Mūsdienās pedagoga darbs bez digitālajām prasmēm nav iespējams

Lai ikdienā strādātu ar jauniešiem, kuri ar tehnoloģijām ir “uz tu”, arī pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem nepieciešams pilnveidot savas prasmes un zināšanas, īpaši tehnoloģiju pratību. Mūsdienās vairs nav iespējams pilnvērtīgi vadīt mācību stundas bez šādām zināšanām. Protams, tehnoloģijas nav jāintegrē katrā stundā, tomēr tās ievērojami atvieglo sagatavošanos stundām un palīdz taupīt laiku. Atvēlot laiku tehnoloģiju apgūšanai, ilgtermiņā varēs ietaupīt laiku un daudzas lietas paveikt ātrāk. 

Prasmes, ko pielietot ikdienas darbā

Gan man, gan daļai kolēģu motivāciju apgūt ko jaunu tieši tehnoloģiju jomā lielā mērā radīja pandēmija. Attālinātās mācības bija skaidrs signāls, cik svarīgas ir digitālās prasmes, un, ka steidzami nepieciešams tās pilnveidot. Izvēloties mācīties datorgrafiku Eiropas Tālmācības centrā, ieguvu ne tikai prasmes, ko pielietot ikdienas darbā, bet arī vērtīgus kontaktus un motivāciju. Šobrīd nereti tiek diskutēts, ka pedagogiem nepieciešama lielāka pārliecība par sevi un saviem spēkiem – tieši zināšanu un prasmju pilnveide sniedz šādu pārliecību. 

Grūtākais – spert pirmo soli 

Nav noslēpums, ka skolotāji un izglītības iestāžu vadītāji ikdienā ir ļoti noslogoti un daudziem šķiet, ka atrast laiku mācībām ir teju neiespējami. Šeit gan jāuzsver, ka mūsdienās ir plašas iespējas mācīties attālināti, nodarbību grafiki tiek pielāgoti un, ja ir motivācija, atrast laiku mācībām nav grūti. Iesaku fokusēties uz ieguvumiem, ko sniedz mācības – arī tas palīdz spert pirmo soli un pieteikties. Patiesībā grūtākais ir sākt – tālāk jau palīdz ne tikai pasniedzēji, bet arī citi kolēģi, īpaši, ja grupas tiek veidotas pārdomāti, apvienojot cilvēkus ar līdzīgu priekšzināšanu līmeni. Nav arī jāraizējas par to, ka nepieciešamas kādas īpašas prasmes, lai mācītos attālināti – to visu iespējams apgūt procesā. 

Mācīties kopīgi ir daudz vieglāk

Runājot par pedagogu motivāciju mācīties, no pieredzes varu teikt, ka liela nozīme ir izglītības iestādes vadītājam – palīdzot atrast un izvēlēties piemērotākos kursus, iedrošinot un aicinot mācīties kopā. Domāju, ka teju visi pedagogi apzinās, ka mūsdienās vairs nav iespējams pilnvērtīgi strādāt bez regulāras zināšanu un prasmju pilnveides, tāpēc reizēm nepieciešams tikai neliels iedrošinājums. Un nav noslēpums, ka mācīties kopīgi ir daudz vieglāk un motivējošāk, nekā vienam pašam. Varētu domāt, daudzas lietas taču var apgūt paša spēkiem, nav nepieciešami kursi, un daļēji tā ir taisnība, taču mācības profesionālu pasniedzēju vadībā nozīmē iespēju apgūt lietas ātrāk un efektīvāk. 

Nespert soli atpakaļ 

Ja mēs nemācamies, tas nozīmē, ka ne tikai stāvam uz vietas, patiesībā tas nozīmē, ka speram soli atpakaļ. Mūsdienās, kad dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, patīk mums tas vai nē, bet tās ienāk ikvienā mūsu dzīves jomā. Bērni un jaunieši, kuri šodien sēž skolas somā, ir piedzimuši un uzauguši ar tehnoloģijām, bet mēs – pedagogi – nereti pārstāvam pavisam citu paaudzi, kas mācījušies un auguši citā laikmetā. Lai mācītu šos jauniešus, lai spētu viņiem dot vērtīgus padomus, arī mums ir jāmācās. Kā gan citādi mēs spēsim jauniešus sagatavot darba tirgum? 

Digitālās prasmes palīdz taupīt laiku 

Mūsdienās vairs nav iespējams pedagoga darbs bez digitālajām prasmēm. Par to pārliecinos arī ikdienā, kad kolēģi nereti zvana un jautā padomu par to, kur pilnveidot šīs prasmes. Un vēl ikdienā esmu pārliecinājos, ka digitālo prasmju pilnveide palīdz taupīt laiku, vairo pārliecību un palīdz atrast kopīgu valodu ar skolēniem. 

Digitālās prasmes ir tikai viena no jomām, kurā nepieciešams regulāri pilnveidot zināšanas. Pārliecinoties, cik mācības var būt interesantas un pielāgotas ikdienas, vēlos turpināt un apgūt arī citas lietas, piemēram, komandas saliedēšanas metodes. Izglītības iestāžu vadītājiem tas ir īpaši svarīgi, jo mūsu ikdienas pienākums ir rūpēties ne tikai par skolotājiem, bet arī par skolotājiem. 

Iveta Biķerniece, Skrīveru mūzikas un mākslas skolas direktore

Foto: canva.com

TOP Komentāri

avatar