Vai tiešām spējam vienlaikus braukt pie stūres, ēst, dzert, rakstīt un runāt?

Ikdienā mēdzam daudz diskutēt par ceļu kvalitāti, laikapstākļiem vai satiksmes organizāciju, bet satiksmes drošības atslēga ir autovadītāju spēja koncentrēt uzmanību uz ceļu. Tas ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas nosaka, vai mēs esam atbildīgi satiksmes dalībnieki. Diemžēl dati liecina par pretējo – daudzi autovadītāji arvien biežāk pie stūres pievēršas blakus lietām, un tas kļūst par nopietnu risku satiksmes drošībai. 

Aptuveni trešdaļa (29%) pie stūres runā pa telefonu

“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” šī gada dati liecina, ka tikai 51% autovadītāju, esot pie stūres, nenodarbojas ar blakuslietām. Aptuveni trešdaļa (29%) runā pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu, 9% raksta ziņas, 20% ēd, 30% dzer kafiju, un vēl 3% lasa ziņas vai pārlūko sociālos medijus. Daudzās citās situācijās šie paradumi būtu nevainīgi, bet satiksmē tie būtiski ietekmē vadītāja spēju savlaicīgi reaģēt, ievērot distanci un pamanīt apdraudējumus. Auto nav vieta “multitaskingam”.  

Jaunākie autovadītāji – mazāk piesardzīgi 

Īpaši satraucoši ir dati par autovadītājiem vecumā no 40 līdz 49 gadiem – šajā grupā tikai 37% norādījuši, ka pie stūres nenodarbojas ar blakuslietām. Vienlaikus šī ir vecuma grupa, kas biežāk min autovadītāju paradumus kā galveno riska faktoru satiksmē. Šis pretrunīgais skatījums liecina, ka cilvēki apzinās problēmu, bet paši ne vienmēr rīkojas atbildīgi. Interesanti, ka vecāki autovadītāji (vecumā no 60 līdz 74 gadiem) ir piesardzīgākie – 71% no viņiem pie stūres nenodarbojas ar blakus lietām. Iespējams, tas liecina, ka pieredze un dzīves laikā gūtais pragmatisms veicina piesardzību. Savukārt, gados jaunākie šoferi (vecumā no 18 līdz 29 gadiem) visbiežāk raksta ziņas, ēd, vai pārlūko sociālos medijos – iespējams, viņi vēl neapzinās sekas, ko šāda uzvedība var radīt.

Pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”

Redzot šos datus, rodas pamats jautājums – kāpēc tik daudzi izvēlas darīt paralēlās lietas pie stūres? Iespējams, pie vainas ir pārgalvība, ikdienas stress un izplatītais paradums – “multitaskings”, kas aizvien vairāk ienāk mūsu ikdienā, arī pie stūres. Iespējams, tā ir pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”, bet patiesība ir viena – uzmanības novēršana ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem.

Atbildīgai braukšanai nevajag kampaņu, bet izpratni 

Atbildīga braukšana sākas tad, kad mēs spējam atstāt telefonu kabatā vai zvaniem lietot brīvroku sistēmu, bet kafijas baudīšanu un ēšanu atlikt līdz galamērķim. Šeit nav runa par tehniskām iemaņām, bet par attieksmi – pret sevi, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem. 

Gribētos cerēt, ka autovadītāji spēj kļūt atbildīgāki. Nevajag īpašu kampaņu, lai izvēlētos nedzert kafiju pie stūres. Pietiek ar sapratni, ka pat viena sekunde novērstas uzmanības var maksāt dzīvību. Braukšanas laikā vienīgā prioritāte ir ceļš. Un, ja to nesaprotam paši, diemžēl to atgādina negadījumu statistika. 

Jānis Vanks – Drošas Braukšanas Skolas vadītājs

5

TOP Komentāri

avatar
5 Komentāra topiki
0 Raksta atbildes
0 Sekotāji
 
Vislielākā reakcija
Karstākais komentāru topiks
5 Komentāru autori
g18z1bnjykalcohol interaction with flagylbuy cialis non prescriptioncznpy Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie vispopulārākie
cznpy
Viesis
cznpy

where to buy cheap clomid no prescription says: can i order cheap clomid prices cost generic clomid without insurance where to get generic clomiphene without dr prescription how to buy clomid pill can i order clomiphene online buying cheap clomiphene pill

buy cialis non prescription
Viesis
buy cialis non prescription

The thoroughness in this section is noteworthy.

alcohol interaction with flagyl
Viesis
alcohol interaction with flagyl

With thanks. Loads of expertise!

bnjyk
Viesis
bnjyk

buy azithromycin without a prescription – floxin 200mg us where to buy flagyl without a prescription

g18z1
Viesis
g18z1

rybelsus 14 mg brand – purchase rybelsus without prescription cyproheptadine sale