“Nemanāmais ienaidnieks” pie stūres – miegainība
Iespējams, iemigšanas riska dēļ, noguris šoferis ir pat bīstamāks par iereibušu, jo miegs var pārņemt pašam nemanot, tādējādi pilnībā atslēdzot uzmanību no ceļu satiksmes. Līdzīgi kā iereibušam cilvēkam, noguruma stāvoklī autovadītājs reaģē lēnāk un nespēj tik ātri konstatēt bīstamas situācijas uz ceļa.
Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis atzīst, ka varam tikai minēt, cik ceļu satiksmes negadījumi notikuši pārlieku liela šoferu noguruma dēļ, tomēr droši var sacīt, ka šis skaits nav mazsvarīgs. Pat viens noguris autovadītājs ir drauds ceļu satiksmes drošībai.
Ja esot ceļā, sajūtat nogurumu, vislabāk ir apstāties tuvākajā drošā vietā, un izkustēties svaigā gaisā. Tomēr, ja jūtaties jau miegains – labāk pagulēt 15 – 20 minūtes. Ilgāk par 20 minūtēm gan gulēt nevajadzētu, jo tad pamosties būs grūti un jutīsieties vēl nogurušāks. Tāpat jāņem vērā, ka pēc atpūtas pārtraukuma možums saglabājas vien 15 – 30 minūtes un, jo stiprāk nogurstat, jo ātrāk nogurums atkal atgriežas, tādēļ ir svarīgi apzināties savu noguruma pakāpi un, kā šoferim, pieņemt atbilstošus lēmumus. Vislielākais nogurums iestājas laikā no pulksten 4:00 līdz 6:00 no rīta.
Lai izvairītos no šādām situācijām, aicinām autovadītājus sekot līdzi savai pašsajūtai un, ja ir jūtama miegainība – nesēsties pie automašīnas stūres. Tāpat ir lietderīgi pirms garākiem pārbraucieniem iepriekš atpūsties, lai esot ceļā, justos modrs.
Transportlīdzekļa vadīšana atrodoties tādā noguruma stāvoklī, reakcijas ātrumu un uzmanību samazinošu medikamentu iespaidā vai esot tik slimam, ka tas ietekmē darbspējas un ceļu satiksmes drošību, ir ļoti bīstama, tādēļ Administratīvo pārkāpumu kodeksā par to paredzēta arī atbildība – transportlīdzekļa vadītājam 40 līdz 280 eiro apmērā.
Iemigušais vadītājs visdrīzāk nespiedīs uz gāzes pedāļa… Ceru, ka šajā video nopietni bojāti tikai dzelži…