā arīdzan konstatēta liela sociālās aktivitātes atšķirība starp dažādām Eiropas valstīm. Kamēr Čelsijas (Chelsea) futbola kluba fani bijuši visskaļākie (129 Twitter ziņas uz katriem 100 apmeklētājiem), futbola kluba Bayern Minhene (Bayern Münch) fani, izbaudot ērtu uzvaru pret PFC CSK Maskava (Moskva), stadionā bijuši ļoti klusi (tikai 1.8 Twitter ziņas uz 100 apmeklētājiem). Kopumā, ar 88% virtuālajām diskusijām stadiona apmeklētāji Apvienotajā Karalistē (Stamford Bridge) un Spānijā (Camp Nou) bijuši daudz skaļāki sociālajos tīklos nekā Itālijas (Stadions Giuseppe Meazza), Francijas (StadeVélodrome) un Vācijas (Fußball Arena München) fani. Pētījumā konstatēta arī būtiska saistība starp fanu sociālās aktivitātes līmeni stadionā un fanu aktivitātes līmeni visā valstī. Piemēram, Itālijā fani bijuši visklusākie kā stadionā, tā ārpus tā.
Sarunu līmeņu un tematu atšķirība bija atkarīga ne tikai no laukuma spēlētājiem, bet arī no tribīnēs sēdošajiem. Salīdzinot ar iepriekš pētītajiem faniem, Camp Nou stadionā FC Barselonas (Barcelona) spēle pret AFC Ajax piesaistīja ļoti atšķirīgu fanu pūli sociālā raksturojuma ziņā. Ņemot vērā vienus no atpazīstamākajiem zīmoliem sportā un daudznacionālo fanu pūli, bija gaidāms, ka diskusijas lielākoties būs vispārīgākas, neieslīgstot detaļās par laukumā notiekošo. Patiesībā tematu sadalījums bija puse uz pusi, diskutējot gan par spēles rezultātiem, gan pašu stadionu, kā arī uzņemot neskaitāmus pašportretus, liekot sekotājiem, kas neatrodas stadionā, izjust skaudību.
Ja iepriekš ilgu laiku futbola fanu himnas bijušas būtiskākais faktors kluba identitātes veidošanā un iezīmējot spēles dienu, tad, analizējot tēmturu jeb “heštagu” lietojumu, redzams, ka to lietošana Twitter platformā šobrīd ir kļuvis par galveno vienojošo faktoru un fanu komūnas organizēšanas veidu gan stadionā, gan ārpus tā. Šādas tendences visvairāk novērotas Francijā, Itālijā un Lielbritānijā, kur klubu “heštagi” lietoti vairāk kā 1000 reizes katrā spēlē.
Tāpat pētījums atklāj, ka futbola klubi meklē iespējas veicināt fanu aktivitāti arī sociālajos tīklos. Lai gan fani pie Stamford Bridge bijuši vieni no skaļākajiem, @chelseafc publicējuši tikai 38 Twitter ziņas, ļaujot sociālo tīklu diskusijai veidoties pašai. Tomēr ar daudz klusāku fanu pūli Francijā, @OMOfficiel konts sasniedzis 182 Twitter ierakstus vienā spēles dienā, vadot diskusiju, piedāvājot aizvien jaunus sarunu tematus un tādā veidā iesaistot fanus.
HTC Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģiona prezidents Filips Blērs (Philip Blair) norāda: “Šī unikālā pētījuma rezultāti parāda, ka sociālie mediji ir radījuši jaunu sarunu dimensiju sportā, ģenerējot diskusijas no paša stadiona līdz pat tribīnēm, kurās fani savstarpēji ir ievērojami runīgāki, parādot, ka mobilās ierīces ir kļuvušas par neatņemamu sporta tiešraižu sastāvdaļu. Tādi notikumi kā Messi trīskāršais vārtu guvums tagad vienlaicīgi tiek svinēts gan Twitter platformā, gan stadiona ovācijās. Ar nepacietību gaidām, kā topošie reportieri sanāks kopā zem viena jumta, lai izmainītu mūsu sporta pieredzi nākotnē.”
HTC kā oficiālais UEFA Čempionu līgas un UEFA Eiropas līgas partneris ar saviem viedtālruņiem sacensību laikā veido sacensību vidi saliedētāku. Ar tādām inovācijām kā BlinkFeed, ko piedāvā HTC One un HTC One mini, ir viegli un ērti saņemt aktuālāko informāciju par spēles rezultātiem un norisi, lietot sociālos tīklos, turklāt viedtālruņa kamera ar ultrapikseļiem ļauj uztvert katru spēles detaļu pat nepietiekamā apgaismojumā.
Pētījumā tika analizētas 17.septembra spēles FC Bayern München pret PFC CSKA Moskva (Fußball Arena München, Munich), Chelsea FC pret FC Basel 1893 (Stamford Bridge, London) un 18. septembra spēles Olympique de Marseille pret Arsenal FC (StadeVélodrome, Marseille), AC Milan pret Celtic FC (Stadio Giuseppe Meazza, Milan) un FC Barcelona pret AFC Ajax (Camp Nou, Barcelona).
Stadionā veikto ierakstu skaits Lokālo ierakstu kopējais skaits
Camp Nou, Spānija (FC Barcelona) 34,460 83,112
StadeVélodrome, Francija (Olympique de Marseille) 5,887 39,154
Stadio Giuseppe Meazza, Itālija (AC Milan) 5,065 20,444
Fußball Arena München, Vācija (FC Bayern München) 1,249 13,446
Stamford Bridge, Lielbritānija (Chelsea FC) 49,200 124,074
TOP Komentāri