Kā pandēmija ietekmēja piena nozari? Piena nozares TOP10 notikumi Latvijā

Koronavīruss šogad ietekmēja ikvienu biznesa jomu, tai skaitā arī piena pārstrādes nozari un Latvijā vadošo piena pārstrādes un saldējuma ražotāju “Food Union”. Ar pieciem nozīmīgākajiem piena nozares notikumiem un pieciem notikumiem “Food Union” 2020.gadā dalās Irēna Holodnaja, „Food Union” vadītāja Latvijā. 

5 SVARĪGĀKIE PIENA NOZARES NOTIKUMI

Saeima neatbalstīja iniciatīvu līdz 5% samazināt PVN piena produktiem

Saeima šoruden divas reizes noraidīja iniciatīvu samazināt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi līdz 5% piena produktiem, kā arī maizei, gaļai, zivīm un olām, tādējādi piena nozares viedoklim paliekot nesadzirdētam. Šīs pārmaiņas sniegtu nozīmīgu atbalstu Latvijas ģimenēm, īpaši, cilvēkiem ar mazākiem ienākumiem, veicinātu pilnvērtīga uztura pieejamību, svaigas un veselīgākas pārtikas patēriņu, kā arī pozitīvi ietekmētu ienākumu nevienlīdzību Latvijā. Līdztekus arī uzlabotu Latvijas lauksaimnieku un vietējo ražotāju konkurētspēju veikalu plauktos. 

Par spīti krīzei – piena cenas stabilas

Lai arī martā tika prognozēta nozīmīga pandēmijas ietekme uz svaigpiena cenām, tas nepiepildījās. Pavasarī cenas nokritās vien 10-15% robežās, vasarā stabilizējās, bet kopš augusta uzsāka kāpumu un pašlaik ir aptuveni -5% robežās pret iepriekšējo gadu. Attiecīgi patērētāji šogad baudīja nemainīgas piena produktu cenas, jo pandēmijas periodā ražotāji cenu paaugstinājumu lielākoties “iesaldēja”. 

Valsts steidzas palīgā piena nozarei

Lai stabilizētu situāciju piensaimniecības nozarē, valsts nāca klajā ar vairākiem atbalsta instrumentiem. Lauku atbalsta dienests (LAD) dāsni atbalstīja lauksaimniekus un pārtikas ražotājus ar vairākiem atbalsta mehānismiem, kuru mērķis bija stabilizēt uzņēmēju ienākumus šajā izaicinošajā laikā. 

Piena pārstrādātāji steidz atbalstīt neaizsargātākās sabiedrības grupas

Pandēmijas sākumā piena pārstrādes uzņēmumi bija starp pirmajiem, kas sniedza atbalstu un ziedoja neaizsargātākajām iedzīvotāju grupām. Tā 16 000 bērnu no maznodrošinātām un daudzbērnu ģimenēm visā Latvijā saņēma “Food Union” ražoto “Rasēns” pienu 100 tūkstošu eiro vērtībā. Savukārt mediķi “Galds savējiem” programmas ietvaros, kuru koordinē “Hospiss LV”, saņēma gan “Kārums” biezpiena sieriņus un “Tukuma piena” jogurtus, gan arī citu pārtikas ražotāju produkciju. 

Sadarbībā ar zemniekiem, ilgtermiņa līgumi sniedz vajadzīgo stabilitātes sajūtu

Covid-19 radītie apstākļi parādīja, cik liela nozīme piena ražotāju un pārstrādātāju attiecībās ir ilgtermiņa sadarbības modelim. Tas abām pusēm ļauj būt pārliecinātām par nepieciešamo resursu pieejamību pārskatāmā nākotnē. Zemnieki zina, ka viņu saimniecībās ražotajam pienam būs stabils iepircējs, kā arī garantēta un laicīga samaksa. Savukārt pārstrādātājiem ilgtermiņa sadarbība ar zemniekiem nozīmē drošību, ka katru dienu uz ražotni tiks piegādāts nepieciešamā apjoma un kvalitātes piens. 

5 SVARĪGĀKIE NOTIKUMI “FOOD UNION”

Noslēdzas “Food Union” svaigo piena produktu Izcilības centra izveide

  1. gada izskaņā noslēgsies viens no pēdējo gadu ievērojamākajiem Latvijas pārtikas nozares investīciju projektiem – tiks pabeigta “Food Union” svaigo piena produktu Izcilības centra izveide. Projektā divu gadu laikā tika investēti vairāk nekā 11,1 miljons eiro, kā rezultātā ir uzbūvēts jauns ražošanas cehs, iegādātas vairākas jaunas ražošanas iekārtas (jogurtam, biezpiena sieriņiem, saldējumam un citai produkcijai), visa ražošana Rīgā ir koncentrēta vienuviet AS “Rīgas piena kombināts” teritorijā. 

“Food Union” piedāvā piena un citus produktus internetveikalā pienaveikals.lv 

Reaģējot uz patērētāju strauji pieaugušo pieprasījumu pēc pārtikas produktiem, neapmeklējot veikalu, „Food Union“ šī gada aprīlī atvēra internetveikalu www.pienaveikals.v ar produktu piegādi uz mājām. Internetveikala klāstā ir gan svaigākie un iecienītākie piena produkti un saldējums, gan arī citi Latvijā iecienīti gaļas, olu, maizes un citu kategoriju produkti pa tiešo no ražotāja.  

“Kārumam” jaunas mājas, jauni iepakojumi, jauni produkti

Šoruden daudzu cilvēku kopš bērnības iemīļotais zīmols “Kārums” piedzīvojis tā vēsturē lielākās pārmaiņas, kurās “Food Union” investēja 5,5 miljonus eiro. Ir uzbūvēta un jau pilnā jaudā darbojas jaunā biezpiena sieriņu ražotne. Līdztekus ir modernizēts arī pats “Kāruma” zīmols – atjaunota vizuālā identitāte un mainīti iepakojumu dizaini, uz tiem atgriežoties daudzu mīlētajam vārniņas simbolam. Radīti arī astoņi jauni “Kārums” produkti – 3 inovatīvi jogurta sieriņi, 1 klasiskais sieriņš, 1 deserts un 3 krējuma jogurti. 

“Pols” saldējuma jaunumi – pirktākie valstī

  1. gada sezonai “Food Union” radīja 10 jaunus saldējumus Latvijas tirgum un 100 jaunumus citām Eiropas valstīm. Vairāki no tiem uzreiz kļuva par patērētāju vispirktākajiem jaunumiem. Latvijas tirgū pirmajā trijniekā ierindojās tieši “Pols” jaunumi. Par sezonas pieprasītāko jauno “Polu” kļuva cukurvates saldējums lielajā vafeļu konusā. Savukārt otro un trešo vietu iekaroja abi ģeometrisko formu “Pols” saldējumi (kvadrātā un apaļais starp cepumiem) – tie tiek ražoti uz jaunās batoniņu saldējuma līnijas, kas iegādāta ar ES fondu līdzfinansējumu. 

Attīstās saldējuma un citu produktu eksports uz Austrumāziju

Par spīti pandēmijas izraisītai neskaidrībai, šovasar “Food Union” izvērsa Latvijā un Igaunijā pazīstamu un iecienītu zīmolu “Ekselence”, “Pols” un “Lakto” produktu eksportu uz trīs Austrumāzijas valstīm. Rezultātā Hongkongā, Singapūrā un Taivāna ir ievērojami palielinājies pieprasījums pēc Baltijā ražota saldējuma un Latvijas biezpiena sieriņiem. Plānots, ka līdz 2020. gada beigām eksporta apjoms uz šīm eksotiskajām valstīm varētu sasniegt 2 miljonus eiro, bet 2021. gadā pieaugt par 50%. Vienlaikus uzņēmums turpina eksportēt arī uz citām pasaules valstīm. 

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar