“Mammu, kā es piedzimu?” Psihoterapeites ieteikumi sarunai ar bērnu
Aptuveni 4–6 gadu vecumā mazos pasaules izzinātājus sāk interesēt jautājumi par to, kā viņi piedzimuši, kā radušies. Rimi Bērniem labsajūtas eksperte, ārste-psihoterapeite Laura Valaine uzsver – bērnam tas ir tikpat ikdienišķs jautājums kā, piemēram, ko mēs šodien ēdīsim pusdienās. Tādēļ speciāliste aicina pārvarēt mulsumu un sniegt atbildes.
Ko darīt, ja vecāki jūtas neērti?
Lai gan informācijas par to, ka ar bērnu par šo tēmu ir jārunā un kā vislabāk to izdarīt, kļūst arvien vairāk, vēl joprojām vecāki mēdz samulst, izdzirdot jautājumus, kas saistīti ar intīmām tēmām. Un vēl joprojām ir ģimenes, kurās tiek stāstīts, ka bērnus atnes stārķi vai atrod kāpostos.
Rimi Bērniem eksperte uzsver – ir normāli, ja vecāki jūtas neērti, jūt kaunu, runājot par šo tēmu. Tomēr jāņem vērā, ka tad, ja vecākiem šī tēma būs neērta, arī bērns tā var justies. “Bet bērns tā var justies drīzāk tādēļ, ka vecāki izjūt kaunu. Tātad tas ir kas tāds, par ko labāk nerunāt,” norāda Laura Valaine.
Tomēr par seksualitātes, tostarp ar bērna piedzimšanu saistītiem jautājumiem labāk ir informēt ģimenē. Tieši vecāki ir tie, kuri vislabāk zina, ar kādiem vārdiem savai atvasei stāstīt par šīm tēmām, cik daudz un kādu informāciju darīt zināmu.
Atceries!
Nestāsti bērnam “pasakas” par stārķiem, kas atnes bērnus, vai kāpostiem, kur bērnus atrod utt.! Un nedraudi, ka nepaklausības gadījumā atdosi bērnu stārķim – papildus maldināšanai tas mazajam rada arī apdraudējuma sajūtu.
Ko ņemt vērā, reaģējot uz jautājumiem par piedzimšanu?
- Atbildēt. Neatstāt bērnu bez atbildes vai ar aizbildinājumiem – parunāsim, kad būsi liels u. tml. Turklāt atbilde jāsniedz delikāti un nopietni.
- Precizēt, ko tieši bērns domā ar šo jautājumu, piemēram, “kā tu to domā?”, “ko tu gribētu dzirdēt?”. Reizēm bērni padalās ar savām fantāzijām, kas vecākiem var palīdzēt saprast, kā viņš šo tēmu izprot un kādiem vārdiem apraksta. Tādā gadījumā vecāki var papildināt vai precizēt bērna sacīto.
- Lietot atbilstošu terminoloģiju – dzemde, maksts, dzimumloceklis, olšūna, spermatozoīds.
- Veidot stāsta līniju – mamma un tētis rada bērnu, bērns aug mammas dzemdē, un tad, kad bērniņš ir gatavs, viņš piedzimst.
Svarīgi!
Neaizliedz bērnam runāt par šo tēmu un izvairies no uzvedības, kas var radīt sajūtu, ka viņš interesējas par kaut ko nepiedienīgu. Tā ir normāla tēma, par kuru var runāt tāpat kā par jebko citu ģimenē.
Ņem talkā palīgresursus
Dabā ieraudzītas dzīvnieku pārošanās, erotiskākas epizodes ģimenes filmās, speciāli bērniem radītas multfilmas gan par bērniņa rašanos, gan veidošanos mammas puncī, gan piedzimšanu, kā arī drukāti uzskates materiāli ir lieliski palīgi, ko izmantot sarunā ar bērnu par delikātām tēmām.
Galvenais, neatstāj savu bērnu pilnībā bez šādas informācijas! Viņš tāpat atbildes atradīs, tikai jautājums – kur un kādas.
Kādus resursus izmantot, ja grūti atrast pašam savus vārdus, lai izstāstītu tēmu?
- Te pieejami Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas veidotie video: https://www.veselapasaule.lv/lv/lasitava/ka-rodas-berni#ka-ar-bernu-runat-par-ka-rodas-berni.
- Te vari izlasīt, kādi ir trīs dzimumaudzināšanas stili – represīvais, liberālais un demokrātiskais: https://www.rimi.lv/padomi/izglitiba/mammit-ka-es-piedzimu.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri