Eksperts: Ar kompleksiem risinājumiem jāizskauž ēnu ekonomika lietotu auto tirgū

Lietotu auto tirdzniecības segmentā Latvijā vienmēr bijušas nepilnības, un viena no lielākajām sektora problēmām ir ēnu ekonomika. Aizvadītajā gadā Valsts ieņēmumu dienests (VID) konstatējis pārkāpumus gandrīz visās lietotu auto tirgotāju pārbaudēs, kārtējoreiz nepārprotami norādot uz problēmsituācijām lietotu auto tirgū un nepieciešamību sakārtot nozari.

Jau pašlaik tirgū ir dalībnieki, kas iestājas par godprātīgu un caurskatāmu darbību, jo ir ieinteresēti  klientiem nodrošināt  uzticamus pakalpojumus un līdzdarboties kopējās valsts ekonomiskās situācijas uzlabošanā. Tomēr efektīva nozares sakārtošana būs iespējama tikai tad, kad vairums tirgus spēlētāju aptvers, ka pretlikumīga darbība nekad nekļūs par veiksmīgu un plaukstošu ilgtermiņa biznesu. Uzskatu, ka situācija lietotu auto tirgū ir jārisina ne vien katram uzņēmējam individuāli pārdomājot savu darbību, bet arī politiskā līmenī – ar efektīviem sodiem negodprātīgajiem spēlētājiem līdz pat to ekonomiskās darbības apturēšanai nopietnu pārkāpumu gadījumā.

Pieejamāka cena ir viens no faktoriem, kas motivē pircēju iegādāties lietotu vai mazlietotu, nevis jaunu transportlīdzekli – lietotu auto tirgotāja “Longo” pieredze rāda, ka vidēji lietota spēkrata iegādei pircējs tērē 7500 eiro. Šāda pircēja izvēle ir ekonomiski pamatota, jo jauna spēkrata vērtība samazinās līdz pat trešdaļai brīdī, kad spēkrats izbrauc no salona, bet par vidējo summu 7500 eiro ir iespējams nopirkt salīdzinoši jaunu un kvalitatīvu lietotu auto, kas labi kalpos. Līdz ar to pieprasījums pēc lietotiem transportlīdzekļiem saglabājas augsts, taču pelēkais bizness un izvairīšanās no nodokļu nomaksas, ko aizvien diemžēl piekopj lielākā daļa tirgus spēlētāju, iedragā sektora pakalpojumu kvalitāti un pircējiem liek apšaubīt uzticību lietotu auto tirgotājiem. Šī situācija ir sekas nelikumīgiem skaidras naudas darījumiem un apzinātām nepilnībām uzņēmējdarbībā, kuras, kā pārbaudēs noskaidroja VID,  pieļāvuši 99 % izkontrolēto komersantu. Tā ir netālredzīga uzņēmējdarbība, kas ilgtermiņā nespēs pastāvēt, līdztekus negatīvi ietekmējot kopējo valsts ekonomisko situāciju un līdz ar to – katra valsts iedzīvotāja dzīves kvalitāti.

VID pārbaudēs konstatējis, ka vairums lietoto auto tirgotāju nenodrošina saimnieciskā darījuma izsekojamību, neievēro transportlīdzekļu tirdzniecības noteikumus, neprecīzi kārto grāmatvedības dokumentus. Tie ir nopietni pārkāpumi, jo šo principu ievērošanai būtu jābūt katra sevi cienoša uzņēmēja prioritātei. Šāda komersantu attieksme pret valstī noteiktajiem likumiem tieši atspoguļo attiecības ar potenciālajiem klientiem. Proti, ja uzņēmējs nav ieinteresēts pildīt pienākumu pret valsti, pastāv šaubas, ka viņš atbildīgi izpildīs pienākumus pret pircējiem. Ir jāmeklē risinājumi situācijas uzlabošanai, un manā skatījumā daži no tiem būtu palielināt sodus likumpārkāpējiem vai, fiksējot būtiskus pārkāpumus, uz noteiktu laiku aizliegt komersantam darboties nozarē. Vēl viens risinājums, kas gan prasītu lielus resursus, varētu būt regulārs lietotu auto tirgus uzraugs, kas spētu izsekot līdzi veiktajiem darījumiem, pārdevēja sniegtās informācijas atbilstībai auto tehniskajam stāvoklim. Protams, šie risinājumi uzreiz neatrisinātu visas nozares problēmas, taču mazinātu uzņēmēju vēlmi iesaistīties negodīgā spēlē, atstājot vietu komersantiem, kuri darbojas atbilstoši likumam un sniedz pienesumu valsts ekonomikai. Ņemot vērā, ka “Longo”, kas neveido pat 1 % no visa tirgus, mēnesī PVN un citos nodokļos Latvijā samaksā ap 90 000 eiro, tad pie nosacījuma, ka arī citi spēlētāji godprātīgi maksā nodokļus, kopējais nozares ieguldījums valsts budžetā varētu būt tuvu 10 miljoniem eiro mēnesī jeb aptuveni 120 miljoni gadā.

Nozares sakārtošanas interesēs vēlos aicināt arī pircējus, pieņemot lēmumu par lietota vai mazlietota auto iegādi, kārtīgi izvērtēt pakalpojuma sniedzēju, pārliecinoties, vai pie konkrētā uzņēmēja varēs saņemt kvalitatīvus pakalpojumus un preci. Pirmkārt, ieteicams pārbaudīt publiski pieejamo informāciju par izvēlēto pakalpojuma sniedzēju, pārliecināties, ka izraudzītais spēkrats Latvijā ir reģistrēts un pieprasīt arī automašīnas vēsturi un tehniskā stāvokļa pamatojuma dokumentus. Godprātīgi un uzticami pakalpojumu sniedzēji noteikti piedāvās visu šo informāciju, un, piemēram, “Longo” nodrošina arī pēcpirkuma garantiju, šādi apliecinot preces kvalitāti. Vienmēr tirgotājam jāpieprasa arī darījuma pamatojuma dokuments un norēķinus ieteicams veikt ar pārskaitījumu – ja pakalpojuma sniedzējs aicina norēķināties skaidrā naudā un bez darījuma pamatojuma dokumenta, tas ir nepārprotams rādītājs, ka uzņēmējdarbība tiek veikta pretlikumīgi. Tas ir arī signāls, ka iegādātais spēkrats būs “kaķis maisā” jeb auto var būt noklusēti defekti, par kuriem diemžēl nāksies maksāt pircējam, un negodprātīgais pārdevējs atbildību neuzņemsies.

Edgars Cērps , AS “Longo Group” valdes loceklis

Foto: ilustratīvs (pexels.com)

TOP Komentāri

avatar