Eksperti: darba tirgū konkurence par darbiniekiem

Latvijā darba tirgū ir vērojama izteikta konkurence par darbiniekiem, tas noskaidrots aptaujā starp mazumtirdzniecības, loģistikas un noliktavu nozares ekspertiem, ko veica pagaidu nodarbinātības un darbā pieņemšanas uzņēmums “Biuro”.

Šā gada maijā bezdarba līmenis Latvijā sarucis līdz 5,6%, šis rādītājs salīdzinājumā ar citiem gadiem ir rekordzems, ko iespējams saistīt ar darba tirgus atveseļošanos pēc Covid-19 pandēmijas radītajām sekām un Ukrainas bēgļu nodarbinātību. Šā gada maijā strādājošo skaits Latvijā pieaudzis līdz 880 600 cilvēkiem, savukārt, pirms pandēmijas tas bija ap 900 000. Šie rādītāji ļauj secināt, ka kopumā situācija darba tirgū sāk uzlaboties un darba devējiem arvien vairāk jādomā par to, kādas metodes izmantot, lai efektīvi piesaistītu darbiniekus un samazinātu kadru mainību. 

“Pieaugošā konkurence darba devēju starpā ir palielinājusi darbinieku novērtēšanas un atzinības nozīmi darba attiecību veidošanā. Cīņā par darbiniekiem uzvar tie uzņēmumi, kas iegulda līdzekļus motivācijas sistēmas veidošanā, rūpējas par zīmola reputāciju un piedāvā regulāras apmācības, kā arī pilnveides programmas darbiniekiem, tādejādi būtiski palielinot izredzes pieņemt darbā atbilstošus kandidātus,” tā aptaujas rezultātus komentē “Biuro” klientu apkalpošanas vadītāja Baiba Rozentāle.

Arī šā gada sākumā biznesa mācību kompānijas “Trainify” pasūtītajā iedzīvotāju aptaujā secināts, ka līdztekus finansiālajai motivācijai, piektdaļa nodarbināto iedzīvotāju labprāt izmantotu iespēju papildu mācīties, lai celtu savu kvalifikāciju, kā arī profesionāli pilnveidotos, tādējādi audzējot savas zināšanas un kompetences. 

“Venipak Group” personāla nodaļas vadītāja Laura Butkuviene norāda: “Starptautiskais sūtījumu piegādes uzņēmums “Venipak” Latvijā nodarbina dažādās profesijās, pārstāvot tādas jomas kā pārdošana, personāla atlase, mārketings, loģistikas speciālisti, kā arī darbinieki, kuri tieši nodrošina loģistikas procesus, piemēram šķirojot sūtījumus, izvadājot pakas utt. Pašreiz darba tirgū jūtama ievērojama konkurence par darbiniekiem, jo darba devēji par viņiem sacenšas, piedāvājot dažādus labumus un izstrādājot motivācijas pasākumus. Arī mums nemitīgi jādomā par to, kā noturēt cilvēkus, tāpēc regulāri investējam apmācībās un izstrādātas arī izaugsmes programmas. Dažādu līmeņu speciālistu trūkums novērojams jau ilgāku laiku, tāpēc cenšamies veidot draudzīgu kolektīvu, lai ikviens justos gaidīts un novērtēts, kā arī cenšamies jebkādas problēmas risināt individuāli, piemērojot arī nestandarta risinājumus.”

“Pašreiz situācija darba tirgū ir divējāda, daļa uzņēmēju norāda, ka atrast vakancēm piemērotu darbaspēku ir liels izaicinājums, jo nākas konkurēt ar citiem uzņēmumiem. Tomēr ir arī tādi, kas izmanto, piemēram, pagaidu nodarbinātību, ļaujot nomātājam izmantot darbaspēku īslaicīgi vai ilgtermiņā, bez nepieciešamības to tieši nodarbināt savā uzņēmumā. Šāda pieeja dažādu nozaru uzņēmumos tiek novērota arvien biežāk,” norāda Baiba Rozentāle.

Pagaidu nodarbinātības popularitāte pieaug un šāds personālvadības veids ļauj samazināt personāla izdevumus. Vienlaikus arī neregulāra vai nepietiekoša darba apjoma rezultātā nomātājs samazina personāla izdevumus, jo uzņēmums nodarbina tikai tad, kad tas ir nepieciešams. Arī gadījumos, ja uzņēmumam ir nepietiekams noteiktas kvalifikācijas darbinieku skaits, bet štata vietas ir ierobežotas, pagaidu personāla noma ir piemērots problēmas risinājums. 

Šogad, salīdzinot ar iepriekšējā gada “Biuro” apkopotajiem datiem, pieprasījums pēc jauniem darbiniekiem mazumtirdzniecības un loģistikas sektorā pieaudzis vidēji par 6-9%. Tomēr citās jomās pieprasījums pēc darbiniekiem ir daudz lielāks, piemēram, smago mašīnu un autobusu vadītājiem un elektromontieriem.

“iDeal” Latvijas filiāles vadītājs Nikolajs Zaikins norāda: “Pašlaik “iDeal” ir visi darbinieki, kas vajadzīgi, bet nesen bija nepieciešams aizpildīt divas pozīcijas veikalā un saņēmām ļoti lielu interesi – pat vairāk nekā 100-150 pieteikumu uz vienu vakanci. Tad pieaicinājām palīgā personālatlases kompāniju, lai visus pieteikumus izskatītu, izveidotu kādu atlases filtru. 2022. gadā bija arī situācijas, kad vajadzēja ilgāk pameklēt veikala darbiniekus, apmēram mēnesi, taču kopumā kadru mainība nav augsta. Lielākā daļa darbinieku “iDeal” strādā gadu un vairāk. Ir darbinieki, kuri strādā pat astoņus gadus. Manuprāt, šo stabilitāti palīdz veidot arī “iDeal” vērtības, saistība ar zīmolu Apple un tā tēls. Apple ir ļoti konkrētas personāla vadlīnijas, kuras jāievēro katrā valstī. Katrs darbinieks būtībā mācās visu laiku, jo nepieciešams pārzināt produktus, izstāstīt klientam to atšķirības. “iDeal” iegulda apmācībā jau sākot darba attiecības, un visu laiku sekojam darbinieku zināšanu līmenim, veidojam tā saucamo darbinieka ceļojumu (employee journey). Mums ir divu veidu apmācības – no zīmola Apple un mūsu iekšējās zināšanu un prasmju pilnveidei, pielāgotas Latvijas tirgum. Līdz ar to kopumā jūtam, ka pašlaik nodarbinātības tirgus ir ļoti labvēlīgs. Taču tas nav tādēļ, ka darbinieku būtu vairāk, drīzāk ekonomisko apstākļu dēļ, iespējams citiem uzņēmumiem klājas sliktāk.”

Kā liecina Nodarbinātības valsts aģentūras īstermiņa darba tirgus prognozes, otrajā pusgadā darbaspēka pieprasījums būs strauji augošs. Darba spēka piedāvājums šajā gadā ir 939 684, taču nākamgad tas pieaugs līdz 941 601, vērtējot nākotnes tendences, 2025. un 2026. gadā piedāvājums būtiski nemainīsies un svārstīsies ap 942 000. Darba spēka pieprasījums šajā gadā ir 877 210, kas ļauj secināt, ka piedāvājums pārsniedz pieprasījumu. Līdzīgi kā darba spēka piedāvājums, ar pieprasījums nākamgad pieaugs par gandrīz trīs tūkstošiem. 

Foto: canva.com

TOP Komentāri

avatar