Seši padomi, kā bērnam iemācīt naudas vērtību
Izvēle starp saldumiem katru dienu vai vienas noteiktas rotaļlietas pirkumu konkrētā laika periodā – tie ir pirmie, bet ļoti nozīmīgie bērna mēģinājumi saplānot savu personīgo budžetu. Un gluži tāpat, kā visu citu, arī mācību par naudu un tās plānošanu bērni apgūst pakāpeniski, soli pa solim. Tāpēc Swedbank Finanšu institūts dalās padomos, kā vienkāršā un saprotamā veidā bērnam palīdzēt apgūt naudas vērtību un iemācīties ar to rīkoties. Izvēlieties vienu aspektu, palīdziet to apgūt un tad pārejiet uz nākamo līmeni. Noteikti atcerieties uzslavēt bērnu par viņa mazajām uzvarām ceļā uz patstāvību, rīkojoties ar naudu!
ĢIMENES SARUNĀS PAR NAUDU IESAISTIET ARĪ BĒRNUS
Ģimene ir tā vide, kurā bērns pirmo reizi sastopas ar naudu un gūst par to priekšstatu, tāpēc ir ļoti svarīgi, lai sarunās par naudas lietām tiktu iesaistīti arī bērni. Naudas vērtības izpratne sākas ar vienkāršām un ikdienišķām sarunām par to, kāpēc nevaram nopirkt tik daudz saldumu, cik sirds kāro, kāpēc mammai un tētim jādodas uz darbu, kāpēc nevaram iegādāties tādu pašu jaunu auto kā kaimiņiem, kāpēc nevajag lieki tērēt elektrību vai ūdeni u. tml. Tāpat sapratni par naudas vērtību veido arī diskusija par to, ko un uz kā rēķina ietaupīt, lai atrastu dažus eiro bērnam tīkamam mērķim.
VIZUALIZĒJIET NAUDAS VĒRTĪBU
Vislabākais veids, kā palīdzēt bērnam saprast naudas vērtību, ir pārtulkot naudas summas bērnam saprotamos jēdzienos, piemēram, pastāstot, cik rotaļlietu vērts ir ikmēneša komunālo maksājumu rēķins. Lai izskaidrotu atšķirību starp diviem un pieciem eiro, nodemonstrējiet, cik daudz saldumu par katru konkrēto summu iespējams nopirkt. Šādā saprotamā veidā bērnam izdosies daudz ātrāk un vieglāk izprast naudas vērtību.
PAR SAVU PRECI ĻAUJIET BĒRNAM NORĒĶINĀTIES PAŠAM
Lai arī mūsdienās norēķināšanās ar bankas karti ir ērta un vienkārša, naudas vērtības apguvei un izpratnei tā tomēr ir pārāk abstrakta. Ja vien iespējams, mācību nolūkos mēģiniet veikalā norēķināties skaidrā naudā, un atsevišķi no kopējiem pirkumiem ļaujiet bērnam pašam samaksāt par izvēlēto preci. Pēc tam kopīgi pārrēķiniet preces cenu, samaksāto summu un izdoto atlikumu. Tas bērnam ļaus ne tikai justies ”lielam”, bet arī sniegs praktiskas iemaņas izpratnei par naudas vērtību.
PIEŠĶIRIET KABATAS NAUDU
Ja jūsu bērns jau ir sasniedzis skolas vecumu, pienācis īstais laiks viņam piešķirt nelielu, iepriekš norunātu iknedēļas kabatas naudu. Kabatas naudas piešķiršanai vajadzētu būt regulārai un paredzamai, lai bērns iemācītos naudas plānošanas pamatprincipus. Mazākiem bērniem kabatas naudu var piešķirt mazākos apjomos un biežāk, savukārt pusaudžiem jau retāk. Tādā veidā bērns iemācās rēķināties ar noteiktu naudas apjomu un attiecīgi tam pakārto arī savu rīcību. Tāpat svarīgi ļaut bērnam ar savu kabatas naudu rīkoties pēc paša ieskatiem, bet, jabērns tomēr veic, jūsuprāt, nesaprātīgus pirkumus, tā vietā, lai viņam pārmestu, pārrunājiet pirkuma piemērotību, cenu un kvalitāti.
MĀCIET PACIETĪBU JEB “LABS NĀK AR GAIDĪŠANU”
Gluži kā jebkurā citā dzīves jomā, arī veiksmīgas naudas lietu plānošanas pamatā ir mērķu izvirzīšana. Ne vienmēr pietiks naudas, lai nepieciešamo vai kāroto iegādātos uzreiz – tas ir jāsaprot arī bērnam. Tādēļ viena no svarīgākajām naudas mācībām ir par pakāpenisku virzīšanos uz saviem mērķiem ar krāšanas palīdzību. Tomēr ne mazāk svarīgs par krāšanu ir arī krāšanas mērķa samērīgums. Šo nosacījumu jo īpaši svarīgi ievērot maziem bērniem, lai krāšanas process mazo entuziastu nenogurdinātu jau pusceļā. Ja nepieciešams, vienojieties ar bērnu par savu līdzdalību krāšanas procesā, kas lielāku mērķi ļaus sasniegt īsākā laika posmā.
VISLABĀKAIS PIEMĒRS – VECĀKI
Uzkrājumu veidošanas tradīcijas ģimenē labi noder bērnu finanšu prasmju attīstībai. Ja vecāki paši neviedo uzkrājumus, visticamāk, krietni grūtāk būs radīt šādu interesi arī bērnos. Bērnos atspoguļojas gan mūsu labās, gan sliktās īpašības, apzinātā un neapzinātā uzvedība. Tas nozīmē, ka saviem bērniem jūs varēsiet iemācīt tikai to, ko darīsiet arī paši. Izstāstiet bērniem par saviem vai ģimenes kopīgiem mērķiem, kam veidojat izkrājumus, tādējādi demonstrējot vēlamo rīcību un radot sajūtu par ieguvumiem. Iedrošiniet arī bērnus izklāstīt savas vēlmes un kopīgi vienoties par rīcības plānu to sasniegšanai.
Foto: ilustratīvs (pexels.com)
TOP Komentāri