Pieteikšanās mājokļa kredītam: ko un kāpēc banka vēlas zināt par klientu?
Gan bankai, gan klientam ir svarīgi, lai mājokļa kredīta atmaksa noritētu bez aizķeršanās, tāpēc pirms aizdevuma piešķiršanas bankai jānoskaidro, kāda ir klienta kredītspēja jeb iespējas atmaksāt aizdevumu. Tas ļaus bankai izveidot klientam atbilstošāko piedāvājumu un nosacījumus. Luminor eksperts Kaspars Lukačovs skaidro, kāda informācija bankai ir nepieciešama un kā tiek novērtēta klienta kredītspēja.
Kādi dati ir svarīgi bankai?
Būtiskākais, kas bankai jāzina, lai varētu izvērtēt kredīta pieteikumu, ir klienta ienākumi, izdevumi, finanšu saistības un kredītvēsture. Daļu no šīs informācijas banka var iegūt no dažādiem reģistriem, taču, lai tas būtu iespējams, klientam vispirms jāsniedz bankai apliecinājumi un piekrišanas attiecībā uz viņa datu apstrādi. Papildus vispārējiem personas datiem bankai nepieciešams uzzināt arī informāciju par personas ģimenes stāvokli, apgādājamo skaitu, izglītības līmeni un darba attiecībām, jo visi šie faktori var ietekmēt kredīta apmēru un klienta spēju veikt kredītmaksājumus.
Lai būtu pārliecība, ka klients varēs ilgtermiņā uzņemties kredītsaistības, banka izvērtē arī viņa ienākumu avotu stabilitāti – kāda ir klienta profesija, cik ilgs ir darba stāžs, kādā nozarē strādā, vai viegli ir atrast darbu šajā jomā. Ja klients saņem ienākumus no paša pārvaldīta uzņēmuma, banka var pieprasīt arī papildu informāciju par uzņēmumu.
Lai aprēķinātu maksimālo pieejamo aizdevuma summu, ir svarīgi, lai klients kredīta pieteikumā norādītu visus oficiālos ienākumu avotus. Tostarp, piemēram, ienākumus no īpašuma izīrēšanas, pabalstus un dividendes.
Ja klienta īpašumā jau ir kādi aktīvi, tos var izmantot, lai samazinātu kredīta pirmo iemaksu. Kā nodrošinājums var būt, piemēram, nekustamais īpašums, kam ir jāveic novērtējums, lai banka gūtu pārliecību par tā vērtību.
Luminor eksperts norāda, ka visi dati, ko klients sniedz bankai, ir noslēpums un banka tos neizpauž un neizmanto citiem mērķiem, kā vienīgi konkrētā kredīta pieteikuma izskatīšanai un bankas privātuma politikā norādītajiem mērķiem.
Kur banka var iegūt informāciju par klienta finansiālo stāvokli?
Izvērtējot kredīta pieteikumu, banka pārskata klienta pēdējo sešu mēnešu konta izrakstu – ienākumus un izdevumus –, lai pārliecinātos, vai klientam ir pietiekami daudz brīvu naudas līdzekļu, lai varētu segt ikmēneša kredītmaksājumus. Ja konta izrakstā redzams, ka klientam ir grūtības veikt maksājumus, vai paradās citi riski, banka var pieprasīt konta izrakstu par ilgāku laika posmu.
Kredīta maksājumi mēnesī var sasniegt pat pusi no ienākumiem, tāpēc svarīgi, lai klientam būtu uzkrājumi, kas kalpotu kā drošības spilvens neparedzētām situācijām. Banka ar klientu pārrunā visus iespējamos riskus un uzkrājumu nozīmi, lai abas puses būtu drošas, ka klientam neradīsies grūtības veikt maksājumus arī gadījumā, ja klients zaudētu darbu, ja paaugstinātos procentu likmes vai notiktu ekonomikas svārstības.
Banka neinteresējas par pirkumiem un citu personisku informāciju
Reizēm klienti baidās, ka banka uz viņiem skatīsies ar aizdomām, ja konta izrakstā būs redzami tēriņi spēļu zālēs, bāros, naktsklubos vai loterijas biļešu iegāde. Taču patiesībā banka konta izrakstos ņem vērā tikai patiešām riskantas un aizdomīgas tendences – piemēram, ja redzams, ka klients spēļu zāles apmeklē regulāri un tērē tajās ievērojamu daļu no naudas līdzekļiem, jo tas var liecināt par risku nokļūt finanšu grūtībās.
Arī atkārtota ātro kredītu izmantošana, lai segtu esošos aizdevumus vai citus parādus, var norādīt uz finanšu problēmām, tāpēc banka var lūgt paskaidrot, kādam mērķim aizdevumi ņemti un vai konkrētajā gadījumā tas bijis labākais risinājums. Vienreiz ņemts un savlaicīgi atmaksāts ātrais kredīts visdrīzāk neietekmē klienta kredītspēju, taču atkārtota šādu kredītu izmantošana un problēmas ar to atmaksu var likt bankai apšaubīt klienta spēju tikt galā ar jaunu aizdevumu.
Foto: ilustratīvs (pexels.com)
TOP Komentāri