Te sniegs, te lietus – ieteikumi autobraucējiem mainīgajā pavasarī
Četri plaukstas lieluma laukumi – tas ir viss, kas notur automašīnu uz ceļa. Īpaši pavasarī, kad laikapstākļi un gaisa temperatūra ir ļoti mainīga – no rīta snieg, pēcpusdienā atkusnis, bet vakarā līst – ir jāpievērš pastiprināta uzmanība automašīnas tehniskajam stāvoklim, īpaši – riepām. Kā mainīgos apstākļos ceļu satiksmē pārvietoties atbildīgi un droši, skaidro Drošas braukšanas skolas un Circle K eksperti.
“Pavasarī bieži līst un ceļi kļūst slapji, tāpēc braukšanai neatbilstoša riepu izvēle var radīt ļoti bīstamu fenomenu – akvaplanēšanu. Riepas ar neatbilstošu spiedienu var zaudēt saķeri ar ceļa virsmu, kas rada tādu pašu efektu kā auto slīdēšana uz ledus,” stāsta Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks. “Savukārt, pie +4°C atzīmes auto bieži vien brīdina par papildu piesardzību uz ceļa, tas ir tāpēc, ka termometra stabiņš var noslīdēt zem 0°C un uz ceļiem veidoties apledojums.”
Bez steigas – automašīnas riepas vēl paspēsim nomainīt
Katru gadu ir lērums autovadītāju, kas pie pirmās iespējas steidzas mainīt ziemas riepas uz vasaras riepām. Tāpat, ielās parādās arī “vasaras braucēji”, kas ziemas laikā neizvēlas pārvietoties ar savu auto un dod priekšroku sabiedriskajam transportam.
“Šādu autobraucēju pievienošanās satiksmei bieži vien rada satiksmes negadījumu risku. Lai cik jaunas un tehniski labā stāvoklī būtu automašīnas vasaras riepas, aukstos un sniegotos darbadienu rītos ar tām nevar pilnvērtīgi piedalīties satiksmē,” atgādina Jānis Vanks. Šādos gadījumos atliek vien atstāt savu spēkratu mājās un labāk izvēlēties sabiedrisko transportu, nevis pakļaut pārējos satiksmes dalībniekus nevajadzīgiem riskiem.
Kas jāņem vērā, mainot riepas?
Kad runa ir par riepu maiņu uz vasaras sezonu – mūsu platuma grādos ieteicams vadīties pēc principa – labāk vēlāk, nekā pie pirmās izdevības. Lai gan uz vasaras riepām var pāriet jau no 1. marta, labāk to darīt tikai tad, kad dienas vidējā gaisa temperatūra sasniedz +7°C. Savukārt, ziemas riepas ar radzēm Latvijā atļauts lietot līdz 1. maijam.
Ja ziemas riepas tiek mainītas uz pērnās sezonas vasaras riepām, tad noteikti jāpievērš uzmanība:
-
Protektora dziļumam – likumā noteiktais minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 mm, bet tik sekls protektors ievērojami palielina akvaplanēšanas riskus lietus laikā;
-
Riepu vecumam – izmantot riepas, kas vecākas par 5 – 6 gadiem, nevajadzētu. Gumija ar laiku zaudē savas īpašības un veiktspēju, tāpēc būtiski samazinās to efektivitāte;
-
Riepu nodilumam – tam jābūt vienmērīgam. Nevienmērīgs nodilums būtiski ietekmē automašīnas vadāmību;
-
Gaisa spiedienam – atbilstošs gaisa spiediens riepās nodrošinās efektīvu automašīnas vadāmību un palielinās riepu veiktspēju bremzēšanas laikā.
Mazākam degvielas patēriņam seko līdzi spiedienam riepās
Gaisa spiediens riepās ietekmē automašīnas vadāmību – patukša riepa var vilkt automašīnu uz vienu vai otru sānu, tāpēc brīdinājumus par nepietiekamu vai nevienmērīgu gaisa spiedienu riepās ignorēt nedrīkst. “Atbilstošs gaisa spiediens riepās ne tikai uzlabo braukšanas komfortu un drošību, bet samazina degvielas patēriņu,” stāsta Gatis Titovs, Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs. “Spiedienu riepās var pārbaudīt ikvienā Circle K degvielas uzpildes stacijā, un riepas uzpumpēt, ja ceļā rodas tāda nepieciešamība. Šādu pārbaudi iesakām veikt vismaz reizi mēnesī, pārbaudot arī rezerves riteni.”
Laiks jaunām vējstikla slotiņām
“Katru pavasari uzpildes stacijās iebrauc pāris autovadītāji, kas nav laikus nomainījuši vējstikla slotiņas un diemžēl stiklā jau redzami skrāpējumi,” atklāj Gatis Titovs. “Ziemā slotiņas ļoti ātri nolietojas, jo tiek izmantotas daudz biežāk, tāpēc pavasarī ieteicams pievērst uzmanību slotiņu tīrīšanas kvalitātei – ja uz vējstikla paliek netīrumu strīpas vai slotiņu gumija ieplaisājusi – ir laiks jaunu iegādei,” tā Gatis Titovs. Vējstikla slotiņas ieteicams mainīt reizi sešos mēnešos, bet ne retāk kā reizi gadā.
Attēls: publicitātes
TOP Komentāri