Personāla speciāliste atklāj, kādi darbinieki uzņēmumā jānotur par katru cenu
Vasaras beigas Latvijā ir viens no diviem aktīvākajiem personāla migrācijas posmiem. Siltajos mēnešos izmantojuši iekrātās atvaļinājuma nedēļas, atpūtušies un pārcilājuši prātā profesionālās izaugsmes vēlmes, daļa darbinieku augusta beigās un septembrī izlemj mainīt darba vietu. Darbaspēka migrācija uzņēmumiem rada problēmas, jo ātri jāsameklē un jāapmāca vairāki jauni speciālisti, tādēļ vēlams jau laikus identificēt, kurus darbiniekus censties noturēt par katru cenu un kuru pārliecināšanai lieki netērēt enerģiju.
Priekšroka motivētajiem
«Personāla atlasē lielākoties atzinīgi tiek novērtēta darbinieka motivācija, vēlme pilveidoties un interese par darbu, par biznesa izaugsmi,» ar profesionāļu skatījumu uz darbaspēku iepazīstina personālvadības konsultāciju un pētījumu kompānijas Fontes klientu konsultante vadītāju atlases jautājumos Ineta Žilvinska. «Darba devējs parasti cenšas noturēt un ciešāk piesaistīt uzņēmumam ekskluzīvos profesionāļus — biznesam nozīmīgos jeb kritiski svarīgos darbiniekus vai darba tirgū unikālos ekspertus. Pret šiem darbiniekiem uzņēmums var būt gatavs izrādīt lielāku iecietību, piemēram, pret viņu negatīvajām personības izpausmēm.»
Izvērtējot darbiniekus, kuriem nepiemīt unikālas, reti sastopamas zināšanas, darba devējs lielu nozīmi piešķir personības īpašībām. No diviem vienāda profila darbiniekiem ar līdzīgām iemaņām priekšroka tiks dota jaukākajam, kolektīvā patīkamāku atmosfēru veidojošam. Ja darbiniekam ar vadību neveidojas savstarpēja sapratne, tad var zust pamatojums sadarbības turpināšanai, pat ja profesionāļa darba sniegums ir teicams. Nesaderība, nespēja sastrādāties, savstarpēja nesaprašanās veicina abpusēju demotivāciju un paaugstina neapmierinātību.
Darba tirgū aizvien svarīgākas kļūst pašdisciplīnas prasmes. Viena no prasībām, ko darba devējam izvirza darba tirgū ienākošie jaunākās paaudzes darbinieki, ir iespēja vismaz vienu dienu nedēļā strādāt attālināti, un daudzās profesijās attālinātais darbs ir pat efektīvāks par strādāšanu birojā, ja vien darbinieks pats spēj organizēt savu darbu.
Lielāka nozīme personības izaugsmei
«Cilvēkiem ir jāmācās vienmēr mācīties. Šajā straujās attīstības laikmetā tas ir pats svarīgākais. Lai cik gudri mēs paši sev šķistu, jauni izaicinājumi kā profesionālajā, tā personiskajā dzīvē ienāk ļoti ātri, un mums jābūt tam gataviem. Tādēļ šodien potenciālajiem darbiniekiem ir daudz jāstrādā ar savām personiskajām iemaņām, emocionālo inteliģenci. Darba devējs sagaida, ka pieaudzis cilvēks pats pratīs tikt galā ar stresa situācijām. Jāmācās ieklausīties savā ķermenī, lai laikus pamanītu veselības traucējumus un varētu tos novērst. Cilvēkiem arī jāapzinās biznesa un tehnoloģiju attīstības virzieni un jāapgūst atbilstošās prasmes rīkoties ar tām. Mākslīgais intelekts pasaulē kļūs aizvien nozīmīgāks, tādēļ uzvarētāji būs tie, kuri pratīs izmantot tā spējas savā labā,» pieredzē dalās Latvijā populārākās grāmatvedības un uzņēmuma vadības sistēmas Tildes Jumis biznesa attīstības vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Necenšas noturēt «toksiskos»
Parasti bez ilgas tiepšanās uzņēmums ļauj aiziet tā dēvētajiem rigidajiem darbiniekiem jeb tiem, kuri nevēlas apgūt jaunas prasmes, tajā skaitā IT sistēmas, nevēlas pielāgoties procesu digitalizācijai, efektivizācijai un nespēj elastīgi reaģēt uz biznesa pārmaiņām. Viegli tiek palaisti arī tie, kuri ir gatavi izdarīt tikai kritisko minimumu un neizrāda iniciatīvu, kā arī tie, kuri nespēj efektīvi sadarboties ar citiem uzņēmuma darbiniekiem vai klientiem.
Tāpat uzņēmums necīnīsies par «toksiskajiem» darbiniekiem, kuri sabotē iekšējo kultūru un vidi, piemēram, aprunā, kritizē vadību vai citus darbiniekus, rada intrigu pilnu gaisotni. Uzņēmums var ļaut aiziet pat talantīgiem un spējīgiem darbiniekiem arī motivācijas trūkuma dēļ.
Foto: ilustratīvs (pexels.com)
TOP Komentāri