Vairos zināšanas par patērētāju tiesībām Eiropas Savienībā
. 65% aptaujāto ir pārliecināti, ka strīdā ar pārdevēju par neapmierinošas preces piegādi neizdosies gūt sev labvēlīgu iznākumu. Vājās zināšanas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tikai katrs septītais aptaujātais iedzīvotājs kādreiz ir iegādājies preces no citā valstī reģistrēta internetveikala. Lai iedzīvotāji uzlabotu zināšanas par savām kā patērētāju tiesībām, Eiropas Komisija uzsākusi informatīvu kampaņu par jauno ES direktīvu par patērētāju tiesībām, kas stājās spēkā 13. jūnijā un vienlaikus norisināsies astoņās valstīs – Bulgārijā, Grieķijā, Itālijā, Kiprā, Latvijā, Polijā, Portugālē un Spānijā līdz pat 2014. gada beigām.
«Informatīvā kampaņa tiek īstenota tajās ES valstīs, kurās, saskaņā ar jaunāko Consumer Scoreboard pētījumu, patērētāju zināšanas par viņu tiesībām ir visvājākās. Tās ietvaros patērētājiem tiks stāstīts par jaunās direktīvasieviestajām izmaiņām, kā arī būtiskākā informācija tiks izplatīta ar plakātu, vides reklāmas, infografiku, animētu video sižetu un tematisku suvenīru starpniecību. Ikviens var iepazīties ar direktīvas nestajām izmaiņām interneta vietnē youreurope.eu,» stāsta Eiropas Komisijas Tieslietu ģenerāldirektorāta pārstāvis Mārtiņš Priedītis.
Latvijā Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC)un pētījumu centra SKDS kopīgi veiktā aptauja rāda, ka pēdējo trīs gadu laikā 32% respondentu vismaz vienreiz iegādājušies nekvalitatīvu preci, un tikai 41% aptaujāto uzskata, ka zina, kā rīkoties šādā situācijā. Nekvalitatīvās preces visbiežāk bijušas ikdienā vajadzīgas lietas – apavi, elektropreces, apģērbs un mobilie telefoni. «Neskatoties uz to, ka PTAC daudzus gadus iegulda lielas pūles patērētāju informēšanā, patērētāji vēl aizvien nepietiekami zina savas tiesības un tātad nespēj arī tās izmantot ikdienas situācijās. Šī kampaņa ir nepieciešama patērētāju informētības veicināšanai, sevišķi tādēļ, ka spēkā stājušās jaunas Eiropas Savienības mēroga likuma normas, kas skaidrāk nosaka gan uzņēmēja un patērētāja rīcību, iepērkoties internetā, gan izslēdz slēptu un netiešu izmaksu iekasēšanu, kā arī skaidrāk regulē digitālā satura iegādi. Mēs ceram, ka kampaņa iedrošinās patērētājus realizēt savas tiesības,» cerīgi uz kampaņu raugās Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa.
Kampaņas atklāšanas pasākumā ar savu pieredzi par iepirkšanos internetā dalījās arī vairāki sabiedrībā zināmi cilvēki – tehnoloģiju eksperts Reinis Zitmanis, aktrise Ieva Aleksandrova – Eklone un TV personība Ketija Šēnberga. Viņi arī neskopojās ar pavisam vienkāršiem un viegli īstenojamiem padomiem cilvēkiem, kuriem pirmais pirkums internetā vēl priekšā.
«Noteikti vispirms vajadzētu parunāties ar draugiem, kuri jau kādreiz iepirkušies internetā. Rūpīgi jāizlasa pārdevēja vietnē publicētie noteikumi, nenāks par ļaunu informāciju pameklēt arī iepirkšanās blogos. Nevajadzētu iet šaubīgajās lapās, lai arī cenas tur ir kārdinošas. Jāskatās, vai interneta veikala izskats pārliecina. Šaubu gadījumos, īpaši iepērkoties no privātpersonām, vajadzētu vismaz pakonsultēties ar kādu zinošāku cilvēku,» iesaka prātīgā pircēja Ketija Šēnberga, kura interneta veikalos bieži iegādājas apģērbus un modes lietas.
Jāatzīmē, ka jaunā direktīva par patērētāju tiesībām aizstāj iepriekšējās (1985. un 1997.g.) direktīvas par ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas noslēgtiem līgumiem un distances līgumiem. Tā paredz patērētāja informēšanu vēlpirms līguma noslēgšanas un tiesības atteikties no distances vai ārpus veikala noslēgta līguma. Būtisks jaunievedums ir informācijas prasības patērētāju aizsardzībai pret slēptām izmaksām un vienots 14 dienu atteikuma tiesību termiņš visās ES dalībvalstīs. Tāpat direktīva nosaka saīsinātu termiņu (14 dienas) veikto maksājumu atlīdzināšanai patērētājam un precīzus noteikumus par preču atpakaļ sūtīšanas izmaksām. Stājies spēkā aizliegums izmantot paaugstinātas maksas telefona numurus klientu sūdzību vai citu jautājumu gadījumā attiecībā uz noslēgto darījumu.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri