Pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100 %, pieaugušas patērētāju problēmas iepērkoties
Iepirkšanās internetā aug nepieredzēti strauji, un tas rada problēmas gan patērētājiem, gan tirgotājiem. Nepilnīgas zināšanas par patērētāju un komersantu tiesībām un pienākumiem izraisa nevērību un kļūdas, kuru rezultāts ir nepatīkami pārdzīvojumi un naudas zaudējums. Lai tirdzniecība un iepirkšanās tiešsaistē nesagādātu raizes, Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (turpmāk — ECC Latvia), kas ir Patērētāju tiesību aizsardzības centra struktūrvienība, atgādina tirgotājiem un patērētājiem viņu pienākumus un tiesības.
Iepirkšanas tiešsaistē, it sevišķi ņemot vērā jaunos ierobežojumus un gaidāmos svētkus, kļūst teju par katra Latvijas iedzīvotāja ikdienas neatņemamu sastāvdaļu, taču lielais sūdzību un konsultāciju pieprasījumu skaits ļauj secināt, ka šai tendencei neesam pietiekami gatavi. Gan PTAC, gan ECC Latvia darbinieki atzīst, ka gan patērētāju, gan komersantu zināšanas par godprātīgu un korektu tirdzniecību tiešsaistē ir nepilnīgas, turklāt pieaug negodprātīgu tirgotāju skaits, un tas rada papildu problēmas, iepērkoties internetā. Šonedēļ ECC Latvia un PTAC ir uzsācis patērētāju un tirgotāju tiesību un pienākumu skaidrošanai veltītu kampaņu, lai veicinātu abu pušu izglītotību un tādējādi novērstu nepatikšanas tiešsaistes tirdzniecībā.
Latvijas Tirgotāju asociācijas sniegtā informācija liecina, ka pēdējā mēneša laikā pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100 %. ECC Latvia direktore Aija Gulbe komentē: „Jāatzīst, ka līdz ar tiešsaistes tirdzniecības darījumu skaita pieaugumu aug arī sūdzību un konsultāciju pieprasījumu skaits. Šī gada 11 mēnešos esam konsultējuši gandrīz 1000 Latvijas un citu ES valstu patērētāju, kur lielākajā daļā gadījumu preces vai pakalpojumi bija iegādāti interneta vidē. Pagājušajā gadā šajā pašā laika periodā bijām snieguši 566 konsultācijas, kas ir par pusi mazāk. Problēmas, ar kurām saskārušies patērētāji, pārsvarā ir saistītas ar nepietiekamām zināšanām par atteikuma tiesībām, preču nepilnīgu piegādi vai nepiegādi. Ir novērojama nepatīkama tendence negodprātīgu tirgotāju kontekstā — arvien biežāk patērētāju sūdzības ir saistītas ar krāpnieciskiem interneta veikaliem, kas ļauj secināt, ka daudziem diemžēl nepietiek zināšanu, lai pazītu tādus negodprātīgus tirgotājus.”
Saskaņā ar šogad SIA Gemius Latvia veiktā pētījuma „E-komercijas tirgus Latvijā” datiem un PTAC novērojumiem, sniedzot konsultācijas un apstrādājot sūdzības, arī centra pieredze apstiprina šo neiepriecinošo tendenci. PTAC direktore Baiba Vītoliņa secina: „Veicot pētījumu, noskaidrojām, ka tirdzniecība tiešsaistē tiešām ir gandrīz ikviena latvieša ikdiena — 92 % respondentu pēdējo 6 mēnešu laikā bija veikuši vai plānoja veikt kādu pirkumu internetā. Aicināti dalīties problēmās par iepirkšanos tiešsaistē, respondenti atzīmēja, ka tās bieži ir saistītas ar piegādi un informācijas trūkumu, taču centra pieredze ļauj secināt, ka arvien biežāk pircēji saskaras ar negodprātīgiem pārdevējiem. Šogad jau esam saņēmuši vairāk kā 800 sūdzību, ka netiek piegādātas patērētāju pasūtītās preces, bet pārdevējs neatmaksā naudu, kā arī neatbild uz patērētāju pieprasījumiem. Turklāt 2020. gada novembrī komersantu vidū veiktais pilotpētījums liek secināt, ka tirgotājiem ir nepilnīgas zināšanas par to, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā.”
Apzinoties, ka ieviesto ierobežojumu un svētku kontekstā tirdzniecība tiešsaistē noteikti augs, tika nolemts atgādināt patērētāju un komersantu tiesības un pienākumus. Kampaņu ir paredzēts īstenot divos izglītojošos posmos: palīdzēt patērētājiem spēt pazīt uzticamas iepirkšanās vietnes un atgādināt tirgotājiem, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā. Visi interesenti ir aicināti sekot līdzi kampaņas norisei, izmantojot tēmturi #pērcgudri, kā arī iepazīstoties ar informāciju https://www.percgudri.lv/iepirksanas-interneta/ .
Konteksts:
Katrā ES valstī, kā arī Islandē, Norvēģijā un Apvienotajā Karalistē ir Eiropas Patērētāju informēšanas centrs, tie kopā veido ECC-Net. ECC-Net informē patērētājus Eiropā par viņu tiesībām un sniedz bezmaksas palīdzību pārrobežu problēmu risināšanā. ECC-Net līdzfinansē Eiropas Komisija. Plašāka informācija https://www.eccnet.eu/
Foto:pexels.com
TOP Komentāri