Mākslīgais intelekts mazumtirdzniecībā – milzīgs neapgūtu iespēju klāsts
Mākslīgā intelekta ietekme arvien vairāk ir jūtama dažādās nozarēs – arī mazumtirdzniecībā. Fiziskajos veikalos mākslīgā intelekta rīki pirmajā acumirklī var šķist mazāk noderīgi nekā e-komercijā, tomēr tie arvien skaļāk sevi piesaka arī šajā jomā, jau tagad mainot nozari kopumā. Patiesībā tas ir ļoti plašs iespēju klāsts arī tad, ja e-komercija nav tirgotāja galvenais pārdošanas kanāls, un pagaidām tas ir salīdzinoši maz apgūts.
Lieliska klientu pieredze – viens no galvenajiem ieguvumiem
Mākslīgais intelekts sniedz mazumtirgotājiem vairākas priekšrocības, un viena no svarīgākajām ir lieliskas klientu iepirkšanās pieredzes veidošana. Laimīgs klients ir jebkura biznesa panākumu atslēga, un sīvas konkurences apstākļos, kad gan fiziskajos veikalos, gan digitālajā vidē par klienta uzmanību cīnās arvien vairāk tirgus dalībnieku, lieliska klientu pieredze ir būtisks panākumu priekšnosacījums. Jau šobrīd izmanto daudzi tirgotāji izmanto mākslīgā intelekta rīkus klientu segmentācijai, balstoties uz pirkumu vēsturi. Saprotot, ko tieši klients pērk, var izveidot tieši viņam personalizētus piedāvājumus gan ar patīkamām atlaidēm ierastajiem produktiem, gan ar tālākpārdošanas iespējām. Piemēram, skaistumkopšanas mazumtirgotāji var izmantot ChatGPT, lai analizētu klientu datus savā CRM sistēmā. Mākslīgais intelekts identificē klientus, kuri bieži iegādājas ādas kopšanas produktus, un nosūta tiem personalizētus piedāvājumus par jauniem ādas kopšanas produktiem vai ekskluzīvām atlaidēm. Šādus piemērus var atrast ikvienā biznesā, un šī mērķtiecīgā pieeja vairo patērētāju uzticību un mudina veikt atkārtotus pirkumus. Pat zināšanas par laikapstākļu prognozi vai kāda pasākuma norisi, pateicoties algoritmiem, var palīdzēt precīzi noteikt produktus un to daudzumu, cenas un mērķauditoriju, lai pārdošana būtu pēc iespējas veiksmīgāka.
Tas ir arī veids, kā veicināt pārdošanu vairākos kanālos – tiešsaistes, mobilajos un fiziskajos veikalos, klienta darbības tajos savstarpēji sasaistot. Klients var sākt iepirkties mobilajā lietotnē, bet pirkumu pabeigt internetveikalā savā datorā un preci saņemt fiziskajā veikalā. Progresīvi domājoši tirgotāji jau šobrīd izmanto jaunos risinājumus vai vismaz pielāgo savas sistēmas, lai varētu tos ieviest praksē.
Arī uzticams iekšējās komunikācijas atbalsts
Vēl viens ieguvums, izmantojot mākslīgā intelekta rīkus, ir iespēja samazināt klientu atbalsta izmaksas, automatizējot ikdienas vaicājumus un standartizējot atbildes uz biežāk uzdotajiem tehniskajiem jautājumiem, piemēram, par veikalu darba laiku, dāvanu karšu iegādi, preču atgriešanu, e-servisiem u. tml. Izmantojot ar mākslīgo intelektu darbināmus tērzēšanas robotus vai virtuālos palīgus, tirgotāji var nodrošināt klientu atbalstu visu diennakti, atbildēt uz klientu jautājumiem un piedāvāt personalizētus ieteikumus. Tomēr nevajadzētu aizmirst, ka mākslīgais intelekts var būt arī izcils iekšējās komunikācijas rīks. Piemēram, “Narvesen” ir vairāk nekā simt franšīzes ņēmēju, kuri bieži vēršas pie atbalsta biroja ar standarta jautājumiem par franšīzes uzsākšanu, peļņas procentu aprēķināšanu, atbildības jomu sadalījumu utt. Šādos gadījumos mākslīgais intelekts ir tikpat labs atbalsts kā klientu servisa jautājumos, cilvēkresursu ziņā atstājot sarežģītākas atbildes un radošus risinājumus.
Atbilde vairākiem ilgtspējas izaicinājumiem
Labāk pielāgotas mārketinga aktivitātes nebūt nav vienīgais ieguvums – pateicoties datu apjomam, ko milzīgā ātrumā apstrādā mākslīgais intelekts, gan mazumtirgotāji, gan vairumtirgotāji var precīzi prognozēt pieprasījumu pēc dažādiem produktiem un pakalpojumiem, tā risinot vairākus ilgtspējas izaicinājumus. Piemēram, tas ļauj pārvaldīt krājumus un izvairīties no pārpalikumiem vai nepietiekamības, optimizēt ražošanas, personāla komplektēšanas un cenu noteikšanas stratēģijas utt. Ja plauktā ir tieši tik daudz preču, cik nepieciešams, klients ir apmierināts, tirgotājam nenākas izmest sabojājušos produktus, un tas ir pozitīvi vērtējams arī no citas ilgtspējas perspektīvas, proti, ļauj samazināt transporta izdevumus un emisijas, kas rodas, piegādājot preci, jo piegādi iespējams plānot tikai tad un tādā apjomā, kā tas ir vajadzīgs.
Viens no spilgtākajiem mākslīgā intelekta jaunievedumiem tirdzniecības jomā ir veikali bez kasieriem. Tādi darbojas jau vairākās valstīs mūsu reģionā, “Reitan Convenience” grupai ir veikals bez kasieriem Igaunijā, kādu laiku tāds darbojās arī Zviedrijā. Tas ir tikai laika jautājums, līdz mazumtirdzniecībā redzēsim arvien vairāk veikalu bez kasieriem ar ļoti spēcīgu personalizētu piedāvājumu klāstu caur mazumtirgotāju lojalitātes programmām.
Ne mazāk svarīgi – arī drošības aspekti
Vienlaikus mākslīgajam intelektam ir labs potenciāls palielināt drošību tiešsaistes maksājumu procesā, krāpšanas novēršanā un datu aizsardzībā – piemēram, to var izmantot, lai pārraudzītu, vai darījumos nav krāpšanas pazīmju. Mākslīgais intelekts atzīmē, piemēram, pirkumus, kas veikti, izmantojot dažādas kredītkartes, bet nosūtīti uz vienu un to pašu adresi. Tas ļauj tirgotājam identificēt iespējamos kredītkaršu krāpšanas gadījumus, novēršot finansiālus zaudējumus.
Mākslīgais intelekts ir labs atbalsts gan lieliem, gan maziem tirgotājiem. Tam ir plašs pielietojumu klāsts, tāpēc katrs uzņēmums var atrast nišu, kurā mākslīgais intelekts palīdz visefektīvāk. Vienmēr var sākt ar mazu soli un tad paplašināt iespēju klāstu, salāgojot tās ar uzņēmuma vajadzībām. Konkurenti neguļ, tāpēc tirgotājiem, kuri vēlas saglabāt konkurētspēju, būs jāievieš mākslīgā intelekta risinājumi. Daudzus tas šobrīd vēl biedē – kā jau viss nezināmais. Taču atcerēsimies laiku pirms diviem, trim gadiem, kad pandēmijas ietekmē arī digitalizācija un attālinātais darbs daudziem nāca kā milzīgs jaunums un raisīja lielu satraukumu. Šodien tā ir ikdiena, bez kura vairums uzņēmumu savu eksistenci pat nespēj iztēloties. Domāju, tāpat būs ar mākslīgo intelektu – tas ir ienācis mūsu dzīvē uz palikšanu, un mūsu uzdevums ir atrast vispiemērotāko veidu, kā šo iespēju izmantot cilvēku un planētas labā.
Antons Musatovs
“Reitan Convenience Latvia” (zīmoli “Narvesen” un “Caffeine”) IT departamenta direktors
Attēls: ilustratīvs
TOP Komentāri