“Velo revolūcija” – centrā tiks ieviestas velojoslas
Kampaņas mērķis ir uzlabot savstarpējās attiecības dažādu satiksmes dalībnieku starpā un veicināt drošu pārvietošanos pilsētā.
Šī gada agrīnā velo un moto „sezonas bilance” ir visai skarba – 2014.gada pirmajos trīs mēnešos ceļu satiksmes negadījumos cietušo velosipēdistu skaits divkāršojies, divi braucēji gājuši bojā, savukārt mopēdu negadījumu skaits gada sākumā ir palielinājies četras reizes. Tam pamatā ir dažādi iemesli, tostarp satiksmes dalībnieku neuzmanība, nerēķināšanās vienam ar otru jeb savstarpējas cieņas trūkums.
„Vēlos izteikt atzinīgus vārdus kampaņas organizatoriem, jo uzskatu, ka savstarpēja cieņa ceļu satiksmē ir solis pretim galvenajam – drošībai. Vēlos atgādināt, ka pārvietošanās ar velosipēdu vai mopēdu pa pilsētas ielām un šosejām nedrīkst tikt pielīdzināta ekstrēmiem sporta veidiem. Tāpēc būtiski ne tikai turpināt izglītojošo darbu, bet arī pilnveidot normatīvo aktu bāzi, uzlabot kontroli uz ceļiem un rūpēties par atbilstošu infrastruktūru. Pirmie soļi jau ir sperti, nosakot, ka mopēdistiem vadītāja apliecības iegūšanai jākārto arī braukšanas eksāmens laukumā. Nākamais solis ir, roku rokā ar sabiedrību, pabeigt darbu pie jauno Ceļu satiksmes noteikumu izstrādes,” skaidro satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
„Vasaras mēneši ir „viskarstākais” laiks ceļu satiksmē, kad „nokaitētas” attiecības auto, velo un moto vadītāju starpā izprovocē negadījumus, no kuriem citkārt varētu izvairīties. Būtiski atcerēties, ka uz ceļa visi ir vienlīdzīgi, un tāpat kā dzīvē šeit darbojas princips – cieni citus un citi cienīs Tevi,” norāda CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš. Viņš piebilst, ka iespēja velosipēda apliecību iegūt jau no desmit gadu vecuma veicinās arvien jaunāku dalībnieku parādīšanos satiksmē. Vienlaikus, dažādojot likumdošanā un ceļu satiksmē noteiktās velobraucēju iespējas, pašiem riteņbraucējiem būs jāpieņem atbildīgi lēmumi, piemēram, par ielas šķērsošanu, par labā vai kreisā pagrieziena veikšanu. Tāpēc uzmanība un cieņpilna attieksme dalībnieku starpā ir un būs jo īpaši svarīga.
Kopumā pērn ceļu satiksmes negadījumos ievainoti 439 velosipēdisti un 130 mopēdisti, savukārt bojā gājuši attiecīgi 13 un trīs minēto transportlīdzekļu vadītāju. Pārsvarā šie negadījumi notiek saduroties ar citu transportlīdzekli – visbiežāk vieglo auto. Turklāt sadursmes ar velosipēdu ir trešais biežākais negadījumu veids, kurā satiksmes dalībnieki zaudē dzīvību – vairāk nekā 7% no visiem ceļu satiksmē bojā gājušajiem pērn bijuši velosipēdisti.
Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis norāda, ka ceļu satiksmē svarīga ir ne tikai savstarpējā cieņa, bet arī atbildība un pienākumi gan pret sevi, gan pret citiem. Viņš piebilst, ka velosipēdu un mopēdu braucēji ir vieni no pārgalvīgākajiem transportlīdzekļu vadītājiem: „Pērn velosipēdu un mopēdu vadītājiem par satiksmes noteikumu pārkāpumiem izrakstīti gandrīz 11 tūkstoši administratīvo protokolu. Mopēdistu pārkāpumu skaits audzis par 27% un vairāk nekā divkārt pārsniedz motociklistiem fiksēto pārkāpumu apjomu. Lielākā daļa pārkāpumu saistīta ar velobraucējiem un mopēdistiem noteikto prasību neievērošanu, vienlaikus piektā daļa vadītāju ir braukuši reibumā. Tāpēc, sākot ar šo gadu, mopēdu vadītājiem saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu piemēros tādus pašus sodus kā motociklu un auto transporta vadītājiem.”
CSDD ilggadējais partneris, apdrošināšanas sabiedrība ERGO novērojusi, ka šogad arī „negadījumu sezona” velosipēdistiem un mopēdu braucējiem sākusies agrāk nekā ierasts. „Šogad pirmais negadījums, kurā sadursmē ar vieglo auto cieta mopēdists, fiksēts jau februārī. Raksturīgi, ka gandrīz 70% mopēdu vai velosipēdu negadījumu notiek Rīgā un citās lielākajās Latvijas pilsētās, saduroties ar vieglo auto. Tas skaidrojams ar faktu, ka katru gadu pilsētās strauji pieaug tieši mopēdu un velosipēdu skaits. Vienlaikus tas nozīmē, ka arī autovadītājiem un kājāmgājējiem ir jāpielāgojas daudz intensīvākai satiksmei, lai izvairītos no potenciāli bīstamām situācijām,” skaidro ERGO valdes locekle Ingrīda Ķirse.
Kampaņas ietvaros visi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāti ar video un audio klipiem un vides reklāmām, kā arī īpašiem policijas reidiem. Savukārt ar apdrošināšanas sabiedrības ERGO atbalstu interneta vidē tiks radīta satiksmes dalībnieku „Cieņas skola”, kurā ikviens varēs ar humoru paraudzīties uz to kā komunicējam dažādās negaidītās situācijās uz ceļa un atraktīvā veidā apgūt cieņpilnu izturēšanos. Lai visiem ceļu satiksmes dalībniekiem atgādinātu par velosipēdistu atgriešanos uz ceļiem, demonstrētu iespējamās negadījumu sekas un pievērstu uzmanību drošai satiksmei, ar SIA „Statoil Fuel & Retail Latvia” atsevišķi koki Rīgas centrā pārvērsti par „velo kokiem” ar tajos „ielidojušiem” spilgtas krāsas velosipēdiem.
TOP Komentāri