Tikai 23% Latvijas iedzīvotāju apēd dienā rekomendēto augļu un dārzeņu devu

Lai arī vairums – 83% – Latvijas iedzīvotāju savu augļu un dārzeņu patēriņu kopumā vērtē kā labu, tikai 23% atzīst, ka uzņem dienā rekomendēto augļu un dārzeņu devu – 500 gramu*, liecina Rimi veiktā aptauja Baltijas valstīs**. To apliecina arī Rimi pārdošanas dati, kas parāda, ka pircēji patērē vidēji vien 150 gramu augļu un dārzeņu ieteicamo 500 gramu vietā. 

56% iedzīvotāju atzīst, ka augļu un dārzeņu patēriņš kopumā ir pieņemams, taču varētu būt labāks. Savukārt vairāk nekā trešā daļa jeb 34% apēd krietni mazāk augļu un dārzeņu, nekā dienā rekomendēts. Kā galvenos salīdzinoši mazā patēriņa iemeslus iedzīvotāji min īso uzglabāšanas laiku (29%), savus paradumus (nav pieraduši ēst augļus un dārzeņus – 26%), augsto cenu (21%), kā arī pārliecības trūkumu par kvalitāti un bažas par lielu pesticīdu daudzumu (19%). Toties motivējoši faktori būtu atlaides vai pastāvīgi zemāka cena (58%), augstāka produktu kvalitāte (45%), kā arī iedvesma receptēm un padomiem, kā ātri, vienkārši un garšīgi pagatavot maltīti no augļiem un dārzeņiem (30%).

“Kopš Covid-19 pandēmijas sākuma esam novērojuši pieaugošu pieprasījumu pēc augļiem un dārzeņiem. Galvenie iemesli tam, protams, ir bijuši darbs no mājām un ēšanas ierobežojumi ārpus mājas. Pandēmijas sākuma posmā cilvēki iegādājās daudz citrusaugļu, kas ir vispārzināms C vitamīna avots, kā arī ābolu un kartupeļu, kurus var ilgāk uzglabāt. Savukārt 2021. gadā pieprasījums pēc šīm kategorijām kritās un atgriezās pirmspandēmijas līmenī, toties auga interese par ogām, melonēm, vīnogām. Domājams, tas skaidrojams ar to, ka daudzie ierobežojumi un izklaides trūkums ļāva cilvēkiem ietaupīt daudz naudas, tāpēc viņi varēja atļauties sevi palutināt. Tāpat gan pērn, gan aizpērn nemainīgi augsts pieprasījums saglabājies pēc dārzeņiem. Rimi diendienā strādā, lai atbalstītu savus pircējus šajās izvēlēs, tāpēc pastāvīgi paplašina sortimentu un nodrošina svaigus, kvalitatīvus, daudzveidīgus produktus, – cik vien iespējams, no vietējo audzētāju dārziem, ko ļoti novērtē mūsu pircēji,” stāsta Rimi Latvia kategoriju departamenta direktors Milans Blūms.

Latvijā vispirktākie augļi un dārzeņi gadu no gada ir tomāti, banāni un salāti. Pieprasītākie augļi visa gada garumā ir banāni, mandarīni, arbūzi un avokado, un aptauja liecina, ka pircēji sevišķi novērtē Rimi privātās preču zīmes produktus no šīm kategorijām. Savukārt dārzeņu sortimentā nepārspēti ir Rimi zīmola tomāti un gurķi, un vienmēr īpaši pieprasīta ir vietējo audzētāju produkcija.

“Augļi un dārzeņi ir izteikti sezonāla kategorija. Visiespaidīgākie pārdošanas rezultāti parasti novērojami decembrī, pateicoties Ziemassvētkiem un mandarīniem; arī pavasarī redzam diezgan lielu pieaugumu, īpaši kategorijās, kur ienākas svaiga raža – salāti, redīsi, burkāni, kāposti. Dažus produktus sezonalitāte ietekmē mazāk, piemēram, banāni ir diezgan populāri visu gadu, lai gan ziemā ir vērojams apjoma pieaugums, kas krītas vasarā, kad pieejamas dažādas alternatīvas – melones, arbūzi, augļi ar kauliņiem, ogas. Vismazākais pieprasījums pēc augļiem un dārzeņiem parasti ir septembrī, bet tas arī ir saprotams, jo tas ir ražas laiks, kad daudz dažādu gardumu ienākas pašu iedzīvotāju dārzos,” skaidro Milans Blūms.

Viņš piebilst – salīdzinājumā ar Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju paradumiem, Latvijas pircēji ir lielāki patrioti un dod priekšroku vietējai produkcijai, savukārt retāk pērk ekoproduktus vai bioproduktus.

*Veselības ministrijas ieteikumi dārzeņu, augļu un ogu lietošanai uzturā

** Aptauju par iedzīvotāju augļu un dārzeņu patēriņa paradumiem veicis Solid Data 2022. gada janvārī, aptaujājot 810 Latvijas iedzīvotājus 18–69 gadu vecumā.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar