Kā izvēlēties Tavam auto piemērotākās vasaras riepas?

Pienākot gada siltajiem mēnešiem, ikvienam autovadītājam aktuāls kļūst jautājums par ziemas riepu nomaiņu uz vasaras riepām. Ja garāžā jau stāv vasaras riepu komplekts, atliek vien pieteikt rindu autoservisā, bet, ja jāmeklē jaunas riepas, jo iepriekš izmantotajām protektora dziļums vairs nav pietiekams, situācija jau ir nedaudz sarežģītāka. Taču neuztraucies – ja izlasīsi šo rakstu, piemērotāko vasaras riepu iegāde Tev būs tīrais nieks!

Galvenā prioritāte – riepu izmērs

Foto: Shutterstock.com

Noteikti piekritīsi, ka staigāt ar apaviem, kas ir pāris izmērus par lielu vai mazu, ir ja ne neiespējami, tad ļoti neērti gan. Tas pats attiecas uz automašīnas “apaviem” jeb riepām, turklāt, ja tās nav piemērotā izmērā, braukšana var kļūt nedroša. To, kāda izmēra vasaras riepas Tavam auto nepieciešamas, iespējams atrast vai nu degvielas tvertnes vāciņa iekšpusē, vai uzlīmē/plāksnītē, kas atrodas automašīnas vadītāja puses durvju ailē. Savukārt, ja esi pārliecināts, ka Tavam auto jau ir uzmontētas atbilstoša izmēra riepas, palūkojies uz esošā riepu komplekta sāniem – tur atrodama informācija par riepu izmēru.

Liela nozīme ir arī braukšanas apstākļiem

Foto: Momenti.lv

Īpaši svarīgs riepu protektora zīmējums ir ziemas mēnešos, kad riepai jāspēj novadīt uz ceļa esošais sniegs un ūdens, taču arī vasarā ir svarīgi izvēlēties braukšanas apstākļiem piemērotākās riepas ar atbilstošu protektora zīmējumu. Izvēles iespējas ir trīs:

  • Virzienveida protektors – šādu riepu lielākais pluss ir to veiktspēja uz pielijuša ceļa seguma. Tāpat šīs riepas izceļas ar ļoti labu vadāmību lielā ātrumā, taču jārēķinās, ka tās ātrāk nodilst un neizceļas ar ekonomiskumu. Tāpat šīs riepas nepieciešams montēt noteiktā virzienā, tādēļ iespējas veikt to rotāciju ir visai ierobežotas;

  • Simetrisks protektors – šāda veida riepas parasti izvēlas tie autobraucēji, kuri lielākoties pārvietojas pa pilsētu, jo tās piedāvā ilgu kalpošanas laiku un ir izturīgas. Taču, braucot ātri vai pa pielijušiem ceļiem, šīs riepas neizceļas ar labākajiem rezultātiem;

  • Asimetrisks protektors – šīm riepām ārmala parūpējas par ūdens novadīšanu, savukārt iekšmala – par saķeri un vadāmību. Varētu teikt, ka riepas ar asimetrisku protektoru ir kā zelta vidusceļš starp abiem iepriekš minētajiem variantiem.

Protams, šis ir ļoti plašs protektoru iedalījums – arī divi riepu modeļi ar, piemēram, asimetrisku protektoru var būt ļoti dažādi. Tieši tāpēc ir svarīgi iepazīties ar riepu testiem, par kuriem pastāstīsim nākamajā paragrāfā!

Nozīmīgu informāciju sniedz riepu testi

Ikviens ražotājs vai veikals par savā klāstā esošajām riepām teiks tikai labus vārdus – tas, protams, nenozīmē, ka tajos nav vērts ieskatīties un ieklausīties, taču daudz objektīvāku informāciju sniedz riepu testi. Kur tos meklēt? Iespējas ir daudz un dažādas, proti, sākot ar specializētajiem auto žurnāliem un beidzot ar auto tematikai veltītajiem TV raidījumiem. Taču, ja reiz lasi šo rakstu, ar internetu esi uz Tu, līdz ar to arī riepu testus vērts meklēt globālajā tīmeklī. Atliek vien meklētājā ievadīt noskatīto riepu modeli, pievienojot frāzi “riepu tests” vai “tyre test” (ja pārzini angļu valodu) un izglītoties!

Arī marķējuma uzlīmei jāpievērš uzmanība

 Foto: Shutterstock.com

Pērkot jaunas riepas, uz tām atradīsi tādu uzlīmi, kas redzama augšējā attēlā. Lūk, ko attiecīgie simboli un klases par riepu pasaka priekšā:

  • Saķeres indekss (riepa un mākonis) – tiek norādīts klasēs no A (augstākā) līdz G (zemākā). Jo augstāka klase, jo labāka būs riepas vadāmība (un īsāks bremzēšanas ceļš) uz slapja ceļa seguma;

  • Rites pretestība (riepa un degvielas uzpildes iekārta) – arī tiek norādīta pēc tās pašas skalas. Jo rites pretestība mazāka (A klase), jo mazāk degvielas riepa patērē. Taču jārēķinās, ka mazāka rites pretestība automātiski nozīmē sliktāku saķeri ar ceļu;

  • Trokšņu līmenis (riepa un skaņas viļņi) – tiek norādīts decibelos (dB). Jo vairāk decibelu, jo riepa skaļāka.

Jāpiemin gan, ka arī vienas klases ietvaros riepu veiktspēja var visai būtiski atšķirties – tas ir vēl viens iemesls, kāpēc ielūkoties jau pieminētajos riepu testos!

Mūžīgais jautājums: jaunas vai lietotas?

Lietotām auto riepām par labu spēlē tikai un vienīgi zemā cena. Protams, ja līdzekļi ir ļoti ierobežoti, labāk būtu pameklēt mazlietotas, labi saglabātas riepas no uzticama ražotāja, nevis pašu lētāko jaunu riepu komplektu, kas nāk no nezināmas izcelsmes ražotāja, taču pārējos gadījumos labāk izvēlēties jaunas riepas. Ņem vērā, ka lietotas riepas ātrāk nodils, turklāt Tu nekad nevarēsi būt drošs, vai tās atbilstoši uzglabātas un vai tām nav kādu defektu.

Vasaras riepas ir tikai viena no daudzām izdevumu pozīcijām, ar kurām saskaras auto īpašnieks. Ja gribi zināt, cik kopumā izmaksā auto uzturēšana, mums Tev ir labas ziņas – SMScredit.lv par šo tēmu sagatavojuši noderīgu rakstu “Cik vidēji izmaksā auto uzturēšana?, kas atrodams īstermiņa kredītu aizdevēja blogā!

TOP Komentāri

avatar