Pārmaiņu virzītāji: kas ir palīdzējis attīstīties mazumtirdzniecības tehnoloģijām?

Jaunākās tendences, globāli notikumi un progress inovācijās maina sabiedrības vēlmes un paradumus, veidojot labvēlīgu augsni arī jaunu tehnoloģiju attīstībai. Aizvadīto gadu laikā pircēji bija spiesti apgūt interneta iespējas un plašumus. Daudzos gadījumos šie jaunie iepirkšanās paradumi ir saglabājušies, pircējiem novērtējot komfortu, ko sniedz produktu atlase no dīvāna un saņemšana turpat pie mājas durvīm. Par to, kas ir bijuši galvenie mazumtirdzniecības tehnoloģiju virzītājspēki un ko varam gaidīt tuvākajā nākotnē, stāsta “StrongPoint” Baltijas mazumtirdzniecības foruma eksperti.

Straujākā attīstība mazumtirdzniecības sektorā

Viens no ietekmīgākajiem pārmaiņu virzītājiem neapšaubāmi bija Covid-19 pandēmija un slimības izplatības mazināšanai īstenotie ierobežojumi gan Latvijā, gan pasaulē. Vairums mazumtirdzniecības veikalu bija spiesti meklēt alternatīvus risinājumus, lai nodrošinātu preču apriti. Tāpēc vēsturē lielāko pieprasījumu piedzīvoja tiešsaistes iepirkšanās, cilvēkiem iegādājoties sezonālo apģērbu, kā arī citus ikdienā svarīgus produktus un preces internetā.

Līdz ar straujo pieprasījumu mazumtirdzniecības uzņēmumi veica apjomīgas investīcijas savu interneta platformu attīstībā, nodrošinot ne tikai efektīvāku pirkumu komplektēšanu, bet arī piegādi, lai pircēji savus pirkumus varētu saņemt sev vēlamā vietā pēc iespējas ātrāk. Pandēmijas ietekmē pircēji piespiedu kārtā varēja novērtēt, cik viegli var veikt pārtikas un sadzīves preču pasūtījumus internetā, neveltot papildu laiku braukšanai uz veikalu un produktu atlasei paša spēkiem. Tagad redzam, ka arvien vairāki pārtikas preču piegādātāji sacenšas savā starpā, lai piesaistītu klientus ar piegādi pat 15 minūšu laikā,” skaidro Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs.

Runājot par nākotnes attīstību, eksperts prognozē, ka turpmāk šajā jomā redzēsim vēl lielāku mākslīgā intelekta attīstību. Tiem pircējiem, kas veic regulāros pārtikas pirkumus internetā, jau tagad ir iespēja saņemt personalizētu atlaižu piedāvājumus iemīļotākajiem produktiem, kā arī atgādinājumus par biežāk pirktajām precēm. Nākotnē redzēsim, kā arvien vairāk mākslīgais intelekts asistēs šādu ikdienas uzdevumu veikšanā, piedāvājot iespēju iepirkties virtuālajā pasaulē, lai atvēlētu vairāk laika personīgajiem vai darba pienākumiem.

Efektīvāk un videi draudzīgāk

Neatsveramu lomu mazumtirdzniecības tehnoloģiju attīstībā ieņem arī iespēja palīdzēt uzņēmumiem kļūt videi draudzīgākiem. Klimata pārmaiņas ir viena no galvenajām tēmām pasaulē un satrauc arvien lielāku sabiedrības daļu Latvijā, tāpēc arī mazumtirdzniecības uzņēmumi meklē veidus, kā samazināt savu ietekmi uz vidi un izmantotu esošos resursus efektīvāk.

Pirmais solis šajā virzienā ir papīra izmantošanas samazināšana. Jau tagad vairākos veikalos Latvijā varam novērot elektroniskās cenu zīmes, kas ietaupa ne tikai vērtīgo papīra resursu, bet arī samazina darbinieku stundas, kas parasti tiek veltītas cenu zīmju maiņai un dažādu akcijas preču izcelšanai. Nākotnē ar šādām cenu zīmēm varēsim ne tikai izcelt labākās cenas, bet arī ar iebūvētiem kameru sensoriem ziņot darbiniekiem par nepieciešamību papildināt produktus plauktā vai reaģēt uz konkrēta produkta derīguma termiņa tuvošanos beigām. Tādā veidā mazumtirgotāji varēs ātrāk piešķirt atlaidi precēm, kurām ir īsāks derīguma termiņš, lai mazinātu pārtikas atkritumu veidošanos un dodot iespēju to iegādāties par izdevīgāku cenu, kādam, kam tas varbūt ir īpaši vajadzīgs,” norāda U. Začs.

Vairāk automatizētu procesu

Resursu efektīvāku izmantošanu motivē arī ekonomiskā situācijā, it sevišķi Latvijā, kur inflācija joprojām saglabājas vidēji augstāka nekā citās Eiropas valstīs. Tāpēc jau tagad redzam, ka tiek veiktas iekārtu maiņas uz energoefektīvākām un arī apgaismojumam tiek meklētas ilgtspējīgākas alternatīvas.

Dārgie energoresursu maksājumi un darbinieku stundas īpaši veicinās lielāku veikalu automatizācijas tehnoloģiju attīstību. “Dažādu ikdienas rutīnu automatizācija, kā, piemēram, veikala plauktu papildināšana ar precēm, pirkumu komplektēšana vai cenu maiņa, ļauj izmantot vērtīgās darbinieku stundas klientu apkalpošanai un konsultēšanai, tādējādi nodrošinot personalizētāku pieeju, kamēr ierastie rutīnas pienākumi tiek uzticēti tehnoloģijām. Tādā veidā mazumtirgotājs var ne tikai efektīvāk izmantot veikala resursus, bet arī uzlabot iepirkšanās pieredzi veikalā,” norāda mazumtirdzniecības tehnoloģiju eksperts.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar