Pētījums: negatīvie komentāri internetā cilvēkiem izraisa sliktu garastāvokli

Latvijas iedzīvotāji atzīst, ka internetā saņemtie negatīvie komentāri par viņu nodarbošanos, hobijiem, ģērbšanās stilu un uzskatiem ietekmē viņu psihoemocionālo veselību, radot sliktu garastāvokli (52%), dusmas (32%), mazvērtības izjūtu (28%) un stresu (24%), liecina mobilo sakaru operatora “Tele2” #sekosev sociālās kampaņas ietvaros veiktais pētījums. Katrs trešais iedzīvotājs (36%) arī atzīst, ka negatīvie komentāri viņos rada motivāciju un vēlmi pierādīt pretējo.

Visasāk negatīvus komentārus internetā uztver jaunieši vecumā no 18 līdz 25 gadiem – 61% tie rada sliktu garastāvokli, 39% – mazvērtības sajūtu, 29% – stresu, 28% – dusmas. Vienlaicīgi motivācija un vēlmi pierādīt pretējo, kā arī pastāvēt par savu pārliecību ir 28% jauniešu.

“Tiklīdz cilvēkam ir kaut nelielas problēmas ar pašpārliecinātību un ir neticība tam, ko dara, tā dažādu apkārtējo lietu ietekme, t.sk. negatīvo komentāru, ir daudz spēcīgāka. Nav īsti viena brīnumlīdzekļa, kas palīdzētu cilvēkam sagatavoties dzīvei un kritikai digitālajā vide, kas tur neizbēgami būs. Tas drīzāk ir treniņš ar sevi. Vai esi pārliecināts, piemēram, par savu seksualitāti, hobiju, profesijas un attiecību izvēli, politisko un reliģisko pārliecību utt. Ja par kādu no šiem jautājumiem cilvēks jūtas nepārliecināts, bet komunicē par to sociālajos tīklos, tad jebkurš komentārs var izsist no līdzsvara. Diemžēl sociālajos tīklos nav iespējams uzlikt filtru, kas ļauj saņemt tikai pozitīvos un atbalstošos komentārus,” norāda Artūrs Miksons, ārsts-psihoterapeits, Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētājs.

Kā noskaidrots pētījumā, Latvijas iedzīvotāji, saņemot negatīvus komentārus internetā, lielākoties cenšas tos ignorēt (57%), pārtrauc kontaktēties ar konkrēto cilvēku (31%) vai aizstāvas (25%). Katrs piektais (20%) iedzīvotāju atzīst, ka ir arī pārtraucis draudzību nepatīkamu komentāru internetā dēļ. Jauniešu vidū šis procents ir lielāks (26%).

Interesanti, ka, jo vecāks cilvēks, jo negatīvie komentāri viņu ietekmē mazāk. Turklāt vecākiem cilvēkiem ir lielāks spīts un motivācija cīnīties par savu taisnību un pārliecību, ko var skaidrot ar drošāku un stabilāku stāvokli sabiedrībā.

“Modernie komunikāciju rīki ir devuši mums ļoti plašas un vērtīgas iespējas. Vienlaicīgi digitālā vide mums visiem ir salīdzinoši jauna un mēs vēl tikai mācāmies un apgūstam pareizos uzvedības modeļus tajos. Taču ir skaidrs, ka empātija un spēja iejusties otra cilvēka ādā ir īpašības, kas ir svarīgas visur un vienmēr, un ar kampaņas #sekosev palīdzību mēs to vēlamies atgādināt,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.

Sociālajā kampaņā #sekosev, kuras mērķis ir motivēt un iedrošināt jauniešus sekot saviem mērķiem un idejām, neskatoties uz negatīvajiem komentāriem, ar savu pieredzi dalās arī vairāki viedokļu līderi, kuri ir piedzīvojuši un piedzīvo līdzīgas situācijas – Jānis Krīvēns jeb @Krivenchy, Beāte Bērziņa jeb @betabeidz, Samanta Tīna, Indra Salceviča un Arstarulsmirus. 

Lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju, īpaši jauniešu, attieksmi pret komentāriem internetā, mobilo sakaru operators “Tele2” veica pētījumu sadarbībā ar “BERG Research” šī gada jūlijā, un tajā piedalījās 509 respondenti. Pētījums veikts “Tele2” sociālās kampaņas #sekosev ietvaros, kas ilgs līdz septembrim un kurā uzņēmums ar pozitīviem stāstiem iedrošinās jauniešus negatīvos komentārus internetā ignorēt vai arī izmantot kā motivāciju turpināt savus mērķus.

Foto: pexels.com

TOP Komentāri

avatar