Modris Apse: “Sabiedrības līdzdalībai” jābūt pirmajai, ko iedzīvotājs pamana iestādes lapā

Sabiedrības līdzdalība. Kādēļ tik šķietami neredzama Latvijā? Jo gandrīz ikkatrā valsts pārvaldes un pašvaldības iestāžu mājaslapā šī sadaļa ir jāmeklē ar varu. Pat gadījumā, kad tā tiek atrasta, piesātinātiem tekstu kalniem tā aizbiedē potenciālo idejas devēju prom. Lielākoties šis klients nemaz tik ilgi neiztur un atmet ar roku.

Pie mūsdienu tehnoloģiskās attīstības, iestādei vidēji ir 7 sekundes, lai noturētu savu potenciālo klientu. Ja padarām maksimāli vienkāršu ideju/priekšlikumu iesniegšanu iestādei, ieguvēji esam mēs visi.

Iestāde un tās darbinieki izvairīsies no tik ļoti biežās “stūrēšanas nepareizajā virzienā”. Tādējādi samazinām iespējamību, ka pie konkrētā risinājuma ieviešanas, cilvēki pēkšņi nav apmierināti. Arī iestādes darbinieki taps vairāk informēti par reālo situāciju no dažādākiem skatu punktiem, spēs pieņemt kvalitatīvākus un izdiskutētākus jautājumus. Spēs vizualizēt savu sākotnējo ideju vairākos veidos. Un attiecīgi to pielāgot.

Valstij jāsaprot, ka cilvēki bieži vien nesaprot, kāpēc konkrētais risinājums ir vajadzīgs. Nav informēti. Neredz jēgu. Tas tiešā veidā korelē ar to, ka cilvēku spēja līdzdarboties iestādes lēmumos ir tieši tik ļoti apgrūtināta.
Pēc indeksa laimīgākās valstīs iedzīvotāji jūtās drošāk, jo paši spēj līdzdarboties valsts iekārtas lēmumos, kaut vai informatīvi. Viņi jūt, ka to viedoklis tiek ņemts vērā. Un tā tas patiešām ir. Pie pašreizējā scenārija mēs ar šī risinājuma neesamību vai pārlieku lielo sarežģītību atsijājam potenciālās idejas jau brīdī, kad lietotājs pirmo reizi ierauga iestādes lapu.

Kā tiek izstrādātas labākās, piemēram, spēles vai IT risinājumi? Ar agrīnu viedokļu apkopošanu un to ievākšanas turpināšanu visā projekta dzīves ciklā. Pienācis laiks iestādēm uztvert savu darbību modernāk un to orientēt uz saviem klientiem, nevis pašiem ierobežot savu informatīvo telpu. Akūti nepieciešama viegli lietojama un burtiski “pāris spiedienu” pieeja. Tieši, ērti un vienkārši iesaistot sadarbībā savu tautu.

Modris Apse: Starptautiski sertificēts Informācijas Tehnoloģiju speciālists. Darba tirgū pazīstams arī kā Informācijas tehnoloģiju, komunikācijas un biznesa attīstības politikas plānošanas vadītājs, IT administrators, biznesa orientētu IT pakalpojumu izstrādātājs, programmētājs, komunikācijas konsultants, mediju speciālists. Kosmosa politikas un kosmosa inženierijas, un zinātnes inovāciju aktīvists.

3

TOP Komentāri

avatar
3 Komentāra topiki
0 Raksta atbildes
0 Sekotāji
 
Vislielākā reakcija
Karstākais komentāru topiks
3 Komentāru autori
ZaneAigars N.ehh Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie vispopulārākie
ehh
Viesis
ehh

lol tl;dr

Aigars N.
Viesis
Aigars N.

Piekrītu! Tajās lapās neko nevar atrast, kur nu vēl kādus ieteikumus iedot. Latvija elvē vispār kaut kāds murgs

Zane
Viesis
Zane

It īpaši ministrijām! Un tad paskatieties uz VARAM lapu! IT atbildīgā iestāde, un tur dzīvojam deviņdesmitajos. Pat ar lupu jālasa viss.